Kattaminen - kateviljely - pintakompostointi

Käynee olki vallan hyvin katteeksi kunhan ei vaan tuulessa lähde lentoon (sama ongelma tosin myös sanomalehdillä kattaessa). Periaatteessa olki on hyvää kateainetta, jota on perinteisesti myös käytetty, jos vain on saatavilla.

Muuumi, Puutarhajätekompostissani käytin viime syksynä kuivikkeena olkisilppua, ja tänä keväänä se oli ihan multaa siellä joukossa. Eli on tosi hyvää kuiviketta kompostiin. Kerää ihmeessä ja jos et kaikkea saa menemään, anna kuivua jossain katoksen alla ja kuivana säkitä tulevaa tarvetta varten (kuivana siksi ettei homehdu siellä pussissa).

Ja jos sulla on kasvimaa tms. jonne haluat polkujen päällysteeksi hyvää tavaraa, käytä sitä olkisilppua. Itse käytän olkia savimaalle tehdyllä kasvimaallani polun päällysteinä. sadesäillä oljettomille poluille ei voi astua ellei halua nilkkaansa myöten upota saveen. Oljitetuilla poluilla sensijaan kävelee herroina :slight_smile: Ja syksyllä kaikki olki joka ei jo ole uponnut saveen, käännetään sinne sekaan. Maa paranee. Todellista kierrätystä, sanon minä :slight_smile:

Mä ainakin oon käyttänyt olkea tänä keväänä ihan ekana katteena. Tosin han heppatallilta sitä ihan vanhaa heinää, mutta eikö tuo ole aika samaa tavaraa.niin

Nyt olisi minullakin katetta, kunhan viitsisin ottaa haravan käteen ja lähteä haravoimaan peltoani. Hehtaarin alue heinää niitettiin vasta ja naapuri jätti niitetyn heinän kaikkineen pintaan (mitä järkeä siinäkin?) . Keväällä aloittamani kasvimaaprojekti jäi kesken ja on rikkaruohottunut. Mitä jos kattaisin sen nyt kuivalla heinällä? Entä kukkapenkit? Jäävätkö kasvit ja idätykseni heinän alle, jos niiden päälle laittaisin ko katetta? Myyrät varmasti tykkäisivät, yht` äkkiä ne ovat lisääntyneet ja maa on hötöä niiden jäljiltä. Vaahteranlehdetkin ovat vielä haravoimatta ja niitä on todella paljon.

eevastiina, naapurisi pelto on varmaan kesannolla. Säädösten mukaan se täytyy niittää, mutta satoa siitä ei saa korjata.

Kasvimaalle heinäkate saattaisi sopia, riippuen siitä ovatko rikkakasvit monivuotisia. Toisaalta heinäkatteessa saattaa olla rikkaruohojen siemeniä.

Kukkapenkkiin heinää voi laittaa em. varauksella, mutta pienet taimet kyllä tukahtuvat sen alle.

Käytännöllisintä olisi kompostoida heinät.

Kiitos Kaisa-Liisa! Odotinkin jo vastaustasi. Kävin äsken haravoimassa pari kottarillista heiniä valkosipulimaan katteeksi ja omenakompostin päälle. Voisinkohan laittaa sanomalehtiä rikkaruohottuneen kasvimaan pintaan ja päälle heiniä, keväällä sitten uutta multaa , miltä kuullostaisi? Turvepohjaista hevonpeetä saisin tallilta km:n päästä, mutta sen tuonti tuottaa hankaluuksia. Lähinaapuri käyttää purua ja sitä olen pari kertaa kottikärryillä hakenut, mutta sen kompostoituminen kestää liian kauan :(

Mitä hankaluuksia on hevonpeen kuljetuksessa, siellähän se mersun penkillä/takakontissa kulkee kuin muukin tavara :slight_smile: Mä pussitan multa-turvesäkkeihin paksan ja niissä on ihan siivoa kuljettaa. Kun katsoo, ettei säkki kaadu, jos avonainen on.

Paulastiina, miten olisi kaksinkertainen jätesäkki, kun muita ei löydy? Taas meni paksanpuhumiseksi :))

Paremmanluokan jätesäkki, vaikka sitten tuplana, on ihan hyvä, ja pussien alle voi laittaa vielä jonkun suojan. Jätesäkkiin ei kumminkaan voi laittaa paljoa tavaraa, se kun ei sitä venymättä kestä. Mutta nyt muistinkin, että eevastiina taisi tilata multansa irtotavarana, joten säkkejä ei sitä kautta syntynyt (ja ilmoitusluontoisesti eevastiinalle: mä tuon itseni sulle yökylään ens keväänä kun meen taas hevostelemaan:))

Paulastiina, tervetuloa vaan tänne “hevostemaan” vaikkapa ennen ensi kevättä! :))

