Katteet, erilaisten katteiden käyttö

Mä en oikein tiennyt missä tätä kyselisin, mutta kun mulla on tuossa pihalla ollut maatumassa edellisten omistajien jäljiltä olkia ja vuohenkakkaa. Nyt syksyllä huomasin, että siinä kasassa kasvaa sientä!! Mitä mä sille tekisin? Kun enhän mä voi sitä sellaisenaan käyttää, kai ne sienet pitäisi siitä saada pois ensin. Eivät siis ole olleet ihan kunnon kompostissa, kun ensin ajattelin ne polttaa pois tai muuten hävittää, mutta sitten kuvittelin, että voisi niistä olla kukkapenkkien pohjaksi. Ovat siis olleet liian kosteassa ilmeisesti. Eivät taida tänä kesänä olla käyttökelpoisia :frowning:

Olki/turvelantakomposti käyntiin? annepee, katsoisitko ensin vaikka tuon ketjun. kompostointi osiossa on monta muutakin hyvää ketjua. - tähän äkkiä lohdutusta - älä ole sienistä huolissasi; niitä pitää olla kompostissa.
et kerro, kauanko kasa on jo maatunut pihallasi. melkein veikkaisin, että kelpaa jo nyt katteeksi.

AnnePee, viime kesä oli niin märkä että meillä ilmestyi kukkapenkkeihinkin sieniä. Ei ole vaarallista.

Tarjolla nyt muutama pyöröpaali (n. 500 kg) Mäntsälässä Haarajoella! Paikanpäällä nosto kärryyn ja omalla tyylillä pois kärrystä. Myyrien rikkomia paaleja, joten asiallinen suojautuminen käsitellessä tarpeen.

Yhteystiedot minulta yksärillä.

Pohjoissatakunnassa olisi jonkun verran ylimääräisiä olkipaaleja. Ovat tavallisia pikkupaaleja jotka ei käy eläimille kuivikkeeksi kun on kastuneet liikaa. Oliskohan niitä noin henkilöauton peräkärryyn mahtuva määrä. Myös hevosen lantaa saa hakea jos itse tekee kuorman.

Nostan tämän esille, jotta huomaisitte tarjonnan: kate tarpeita annetaan!

Tilhiski, minä jo näen sieluni silmillä itseni hurruuttamassa 2-tietä heinät peräkärrystä pöllyten :slight_smile:

Ja mökin kasvimaat kauniisti katettuina, jeee!

Tiedät varmaan, missä on Orisuo? Siellä on mökkimme, Punkalaitumen puolella.

eltsu, tiedän Orisuon, tai Orissuon kuten se täkäläisittäin lausutaan (Oripää on myös Orippää :D). Äkkiäkös sieltä tänne hurauttaa.

Et sinä sitten paskaa tartteis sinne katteen alle?

Juu, kyllä paskakin kelpaa :slight_smile:

Jos ensin jyyrryyttäis koko kasvimaan kunnolla jyrsimellä, levittäis paksat päälle, kevyesti kääntäis sen maahan ja sitten kattaisi koko hoidon. Siihen sitten potulle vaot.

Kyllä sinne varmasti useampikin kärrykuorma paksaa uppoaa, varsinkin kun aiomme laajentaa takapellon sipulimaata… Niin ja sinnekkin “käyp katteeks” se heinä!

Siis kunhan lumet sulaa… Mökkitiekin on ajamatta nyt talvella, mitä nyt naapurit saattavat pelloillaan traktorilla käydä.

On se niin kiva odotella kevättä, kun on mukavia paksareissuja tiedossa :wink:

Eltsu; tuohan meni nyt jo ihan p:n puhumiseksi…:=)) Ajattelitko sitten vielä kotiin palattuasi todeta, että p**** reissu, mutta tulipas tehtyä!?!

Euffis, no tottakai!

Sehän on sitten kirjaimellisesti totta :smiley:

Sain kaadettua pihasta kaksi isohkoa koivunkantoa, jotka tuntuvat olevan kauttaaltaan ihan höttöä; kirveellä poistettu palanen murenee käsissä kuin leipä. Ajattelin käyttää aineksen kompostin kuivikkeena mutta ensin tiedustelen asiaa luonnollisesti täältä: olisiko ideoita mihin muuhun hyötykäyttöön sen voisi ottaa sellaisenaan, pensaille, kasvimaalle katteeksi??

Vilmaorvokin kanto on ku meillä osa pirttipuista, net on niin höttöä että net saa pussilla kantaa sisälle ja lappaa kauhalla uuniin :slight_smile:

Tähän osastoon vissin katekankaatkin? Pitäisi laittaa laajalle alueelle (yli 100neliötä) soran alle katekangas, mikähän olisi edullisin? Vettä pitäisi läpäistä tietty eikä se tule näkyviin eli värillä ei ole väliä. Sanomalehti ei nyt käy.

Olen tässä nyt tutkinut mm. mansikkakankaita ja maanrakennuskankaita, KL2 suodatinkangas olisi kaiketi edullisempi mutta onkos se sitä kauhean jäykkää juurimaton tapaista?

Suosittelen sinne sitä tavallista/perinteistä suodatinkangasta, jota käytetään teiden alla. Pieninä erinä edullisimmat kankaat löytyy Kärkkäiseltä. Yksi vsihtoehto olisi tietenkin, jos tunnet jonkun maaurakoitsijan ostaa häneltä suoraan siitä isosta rullasta palasen. Silloin muinoin, kun aloimme rakentanaan tätä taloamme suositteli rakennustarkastaja laitettavaksi suodatinkankaan ajoramppiimme. Meillä on pohjana sitä hienojakoista silttiä. Kankaan osto oli suuri investointi silloin vähissä rahoissamme. Nyt olemme kuitenkin kiitelleet mieheni kanssa tuota rakennustarkastajaa. Jouduimme nimittäin ajamaan ajorampille soraa aika lailla enne  kuin siitä tuli oikean korkuinen taloon ja muuhun ympäristöön nähden. Kankaan ansiosta sorat eivät ole painuneet silttiin ollenkaan ja ajoramppi ei ole koskaan routinut. Se sulaa aina ensimmäisenä keväällä eikä siinä ole ollut muutakaan ongelmaa koskaan. Tämä vaan siksi, että teimme pohjat hyvin.

Tuota suodatinkangasta on ihan helppo käsitellä, on kevyttä.

Eli KL2 on sitä taipuisampaa, “pehmeätä”? Hiivatti kun ei tämmöstä enää muista :o

Siltin ja soran väliin sitä juuri olisi tulossa, ja samaa tavaraa voisi sitten käyttää myös katekankaana.

Niin onkin. Piti vielä lisäämäni, että se perinteinen (valkoinen) suodatinkangas ei ole juurimattoa (sitä harmaata) vaan se päästää kyllä juuret läpi.

Mitenkäs se olikaan? Kun nyt teemme risuista oksasilppurilla silppua, niin oliko niin, ettei niitä voi tuoreena laittaa katteeksi? Söikö ne typpeä maasta vai jotain?

Uudistan kysymyksen: Kun nyt teemme risuista oksasilppurilla silppua, niin oliko niin, ettei niitä voi tuoreena laittaa katteeksi? Söikö ne typpeä maasta vai jotain?