Tuo katsura on sitten varmaan ensi kevään tuliainen Türista. Mitähän muuta herkkua sieltä bongataan?
Eli jos Jalomarjakin aikoo katsuran hommata, eiköhän sit frendikin samoille seuduille voi sen hommata. Pitääkö se oikiasti paikkansa se leivotun leivän tuoksu, tai jotenkin noin oon kuullu katsuraa kuvailtavan ?
Mulkii tais kasvaa jossakii toi Katsura, pitää kattoo oks viel elossa, tai sit vaa meinasin ostaa sen ALE:sta
Katsuran (varisseiden?) lehtien sanotaan tuoksuvan ahomansikalle
Mulle on sanottu, että joulupiparille.
Aikas laaja skaala tuoksussa, ei kyl paha kumpikaan. Mitenkähän nissä meikäläisten olosuhteis kasvaa tota kokoa, Hämeenlinnas ilmeisesti tod iso.
Minulla katsura talvehtinut onnistuneesti jo useamman vuoden ajan. Kyseinen yksilö hankittu Mustilasta, mutta ainakin viime kesänä katselin katsuroita mm. Kankaanpään Eurohamsterin puutarhapuolella.
…lähinnä kuvaisin katsuran syksyistä tuoksua piparkakkujen paiston yhteydessä lähteväksi paistetun sokerin tuoksuksi!
Fargesia, hyvin on katsura täällä pärjännyt. On paljon kestävämpi mitä kuvittelin. Viime talven pärjäsi juuripaakku maan pinnalle nostettuna kun jäi siirto “vähän” vaiheeseen
Kiitos, kiitos Miikokselle, eli eiköhän katsuroita ilmesty lisää sinnepäin, kun sen vaan sitten jostain löytäisi.
Minulla on katsura mökin kukkapenkissä. Latva paleltui pari talvea sitten, siirsin viime keväänä uuteen paikkaan, kasvaa nyt pensaana.
Alkuperä on Hesan kasvitieteellinen puutarha, siellä on muuten silloin tällöin keväällä sekalaisia taimiylijäämiä myynnissä. Samaten Turun kasvitieteellisessä. (sieltä mulla on villaheisi ja höyhenpensaslapset) Jos liikkuu paikkakunnilla, varmaan kannattaa touko-kesäkuussa käydä tsekkaamassa.
Onneksi katsuraa voi leikata huoletta. Minulla kasvaa katsura (lahja entiseltä työpaikalta) isossa ruukussa. Niitä oli kaksi, toinen oli maassa, mutta paleltui, vaikka kyllä täällä Kuopion korkeudella olen kuullut katsuran suojaisessa paikassa selviävän. Tämän ainokaisen olen sitten pitänyt ruukussa, talvet varastossa. Vähän liian lämmin on tuo varasto talvettamiseen, alkaa jo tammi-helmikuussa kasvattaa uutta versoa ja lehteä. Maaliskuussa nostin valoon, viileähköön eteiseen, leikkasin pensasmaiseksi, sopivan pieneksi ja nyt kasvattaa lehtiä. Kiva nostaa pihalle, kun ilmat lämpiää. Pikkulinnut ja naapurit käyvät aina ihmettelemässä, mikä pensas siellä kasvaa täysissä lehdissään, kun muut kasvit vasta alkaa heräillä kevääseen.
Tämän kesän kuva Hml rautatieas katsurasta. On se komea!(ja taas iso kuva, en osaa pienentää näitä, sorry!)
Hei katsurafanit, uskaltaisinko laittaa katsurani suuren kukkapenkin reunaan? Raukka on asunut meille muutostaan lähtien maahan upotetussa ruukussa kun en ole uskaltanut laittaa sitä minnekään. Mikään paikka ei ole kyllin hyvä hänelle:-)
Tässä juuri keksimässäni paikassa se ehkä antaisi vähän näkösuojaa naapuriin päin ja mullassa piisaa tymäkkyyttä, mut kasvaako muutaman vuoden jälkeen siinä kukkapenkissä sit enää mikään kun se on täynnä juuria?
Kyllä minä ainakin olen katsuran laittanut kukkapenkkiin. Näyttää tuossa Hml aseman kuvassakin ruoho kasvavan ihan vihreänä katsuran alla, vaikka on jo iso ja vanha.
Totta puhut, kaikkien puiden alla ei viherrä.
Katsuran väriloistoa kolmisen viikkoa sitten tyttäreni kuvaamana.
Onpas kuvan lisääminen muuttunut viimeisetä.
Kyllä on.
Milloin katsuraa voi leikata? Kyse jo yli kymmenen vuotta vanhasta, mutta hyvin puurunkoisena ja pyöreän pienenä pysyvästä puusta. Nyt sojottaa muutama oksa, ja haluan muodon säilyvän.