Kiitos tiedoista! Arvasin, että teihin voi luottaa!
Sanomalehtijutut hylkäsin, koska rinne on niin jyrkkä ettei siinä tahdo itse pysyä ja tuskin laitettavan katteen päälläkään pysyy hakekatekkaan, joten pitänee etsiä jotain tummaa katetta (laitan siihen pensaita). Tarvekkin on aikamoinen. Ja jos tuo on noin hyvä materiaali, niin taidan laitella sitä "vähän jokapaikkaan", nyt kun piha on laittamisen alla. Olen valmis maksamaan aika paljon rikkaruohottomammasta pihasta
Alkuperäinen kirjoittaja: Aloittelijapuutarhatöissä
Tietäisikö kukaan, tai olisiko kenelläkään mielipidettä kompostikuivikkeesta katemateriaalina perennapenkeissä ? Minulle kun sattui tilaisuus saada kastunutta kompostikuiviketta säkkitolkulla. Hakettahan siinä on ja turvettakin, kai se katteena toimii siinä missä muukin? Paitsi että siinä on jonkin verran myös purua ja sehän nyt ei olisi niin hyvästä?
Kysyy hän sen jälkeen, kun on kattanut kyseisellä aineella jo suurimman osan penkeistä...
Lienee erinomaista katetta. Aikanaan sain käyttöön sahajauhoa ja se ainakin oli tosi kestävää ja hyvää eikä typenpuutetta tai muuta (josta pelotellaan)ilmennyt.
Onko kenelläkään kokemuksia sahanpurun käytöstä katteena lehtokotiloiden vaivaamalla alueella? Yritän kovasti keksiä sopivaa katetta pensaiden alle, mutten ole keksinyt mitään, mikä ei houkuttelisi etanoita... Yksi vaihtoehto olisi kyllä sora, mutten ole siitä oikein innostunut... Se voisi mennä noiden yksittäisten pensaiden kohdalla, mutta viinimarjapensaiden rivistön alla voisi olla vähän eriparia vanhan pihan kanssa...
Voisiko kuvitella levittävänsä tuhkaa siihen katteen päälle, oli kate sitten mitä tahansa? Jostain nousee ajatus että tuhka pysäyttää etanat, kenties lehtikotilotkin? Tai sitten mutuni on aivan väärässä - hyväksyn senkin vastauksen Olen tainnut päästä ihan mukavan vähällä kun ei ole tarvinnut omalla pihalla tuotakaan miettiä
hmm... kyllähän tuota tuhkaa olisi saatavilla. Tarvitsee varmaan hankkia joku astia, johon sen kippaaminen sujuisi isältäni, muutoin menee nurmikon lannoitteeksi. Muistelen kylläkin, että se tuhka auttaa vain seuraavaan sateeseen asti. En sitten tiedä onko yökosteudella sama vaikutus, nimittäin tontti on varsin kostea
Mäntsälässä, Haarajoella saisi ilmaiseksi heinäpaaleja katekäyttöön. Vain nouto. Itse ajattelin ottaa niitä maaliskuun aikana, joten jos kiinnostuneita löytyy, voitaisiin sopia joku viikonloppu noudolle.
Paikka ei ole minun, olen vain välikäsi Yhteydenotot yksärillä.
Itse ajattelin kasvattaa perunatkin niissä heinissä. Ensin sanomalehdet alle ja heiniä päälle. Potut kylvetään sitten heinien sekaan. Kannattaa roiskia päälle kesän mittaan nurmikon leikkuujätettä antamaan lisäravinteita. Tulee huomattavasti paremmat perunat, kun meidän savimaassa kasvatetut.
Perunan kasvatus vaatii kesällä paljon heinän lisäystä, ettei perunat tule vihreitä. Muutama savikokkarekin on hyvä, sillä heinät matuvat aika nopeasti
Aloittelijan tyhmä kysymys: mistä te saatte sitä heinä/olkikatetta, jos ette satu tuntemaan jotakuta, joka sitä ystävällisesti luovuttaa? Meillä tulee toki ruohonleikkuujätettä jonnin verran, mutta ei kyllä "kaiken kattavasti" Ja saattaisi tulla penkkeihin muutama voikukka silloin tällöin mukaan myös. Ehkä pitää tarjoutua haravoimaan naapureidenkin leikkuujätteet
Etanoita tosin löytyi viime kesänä jo aika paljon meidänkin pihasta (kukkapenkissä olivat nautiskellen talvehtineet tiheiden kuivaneiden perennoiden alla). Saattaisivat katteista tykätä liikaa. Joku kate olisi kuitenkin kiva laittaa ainakin osaan penkeistä. Meillä on nimittäin iso kasvimaa ja 4 kukkapenkkiä, joista aijon yhtä edelleen laajentaa. Eli eihän noita kitke erkkikään! Lisäksi kattaa voisi tietenkin pensaat ja hedelmäpuut.
Mikä on lempparikatteenne ja miksi? Itse en oikein lämpene noille koristesorille tai hakkeille. Tulee liian puleeratunnäköistä. Omaa silmää hivelee sellainen orgaaninen ja luonnollinen näkymä. Oletteko muuten käyttäneet viimevuotisia lehtiä katteena? Taitais vaan tulla liian kova kuorimainen kerros noista, ja etanat bilettäisivät jälleen.
