(Puut)
Oletteko käyneet Hämeenlinnan rautatieasemalla. Vanhan lähestulkoon satavuotiaan asemarakennuksen vieressä kasvaa n.8m korkea Katsura. Katsura on aivan varmasti istutettu silloin kun Hml:n asemarakennus on rakennenttu.
Kyseinen kasvi hyvä esimerkki,siitä ,että aina kannattaa alkaa kasvattaa, koskaan ei ole liian myöhäistä.
Kumpi katsura se on? Onko se pyöreälehtisempi Cercidiphyllum japonicum Katsura vai acer palamtum katsura jonka lehdet muistuttaa mongolianvaahteraa? Olisi kiva nähdä siitä kuva! Suomessa puutarhaliikkeissä katsuraa myydään pensaana ja se on sitä puöreälehtisempää.
Kyllä se on pyöreälehtisempi Cercidiphyllum japonicum katsura.
En ole kuullutkaan Katsurasta jonka lehdet muistuttavat Mongolianvaahteran lehtiä. Mutta aina kuulee ja oppii jotain uutta.
Täältäkin löytyy hyvä kuva:
http://gardenbreizh.org/photos/sapium/photo-7191.html
Niin, tuo acer palamtum katsura on jokin vaahtera laji/lajike.
Täytyy käydä joku päivä ottamassa siitä Hml:n rautatieaseman Katsurasta kuva.
Tässä on viisi vuotta pihalla kasvanut katsura. En mielelläni luokittelisi puuksi.

Kyllähän tuosta tarleenan katsurastakin vielä puu varttuu - odotat vaan rauhassa sellaiset rapiat sata vuotta… ;D
Jos joku haluaa katsuran pihalleen, niin eilen oli Kaisaniemen kasvitieteellisessä myynnissä 8 €/kpl. Taimia oli vielä 4 jäljellä. Kun ottaa huomioon mitä siemenpussi maksaa, niin edullinenhan tuo on.
Katsura selvitti savitonttini talven! Jee!
Minulla odottaa Katsura roudan sulamista ja istuttamista. Aion kokeilla sen menestymistä erittäin suojaisessa ja lämpimässä länsirinteessä. Taitaa olla sarjassa “oli vain pakko kokeilla”.
Meillä on katsura selvinnyt ensimmäisestä talvestaan hätäistutuksessa. Kohta pitäisi siirtää lopulliselle paikalleen.
Pihalla odottaa katsura pääsyä omaan kuoppaan. En millään osaa päättää, mihin kohtaan sen oikein kaivaisin…
Viimeinkin löysin katsurallekin sopivan suojaisen paikan, mutta se vaatii armotonta lapiointia ja maansiirtotöitä. Jätin sen sovinnolla huomiselle. Psyykkaan hauikseni yön aikana keskittymään huomiseen lapiointiin.
Olenkohan ainoa valopää, joka ostaa jonkun plantun tietämättä vielä täsmälleen mihin sen lykkää?
Kyllä tämä on kaunis lehdiltään
Vihertyvät kesää myöten ja syksyllä on upea syysväri ja tuoksu.

Titamiini, kyllä sinä taidat olla ihan ainoa laatuaan. Me muut harkitsemme tietysti tarkoin etukäteen kaikki kasvihankinnat ja sijoitamme ne sitten suunnitelmien mukaisiin paikkoihin. Ikinä ei mitään mielijohde- tai pakko saada -ostoksia tule tehtyä, ei tietenkään.
Yeah, minun katsura on hyvässä maassa suojaisessa paikassa. Ihan sitten vain mietin näin jälkikäteen, että mikä ihme se nyt oli että katsura oli ihan pakko saada? Kaunis syysväri tai jotain?
Yleensä se on se “tai jotain”, minkä vuoksi joku on pakko saada. Minun pakko saada -kasvini harvoin näyttävät oikeasti mitenkään komeilta.
Jouluruusu - sinäpä sen sanoit! Minulla on yksi tooosi paha perversio nyt päällä. Helleborukset eli jouluruusut. Ihan pakko saada, vaikka järki sanoo ettei ne täällä erittäin julman kevään maassa menesty mitenkään päin. Mutta pakko saada, vaikka alueen taimistoilta niitä ei irtoa. Onneksi verkostoituneiden puutarhureiden turvaverkko (=Horsma) on luvannut toimittaa mulle ikioman oikean Helleboruksen. Saanpahan vuoden kovimmat kicksit…
Menestystä jouluruusullesi, Titamiini!