Juu eevastiina, tää on mun lempiaihe :slight_smile: Minä aion ihan lähipäivinä levittää sanomalehtiä nurmikolle ja päälle lehtiä-heinää-kompostia-kaikkea. Keväällä sitten multaa jos jostakin löytyy. Siitä tulee kasvimaan laajennus. Eli mielestäni sanomalehti-ideasi on huippuhyvä :wink:

anita, vastauksena kysymykseesi: tähän aikaan vuodesta siirrellään katetta varovaisesti pois sitä mukaan, kun se sulaa, että maa pääsee lämpiämään. uutta katetta ei missään tapauksessa, on se mitä ainesta vaan, saa levittää ennen kuin maa on lämminnyt.

minunkin niin tekisi mieli levitellä hevonhyvä/kompostimultaseos jo vaikka mihin, mutta lauantaina olivat poluille lintujen ja oravien levittämät katteetkin vielä maahan kiinni jämähtäneinä. se on nyt vaan laiskuutta ja kärsivällisyyttä:-)

anita, muistanko oikein? aikaisemminkin olemme puhuneet tästä melkein samasta asiasta. neuvoin silloin laittamaan silmänlumeeksi sentin verran puhdasta multaa, että näyttäisivät penkit siisteiltä. - juu, sen voi tehdä. ei semmonen hippunen ole kattamista vielä, eikä oikein auta mihinkään muuhun kuin perhesovun ylläpitämiseen. mutta sen takiahan kyllä kannattaa tehdä sekin näennäisen turha työ:-)

Mai-lee, ihan oikein muistat:) Senpä takia sitä sinulta kysyinkin. Mutta kun en vaan muista sitä ajankohtaa.

Eli: nyt siis levitän sen perhesovun penkkeihin ja komposti/hevonhyväsekoitus maahan sitten, kun maa on jo lämmin ja kukat hyvässä kasvussa. Kiitos taas kerran avusta :slight_smile:

Olen kyllästynyt kitkemään marjapensaiden juuria, ja ajattelin aloittaa katekokeilut. Olen siis täysin vailla aiempaa kokemusta tästä asiasta. Tarjolla olisi runsaasti havupuiden oksasilppua, turvetettua hevonkakkaa olisi ensi sunnuntaina myytävänä lähistöllä, ja sanomalehtiä tietysti löytyy. Lisäksi minulla on korkea kasa viime vuonna kitkettyjä rikkaruohoja.

Syntyisikö noista aineksista hyvä kate, ja miten se kannattaisi rakentaa? Vadelmalla kai uudet versot nousevat maasta vanhojen ympäriltä, miten varmistan etteivät ne tukehdu katteeseen? Viinimarjojen kanssa tuskin on vastaavia ongelmia.

Ensin lannoite, mitä käytätkin.

Puskan alle maata vasten sanomalehtikerros, eli esim kokonaisia lehtiä limittäin. Kastele lehdet ennen levitystä.

Sanomalehtikerroksen päälle 3-5cm kerros havuhaketta.

Tämä satsi kestää 2-3 vuotta, sitten sama uusiksi.

Älä laita katekerrosta vielä, anna maan lämmetä ensin. Eli katteet vasta toukokuun lopulla - kesäkuun alussa.

Pikakysymys tietäväisemmille =)

Sain 5 jätesäkillistä ruohonleikkuu jätettä katteeksi.Pari säkillistä saan varmaan laitettua kukkapenkkeihin ja kasvimaalle,mutta mitä teen lopuille?Jätänkö vaan jätesäkkeihin odottamaan myöhempää käyttöä?Mahtaako mädäntyä ihan käyttökelvottomaksi?

Luru, sinähän olet saanut aarteen, ruohosilppu “häviää” kyllä melko pian kukkapenkeistä niin muutaman viikon päästä voit jo lisätä katetta penkkeihin. Minä ottaisin kyllä muovisäkeistä pois ja kippaisin johonkin syrjäisempään paikkaan odottamaan.

Muistan lukeneeni täältä joskus viestin jossa kerrottiin maahan jätetyn ruohosilppukasan lähteneen maatumaan yllätävän nopeasti ja voimalla. Eli laita kunnon paksut kerrokset varsinkin sinne kasvimaalle, sitä menee kyllä yllättävän paljon kun kattamaan lähtee :slight_smile: Onnittelut hienosta lahjasta sinulle!

Minulla oli vielä niin pienet taimet kasvimaalla, että järjestelin ruohokatteen tänään jättäen taimirivit vielä näkyville.

Jos Luru et saa kaikkea silppua sopivasti kulutettua, tee vaikka kerroksittain hiekan kanssa siitä nurmikomposti, joka kuulemma valmistuu hyvin nopeasti.

Kaikkein ihanimmalle tuntui panna melko paksulti nurmisilppua hyvin huonomultaiselle, uudelle ja vielä harvalle perennapenkille parantamaan mullan laatua.

Kiitos kaikille =)

Otan siis silpun pois säkeistä ja jätän odottamaan myöhempää käyttöä.Säkeissä kävi eilen kova tohina ja tosi lämpimänä oli sisusta,joten kai maatuminen oli jo kovasti käynnissä.

Kuinkas paksun kerroksen tuota kehtaisi laittaa ihan tavan kompostiin?