Mä käytän paljon ns luonnonheinää. Eli mitä nyt ojanpielissä ja saunanatakana kasvaa, nokkosta ja koiranputkea ja horsmaa ja ties mitä. Pitää vaan kerätä ennen kun tekevät siementä.
Samoin mulla on kasvimaan kierrossa aika isot “kesannot”, niissä kasvaa osin hernettä ja kauraa sekaisin ja siitä saa niitettynä hyvää “heinää”.
Jos naapuri antaa sun haravoida ruohonleikkuujätteen niin eikun innolla kimmppuun. Hullunahan hän sinua pitää mutta se on pieni murhe Ne naapurin nurmikonjämät voi vaikka sekoittaa edellissyksyn lehtiharavointiin ja levittää sitten katteeksi. Sellainen kate katoaa kyllä yhdessä kesässä, parempiin suihin eli lierojen ruuaksi ja sitä kautta kasveille lieronlantamakupalaksi.
Katteeksi voi muuten käyttää vaikka kahvinporoja…
Mulla on kasvimaalla lähinnä ruohonleikkuusilppua katteena, perennapenkeissä ja parsamaan käytävillä sekä pensaiden juurella risuhaketta. Käytävillä ja pensaiden alusina hakkeen alla on reilu kerros sanomalehteä, tällainen kerros maatuu sekin muutamassa vuodessa.
Etanoista en osaa sanoa, ne eivät ole meillä riesa. No, kai ne meidän pihlajikossa pesivät rastasparvet hoitavat etanaongelmaakin, mansikoiden ohella…
Tuosta luonnonheinästä sellainen muistus että se ei ole jokamiehenoikeus eli ilman lupaa ei toisen maalta kerätä. Luonnonkukkia voi poimia kimpullisen muttei tehdä heinää.
Minä olen myös miettinyt, että mites sanomalehti katteena? Aion tehdä sanomalehdellä pohjustetun penkin rikkaruohopellolleni, mutta kate on kortilla, joten kannattaisiko heittää sanomalehteä avuksi myös penkkien päälle? Vai kovettuuko se mahdottomaksi levyksi siihen päälle?
Otanpa uusiksi kun en lukenut tuota Miolan viestiä kunnolla. Olen käyttänyt pensaille sanomalehteä penkin päälläkin, siihen päälle olen laittanut sitten haketta. Perennapenkkeihinkin voi kai käyttää jos on taimina istutettuja voimakaskasvuisia perennoja joiden kohdille ei laita sitä katetta, väleihin vain. Jotain se kyllä päällensä vaatii, esimerkiksi haketta. Ja kannattaa sitten lannoittaa ja kalkita ennen sanomalehtien (ja hakkeen) laittoa, niiden läpi se on sitten vaikeampaa.
Minusta ylivetoparas kate on neulasten ja puunlehtien itsellään syntynyt sekoitus. Se on riittävän tiivis ja maatuu sopivaa vauhtia. On vaan hyvä hoksata pitää jonain vuonna jossain penkissä vähän taukoa. Esim. oikein kuumana ja kuivana kesänä ei lehtikate maadukaan niin hyvin ja katekerroksesta tulee nopeasti liiankin paksu. Ikään kuin hallitseva :}
On se niin väärin, että kysyntä ja tarjonta sijoittuvat niin eripuolille maata ja maakuntaa. Meillä on menossa polttoon kolmisenkymmentä pyöröpaalia kuivaa heinää. Siinä olis muutamallekin kotipuutarhurille katteita joksikin aikaa
PikkuPioni, olki ja heinäkatteita saa/ voi ostaa talleilta. Eteläsuomessa hevostalleja on aika tiheässäkin. Minä olen saanut vanhoja heiniä niiltä talleilta missä olen ratsastanut. Nykyään kun syötetään hevosillekin melkein vain säilöheinää, on pikkupaaleja aika harvoin ylimääräisiä.
Soitin tässä meidän mökin lähistöllä olevalle tallille, josko heillä olisi antaa huonoja heiniä. Ei ollut, mutta pyöröpaalin olkea olisi myynyt parillakymmenellä eurolla. Sen takia halusi siitä rahaa, kun paalaaminen ei ole ilmaista! Ymmärrän hyvin. Minä saan kauempaa huonoja heiniä, joten ei tarvitse maksaa kuin pensat. Voi tulla kyllä ihan yhtä kalliiksi :)
Niinpä, kyllä Tilhiskin paaleille olisi täällä käyttöä. Voisihan sitä tilata rekkakuorman kimpassa...
nanikka vaikka sanomalehden peitin purukerroksella,niin kaikki lehdet lenteli ympäri peltoja,kun harakat kisko ne ylös !varmaankin jotain etanoita tai jotain muita ötököita keräänty niihin sanomalehtiin!
iesteri, kannattaa kastella ne lehdet, niin pysyvät paremmin. Minä olen laittanut viime syksynä sanomalehtiä ja purua. Silloin oli kyllä hyvin märkää, joten ei tarvinnut kastella.
Tämä kuva on jossain muuallakin täällä. (työ on vielä vähän kesken)