Kattaminen - kateviljely - pintakompostointi

Kiitos vinkeistä! Pitäisikin luoda läheiset suhteet johonkin hevostalliin. Lannallekin olisi nimittäin käyttöä. Jos vaan joku toimittaisi ongelmapaalit ja paksat kotiin asti - hankalaa alkaa pikkuauton takakontissa kuljettelemaan. (Jos jalkakäytäviä koristavia koirankakkoja voisi käyttää lannoitteena, niin pihani kukoistaisi!)

Alue kuulostaa neliöissä laskettuna suurelta, mutta pitäähän toiveikkaana noille puille jättää kasvutilaa. Alueen laidat ovat pensasaitojen, puutarhavajojen ja naapuruston puiden reunustamia ja varjostamia, joten siinä on hirveästi hankalaa hukkatilaa, jossa ei voi oikein mitään viljelläkään. Komposteja ja halkopinoja siellä sentään voi pitää.

Nurmikkoa ja sen leikkuun vaivaa vierastan, mutta toisaalta rikkaruohojen loputon kitkeminenkin on aikaavievää ja turhauttavaa. Aluksi taidan tosiaan raundapata ilkeimmät rikat ja alkaa kerätä sanomalehtiä tai pahvia sekä keksiä konsteja, joilla estää niiden lentäminen naapurien puolelle.

Kotona opetettiin että minkään puiden ja puskien alustoja ei saa peittää vaan ne piti rapsutella rikoista vapaiksi. Kun talvi tulee, siellä välimaastossa viihtyvät hiiret ja myyrät. En uskonut ja kokemusta on katteiden alla asuneista tuholaisista.

Herättääkös tämä pientä KATE-utta ? Olen aina itkenyt, kun ei ole keräävää leikkuria itsellä. Nytpä kekkasinkin työpaikan pihan laidalta ruohosilppuVUOREN ! Varmaan 5 kuutiota ruohosilppua työpaikan nurmikkoalueilta ajeltuna. Meinasin ihan seota, kun en sitä kaikkea millään nyt saa leviteltyä, heh, loppuu tila. Otin sieltä jo kolme jätesäkillistä ja huomenna lisää, ja sitten ja sitten… Sisimmät osat tuntuivat kuumilta, joten pysyttelin keräilemässä vain niitä laitimmaisia tuoreimpia. Etanat kyllä nyt vähän pelottavat !

Osaan helposti nähdä miten Kasuariina on hihkunut onnesta tuon vuoren äärellä. Ja miten ehkä työkaverit ovat olleet ymmärtämättömyyksissään äimän käkenä. Ehkä.

Minä täällä hihittelen kun kuvittelen Kasuariinan ison jätesäkin kans työpaikan nurmikolla hihkuen keräämässä ruhosilppua. Sitten hän pyöräilee kotiin säkki tarakalla taiteillen. Tai vaihtoehtoisesti säkki olkapäällä keikkuen kävelee...... (vai mahtuisko ne säkit auton takakonttiin)
Joku naapurin mummo on varmaan tämän kaiken nähnyt ja ajattelee että..... no, niin ; "onpas ahkera ihminen" .

Lystikkäitä näkemyksiä, voisivat liipata aika läheltä. Hihkuin mielessäni, tuijottelin pitkään ikkunasta ulos ihan hiljaisena aivan asiaankuulumattoman osaston ikkunasta. Seisoin ja tuijotin, näenkö oikein. Sitten satoi jokusen päivän enkä halunnut sitä märkänä mennä säkittämään. JA TÄNÄÄN SITÄ TULI VIELÄ L I S Ä Ä ! Toivottavasti eivät kärrää sitä kaatopaikalle jonain päivänä. Taidan kahlita itseni siihen riimuilla kiinni ! PS. farkkuun mahtuu neljä täyttä säkkiä pystyyn.

Voih, Kasuariina, voin kuvitella tuon onnen tunteen! naurua
itsekin ennen tätä kate-herätystä kippasin hölmönä kaiken herkun vaan kompostiin - vaan eipä mene enää!

ps. ainiin missäs se Kasuariina muuten olikaan töissä, ei kai vaan missään hoitolaitoksessa - toivottavasti et sentään työpaikaltasi ruhosilppua kerää...sorry hillasuo, oli pakko, ihan mahtava typo allapäinpomppivaa naurua

Puutarhurit kerää ruohosilppua työpaikkojen nurmikoilta ja kukkapurkkeja hautausmaiden roskalaatikoista.... mitähän muuta vielä...... ? ( Out of topic.....)

