Kuka tälläisestä kaunottaresta voisi olla pitämättä?
Kaunis on =) Sulla näyttää olevan pyöreämmät lehdet tuossa katsurassa kun mulla. Muistatko tarkan nimen? Mun rehuni on muistaakseni C. japonicum, onko sun magnificum?
Kyllä on tuo C.magnificum. Hankin viime kesänä Mustilan arboretumin taimistosta.
Kuinkahan varjoisaan katsuran voisi istuttaa…nimimerkillä "ei sittenkään ollut paikka ihan loppuun asti mietittynä"
Meillä olisi pääsisäänkäynnin vieressä suht suojainen paikka ison kallion kupeessa, mutta paikka on kovin varjoinen. Vain ilta-aurinkoa saisi tuossa.
Puolivarjoa löytyisi sitten metsäpuutarhan puolelta.
Tälläisen tekstin löysin Mustilan sivuilta
"Menestyäkseen kunnolla katsura vaatii kosteaa, syvämultaista maata, joka ei saa routia. Se tulee toimeen kuitenkin myös kuivemmalla paikalla. Tällöin siitä ei kehity kuitenkaan kaunista puuta. Valoisuuden suhteen se ei ole yhtä vaatelias vaan sietää kevyttä varjoa."
Hei! Mahtaako kenelläkään olla tietoa, tarvitsevatko siemenet kylmäkäsittelyä tms. Mustilan sivuilla ei ollut ohjeita ja venäjää en ymmärrä. (Siemenet tulivat Viron puolelta.)
Ketkukettu, tämä löytyi vanhalta puolelta. Josko ois apuja, en ehdi kahlaamaan läpi, työt kutsuu.
Jep, löytyihän se sieltä. Tämän tiedon mukaan kylmäkäsittely ei ole tarpeen. Pistän siis pussin odottelemaan kevättä
Minä laitoin kylmäkäsittelyyn, voidaan sitte taas vertailla, kellä kasvaa ja kellä ei Ketkulta niitä sain, että varmaanki samasta pussista ovat
Katsurani on kokenut kovia, kahtena talvena miehet pudottivat katolta lumet juuri tuohon kohtaan. On rassu menettänyt kokonaisia oksia ja on hiukkasen hassun harva, mutta ah niin ihana väreiltään.
Meidän pikku-katsuraa lumihanki kohteli kaltoin viime talvena. Keväällä kun näin tuhot, teippasin kohdat piukkaan sellaisella harsoteipillä, jota käytetään haavatyynyjen ym. kiinnittämiseen. Taisivat kohdat kasvaa uudestaan kiinni toisiinsa, koska lehdistö oli ihan normaali ja versot kasvoivat kovasti. Taidanpa ryhtyä taimitohtoriksi .
Merlinin katsurahan on jo ihan reippaassa vauhdissa
Mulla pirulainen juroo, paikka pitänee vaihtaa.
Kuva otettu vähän kaukaa. Istutin tämän 2008, mutta ei se ole tässä kasvanut kuin ehkä 10 cm. Veikkaan ettei kohopenkki auta, kun maa on savista. Muuten paikka olisi suojainen
Miikos, vieläkös siel on katsura hengissä ? Ja jos on, mitenkäs on kehittyny ? Ens kesää kun tietty täysillä jo suunnitellaan, tuttuni siel Kpäässä olis niin ihastunut katsuraan.
Tarvitseekohan katsura suojausta rusakoilta? En ole vielä suojannut, mutta taidan pistää varmuuden vuoksi suojan.
Viippu… suojaa ihmeessä - katsura on aarre! Ainakin minulla!
Olen laittanut sille suojausta tähän asti joka syksy…
Ei ole kaunis eikä koristeellinen - mutta palvelee… mullahan onkin rusakoiden lisäksi myös hirvet ja peuraat mökkipihallani tallaamassa…
Viippu, jos se on nuori yksilö, niin laita verkot. Meidän cityronttirusakko syö kaiken, nuorimmat ekaks. Arvaa, onko meillä verkkoa verkon vieressä?
Hyvä! viherpeukalo on samoilla linjoilla!
Nyt sinä Viippu kyllä uskot!!
Minä oon ihan liian laiska verkottamaan, mutta näiden puheiden jälkeen, pitäisikö tosiaan verkottaa se tänä vuonna istutettu katsura…
Jos muuten jollain on vinkkiä, mistä paikasta mahtaisi löytyä katsurasta pendula -muoto, niin saa vihjata. Sellainen on tahtoo -listalla:)
Juu, uskon uskon. Kiitos neuvoista.
Aarre se on. Olisitte vaan nähneet mun naaman, kun bongasin sen Türilta. Hangon keksi tai jotain…
Muoks. Meitä taisi olla siinä useampikin vähän onnellinen, muistelen vaan Havinankin virnistystä…
Keksinaamoja oli auto paluumatkalla täynnä. Mulla muuten ei ole katsuraa, mutta muuta verkotettavaa kyllä ja Türiltä tuotu makeakirsikka, se saikin jo melkoisen verkon ympärilleen ja päälleen. Saa rusakko pohtia, että mikäs nyt on, verkkoa vaan verkon vieressä.