Pahvi kyllä mielestäni maatuu nopeammin kuin sanomalehti. Ja vähemmän siinä taitaa olla haitallisia yhdisteitä kuin sanomalehdessä. Tuo nopeampi maatuminen (joka siis on ihan oma mielipiteeni) on huonolle kastelijalle parempi vaihtoehto. Meillä pinkopahvit saa vielä olla seinissä.
Alkuperäinen kirjoittaja: Tuntematon tai poistettu käyttäjä
Meillä oli pakko repiä tuolta porstuakamarista pinkopahvi kun se oli sekä irti että revennyt - jätin hirsiseinän näkyville vaikkakin se on ahtaasti tulkiten tyylirikko (mutta kun hirsiin oli veistetty kirkkoveneitä piti laittaa kaurisgobeliini siihen kohtaan). Pahvi kestää varmaan saman kuin sanomalehtimäärä, mitä minä maltan laittaa kun ne ovat aina vähän loppumassa. Mutta pahvia on paljon helpompi käsitellä.
En tiiä ilkeiskö kertoo, kerron kuitenkin. Kun ei niitty tule muuten hyvä, ja on aika paljon ns. niittykukkien taimia ja siemenöisiäkin, niin ajattelin avittaa sen tekoa pahvin ja hiekkamullan kanssa, , elkee naurako siellä, 3 neliötä jo tehty, , oishan se muuten jo valmis, mutta tein tuon lummepenkin ja kasvimaan perustimme tänään pihalle, jne, jne, .....Nyt mie oon ihan kypsä rantasaunan lämmitykseen ja ainakin kahden viinilasin siemaisuun, iso poika toi äsken tuliaisina valkkaria, pakkohan se on juoda, ettei mene pilalle .
Minen naura ainakaan yhtään. Pahvi ja hiekkamulta kuulostaa tosi hyvältä. Ja siemenet ja taimet aina. Sihtivedeksi sitä valkkaria meillä muuten kutsutaan. Parin lasillisen jälkeen ajatus kulkee kirkkaammin eikä suppiloita tarvita. Siis kun simaa pullottaa.
Alkuperäinen kirjoittaja: Tuntematon tai poistettu käyttäjä
Siirsin tänne muualla käydyn katekeskustelupätkän. Viestit ovat yllä omana asiakokonaisuutenaan, ja ne on kirjoitettu viime syksynä. Siirrettyihin viesteihin tulee päiväykseksi siirtopäivämäärä, ja ne tunnistaa helposti punaisesta "siirretty" -tekstistä.
Katteiden käytön lyhyt kertomus erään istutusalueen osalta:
Noin vuonna 2000 tai vähän aiemmin (?) muodostin uuden pitkän penkin ostoturpeesta, joka oli sieltä täältä kalkittu. Istutin alueelle pensaita, pikkupuita, puutarhamansikkaa sekä monenlaista perennaa. Olen kaikkina näinä vuosina aina haravoinut viereiselle nurmikolle kertyneet neulaset, kävyt, puista tippuneet oksat, koivunlehdet ja nurmikon leikkuujätettä suoraan tuolle penkille. Samoin toimin koko pihassani kaikkien istutusalueiden osalta.
Tänä viikonloppuna otin tuon katepenkin käsittelyyn, koska nurmikosta oli sinne kiivennyt sen verran jotain ohutta heinää, joka on ilmeisesti jokin natalaji.
Poistin heinäalueilta kokonaan pinnasta tämän hetkisen irtonaisemman katekerroksen ja alta löytyi todella mureaa ja herkullisen näköistä multaa. Aino häiritsevä rikkaruoho tuolla pitkällä alueella on tuo yksi heinä!
Toki myös hiirenvirna sekä puna-apila siinä penkissä kesällä kukkivat, mutta niitä en niinkään pidä rikkaruohoina, koska molemmat parantavat osaltaan maata ja ovat kauniita.
Jos siis olisin pitänyt tuon kyseisen alueen mustalla mullalla, olisi minun pitänyt olla yhtenään sitä siivoamassa.
Osaisiko joku neuvoja mistä tietää onko myytävä kate maatuvaa vai maatumatonta?
Minulle neuvottiin käyttämään nimenomaan maatuvaa katekangasta, mutta en tiedä mitkä on sen ominaisuudet. Kovasti noissa nettikaupoissa katekankaista on esittelyjä, mutten tajua niistä mitään?
Paikallisessa agrissa asiasta ei tiedetty mitään, joten luovutin sen osalta....
Tietääkö joku mistä löydän nimenomaan maatuvaa katekangasta?
Alkuperäinen kirjoittaja: Aloittelijapuutarhatöissä
Tekokuiduista tehdyt katekankaat eivät maadu, eivät myöskään muoviset. Käsittääkseni pakkauksessa lukee jos katekangas on maatuvaa. Yhtenä vaihtoehtona voisit harkita sanomalehtien käyttöä: levität sanomalehtiä ja kastelet ne kunnolla, ja laitat senverran reilusti ne aukeamat limittäin että heinä ei pukkaa väleistä. Useampi aukeama pitää laittaa päällekkäin eli riittävän paksu kerros. Tämä toimii hyvin katteena mikäli siihen päälle tulee sitten jotain - multaa, haketta tms.
Mulla on nyt ekaa kertaa kokkeilussa biohajoava "muovi" eli se on samaa tavaraa kuin esim. kaupan biohajoavat roskapussit tai Hauska-koirankakkapussi. Sain rullanlopun tutulta viljelijältä, joka käyttää sitä mm. maissi- ja kesäkurpitsapenkkien katteena. Viime kesän muoveja ei enää tänä keväänä näkynyt missään, eli kyllä se hajoaa.
Pitänee selvittää, montako kilometriä yhdessä rullassa on ja paljonko se maksaa, sen tiedän, että kallista on mutta kaikkihan on niin suhteellista. Menen perjantaina Hattulaan Ullanpäiville (Ullan luomutila Hattulan Sattulassa, “avoimet ovet” perjantaina mansikkakauden alkaessa - tämä ei ollut kumminkaan maksettu mainos) ja haastattelen päivänsankaria.