Auts, hyrinä........ nolo, nolo, hillasuo täällä.... meinasin korjata mutta olkoot..... omaan nilkkaan sattui hihittelyt..

Työpaikalta viedään myös keväiset haravointijätteet omalla peräkarryllä kotiin. Niin, ja kahvinporot (ihan kassissa vaan).

Tää ei kuulu tänne, mutta minä keräsin roskiksista kertakäyttömukit lasten kevätpippaloista. Ai että oli hyvä mieli, kun sai ilmaiseksi hyviä koulintamukeja.

Kaisaliisa, mitäs sinä niillä kahvinporoilla katat ? Minullakin niitä on sankollinen tuolla pannuhuoneen eteisessä ja olen miettinyt mihin ne kippaisin. (ihan omaa tuotantoa, ei mistään vieraista kerättyä)

Hee, no kissankarkotteeksi kasvimaalle nyt alkajaisiksi....vrt. Ärsyttää-keskustelusilmän isku

niin ja laitoinhan mie niitä kesäkukkaruukkujen alle, muka muurahaisia karkottamaan. Saas nähdä toimiiko kahvia

Mammani kippasi kahvinporot aina saniaisille jotka kasvoivat muistaakseni (olin kylläkin lapsi silloin) hirrmuisen isoiksi.

• Ai siksikö minullakin on muuten seinänsivussa saniaisia - oivallus*

Hillasuo, eikös kahvinporot käy pioneille, rodoille, ja mitäs niitä nyt vielä olikaan?

Happaman maan kasvit ainakin pitävät kahvin- ja teenpuruista. Etanoitakin niiden sanotaan karkottavan.

Ameriikoissa Starbucks-kahvilaketju jakaa ihan järjestelmällisesti halukkaille kahvinporoja mukaan. Tuplahyöty: tulee vähemmän jätettä ja purunhimoiset puutarhaharrastajat varmaan ostavat myös juomansa sieltä.

[Jep, tämä kahvinpurujen, ruohosilpun ja hevonpeen puutarhureissa aiheuttama innostus saattaa tosiaan vaikuttaa ulkopuolisissa hieman oudolta! Ja ajatelkaa, miten monet dumppaavat arvokkaat ruohosilppunsa ja syksyn lehdet jonnekin kunnan joutomaalle tai metsiin! Ihan pahaa tekee.]

Auts, Kasuariina - kyllä käy kate-eeks…Hatunnosto sulle katteenkotiutuksen johdosta, ei ihan kaikista olis siihen vaikka mieli tekiskin.

Minä olen pitkin kevättä kantanut töistä kaikki sanomalehdet kotiin, vähän on katseltu hitaasti, mutta mitäs tuosta. naurua

Muutamana vuonna hain minäkin meidän lähellä olevasta leikkipuistosta ruohonleikkuujätteet kottikärryillä. Nyt ovat leikanneet niin etten ole kerinnyt hakemaan niitä ja en ole huomannut ajoissa.

katteeksi käy juu... kun kerran kuskaavat monestakin paikasta ruohosilpun biokaatikselle, niin kyselepä asiasta, olisikos teidän pihaan lyhyempi matka. tiedän kiinteistönhoitofirman, jolla on lista puutarhoista, jonne heinäsilput saa viedä ja kipata. ihmiset saavat katetta ja firmalta säästyy ajokuluja. minä sain lainaksi samaiselta firmalta kottikärryt, joilla sain luvan työntää palstalleni niin paljon heinäsilppua kuin tarvitsin. (siisteiltä nurmikoilta asuntoalueen puistomaisilta pihoilta, ei tumppeja eikä lasia) kadun yli ja pieni matka jalkakäytävää pitkin todella loistojuttu.

Mutta mikä sitten käy katteeksi? Tein tuollasen ketetun perunaamaan, ja aloin miettimään, voiko siihen päälle heitellä myrkyllisäkin kasveja. Meillä kun kasvaa tässä nurkkapielissä sen verran niitäki.

Sain vastaukseksi eka, ettei ne myrkyt mene kasveihin, mutta kun ne ravinteetkin menee ja muut ympäristömyrkyt, niin eikö sitten myrkkykavien?

Ympärisömyrkkyjäkin varmaan perunohini saan, kun on aika tien vieressä tuo minun kasvimaa. Täytyy joskus alkaa miettiä sen siirtämistä tuonne varastojen taakse joutomaalle.