Katteet, erilaisten katteiden käyttö

Päästäinen? Se on se nokkahiiri naurua Mitään rumia puhele koskaan, en!

(Ylläpito voi poistaa nämä rönsyilyt muuraus , ei voi mitään tälle... )

ja mä ainakin henk koht rönsyilen nolon usein.... nyt lopetin. lupaan pysäyttää rönsyt ( tällä kertaa)

Hmm...jos lauantai-iltana aletaan puhutaan munien kuorimisesta, vaikka kuinkakin asiapohjalta ja otsakkeen mukaisesti, niin jos se ei pentissä vähän rönsyä niin sitten on jotain pahasti vialla... silmän iskuröns...

Joo en minäkään täällä varsinaisten kukkien takia roiku vaan rönsyjen! Rönsytön ketjuhan on ku suukko ilman viiksiä!

nyt on pakko sen verran rönsytä että viiksi-imu ois mun mielestä ihan kauheeta. t. nimim. viiksetön siippa

Voi peipponen vanha veikkonen! Näinhän minunkin siippani vailla viiksiä vaeltaa, jo toisessa polvessa!

Isäntä ajoi aikonaan (80-luvulla) viikset ilman miun lupaa :frowning:

Rontti, ilkimys ja tylsimys oli! Mökötin jonkin aikaa.

No siis ottaisin paalin kuin paalin, jos vain saisin. Viiksillä tai ilman

Tilhiski, vasta männa viikolla tajusin, että olet aika lähellä meidän mökkiä. Riippuu tietennii missäpäin Alastaroa olet. Meidän mökki on muutama km 2-tieltä, ihan Loimaan ja Punkalaitumen rajalla. Eli eipä heinäpaaleille kovin pitkää matkaa mökin kasvimaalle tulisi!

eltsu, no ei tästä sitten tule matkaa juuri ollenkaan. Me asutaan kans liki 2-tietä, Huittisten ja Alastaron (nyk. Loimaan) rajalla. Meiltä näkyy sekä Satakuntaan että Pirkanmaalle vaikka Varsinais-Suomessa ollaankin.

Mä sanoin jo isännälle että kaikkia paaleja ei saa polttaa ainakaan kysymättä :slight_smile:

Paalien polttaminen on tympeää hommaa. Sitäkin olen tehnyt kun kerran suutuin kamalasti. Hyvä heinä oli homehtunut latoon ihan lupaa kysymättä. Pahapäisenä pohjalaisena kostin polttamalla koko ladollisen. Meni kaksi päivää niissä puuhissa.

* olen tehnyt syntiä *

Tällä tavoin pitää kohdella paaleja:

Joo, tympeää se on koska siinä palaa raha. Kauhealla vaivalla paalattu, kuskattu paalit suuliin ja sitten ne penteleet homehtuvat. Ostetaan sitten naapurilta heinää hevosille lopputalvesta.

Siltikin me tulemme tekemään syntiä tänä keväänä, koskapa tuota heinää on homeessa kolmisenkymmentä pyöröpaalia, ja jos meinaisin kaiken käyttää katteena, saisin tosissani ruveta kattelemaan vähän isompaa mansikkamaata itselleni.

Täälläpäin ei kovinkaan monet kateviljele (syvää pohjalaista maaseutua) ja ne ketkä on nähneet minun viljelytavan pitävät ihan umpihulluna. Tätä en tietenkään kiistä, mutta kateviljelyssä on kyllä järkeä. Muuten minun puuhissa.... ei sitä välttämättä ole. Riippuu kyllä ihan näkökulmasta!

* puolustelua *

Mutta yhdelle taloudelle useita satoja paalia homeista kuivaheinää on kyllä yli monen vuoden käyttötarpeen. Ja v*tutus suuren työmäärän tai vaihtoehtoisesti rahamäärän haaskuu homehtumisen piikkiin repii naista.

Elämä on.

Tässä on perunan viljelyä katteessa. Meillä tätä systeemiä käytetään kun maata halutaan rikkaruohottomaksi myrkyittä mm. juolavehnän valtaamasta pellosta. Voikukka toinen pahalainen. Kateviljeltyä pottua eka vuosi ja sitten on valmista kaikelle mulle. Monivuotinen rikka ei jaksa kattteen ja perunan kanssa tapella. Yes!

Tilhiski! Sittenhän me iliman muuta tullaan keväämmällä käymään peräkärrin kanssa :slight_smile: Jos vaikka parikin paalia “pelastettaisiin” poltolta… Ja tyttärethän ovat aivan intona näkemään teidän hevosia!

Heinäpaaleja voi kompostoida ja saa hyvää multaa. Kurkut ja kurpitsat kasvaa hyvin, kunhan tekee pienen multasyvennyksen taimelle.

Tilhiski ja muut paaleja tehneet: kuinka paljon mahtaa painaa yksi “lehmänmuna”? Mietin vain, saako meidän jarruttomaan peräkärriin laillisesti edes yhtä…

eltsu nuo meidän pilaantuneet paalit on muovittamatonta kuivaa heinää eivätkä paina paljon mitään. Ei kyllä olla punnittu niitä mutta mä jaksan just ja just yksin liikutella paalia. Ei ne kyllä yli kahtasataa kiloa paina. Painon puolesta kaksikin menee hyvin jarruttomassa kärryssä, jos vaan tila riittää.

Muovitetuissa paaleissa eli niissä lehmänmunissa se paino sitten tosiaan vaihtelee kosteusprosentin mukaan, kuten hoya sanoi.

Muovin sisälläkin voi olla hyvin kuivaa tavaraa, tai sitten vetisen märkää, eli paino voi olla mitä tahansa.

tollanen traktorin muna kyllä riittäisi hyvin 1,5 a kokoisen kasvimaapalstanj kattamiseen. Miten riittää voimat puskea se jarruttoman peräkärryn lavalle... tai jos traktorin setä sen kärrylle nostaisi, millä ihmeellä sen saa pudotettua pois kyydistä? ( kaksikaistaisella tiellä 100 km vauhdissa kärryn takalauta irrotettuna varmasti tulee alas mutta minne?) Ei ole kevät kaukana kun näin syvällisiä täällä jo pohditaankukkuu

Hakupaikasta varmistatte, että traktori nostaa kyytille. Paali pitää sijoittaa vähän kärryn keskiakselin etupuolelle pystyasentoon. Ja paali pitää kuormaliinoilla ankkuroidan erittäin pitävästi paikalleen sekä ajaa riittävän alhaisella nopeudella. Kärryn kanssahan ei saa 80km/h ylittää.

500-600 kiloisen paalin alas saaminen kärryltä on temppu, joka ei suju yksin. Kahdestaan sen saa hiissattua vähän kerrassaan pois kyydistä, jolloin se kyllä kellahtaa satavarmasti sitten kyljelleen.

Taidamme siis ottaa pressun mukaan, ettei 2-tielle liikaa heinää pöllyytellä :slight_smile: Kärryyn saattaisi parikin rullaa mahtua, toisaalta matkakin lienee aika lyhyt, vaikka toisenkin kerran hakisi.

Paalin saa kyydistä, jos pystyy sitomaan kuormaliinan johonkin kiinni ja paalin ympärille. Sitten vai autolla eteenpäin.