Katteet, erilaisten katteiden käyttö

Voi laittaa tuoreena pensaiden ja puiden juurelle. Syö kyllä hajotessaan typpeä, mutta ei haittaa em. tapauksissa.

Ok, kiitos tiedosta. Ootteko laittanut kompostoriin hakkeen sijaan?

Meillä kompostoidaan havuhake, sellainen joka on pääasiassa vihreää. Samoin jos kesällä tehdään vesaikkosavottaa niin lehtipitoinen hake päätyy sekin kompostiin. Maatuminen kestää muutaman vuoden.

Risuhake sekä lehtipuuhake lehdettömänä aikana päätyy pintakatteeksi. Pinnassa maatuessaan se ei varsinaisesti sido typpeä maatumiseen, mutta lähes kaikki alan kirjallisuus suosittaa kuitenkin laittamaan typekästä lannoitetta hieman normaalia enemmän ennen risuhakkeen lisäämistä pintakatteeksi.

Meillä leikkaavalla silppurilla tehty lehtipuuhake maatuu esim marjapuskien juurelta 3-4 vuodessa täysin.

Puutarhaperjantai-ohjelmassa näytettiin kuinka perheen lampaiden villa käytettiin katteeksi kasvatuksien ympärille. 4 vuotta ovat jo niin tehneet :slight_smile: Mitä jäin miettimään on se villan maatuminen, eli käännetäänköhän se sinne maahan vai poistetaanko syksyllä kun katetta ei enää tarvita? Eipä sillä että asia olisi itselleni mitenkään ajankohtainen, vaikkakin mies on silloin tällöin leikillään ehdotellutkin muutamien lampaiden hankkimista. Kiinnostaa vain.

Ihan samaa oon miettinyt kun olen kuullut, että lampaiden villaa on käytetty katteena. Kai se joskus maatuu, mutta kestää varmaan aika pitkään, kuvittelisin.

Katsoin myös lampaanvillan laittoa (ei onnistu varmaan tuulisella säällä…). Se, että etanat eivät pidä siitä, on hyvä pointti. Mutta jos se maatuu monta vuotta, onko sekään hyvä?

Mutta kuinka kauan se oikeasti maatuu? Maatumisesta ei ollut ohjelmassa mitään puhetta. Kuinka sen kanssa toimitaan jatkossa - jätetään silleen maatumaan, sekoitetaan maan joukkoon… se asia jäi ilman kaivattua vastausta.

Jossain vanhoissa keskusteluissa (googlella hain ja pentin keskusteluihin tietysti jouduin :slight_smile: ) oli puhetta koirankarvojen kompostoinnista. Kuulemma maatuu aika hyvin. Kaipa se lampaanvillakin uppoaa sinne maahan vähitellen.

Minulle tuli ensimmäiseksi mieleen mitä villan haaskausta, katteeksi kävisi joku halvempikin.

Muutaman vuoden olen käyttänyt lampaanvillaa katteena. Meillä on lähistöllä lampola, ja sieltä olen saanut sellaiset villat mitkä ei kelpaa kehräämölle. Äkkiä villat maatuu, viime keväänä laitoin kuunliljoille olevinaan aivan kunnon kerroksen, nyt ei ole jäljellä juuri mitään. Rikkaruohot ei tule villojen läpi, ja kai niissä on jotain ravinnettakin.

Varmasti hyvää fosfori ym. lannoitetta? Valitettavasti on niin, että lampaanvilla ei ole juuri minkään arvoista Suomessa.

Nemesia, eikös lampaanvillasta saatava hinta ole aivan minimaalinen? Ainakin pari vuotta sitten tuttava kertoi ettei villaa kannata edes myydä koska sen hinta tuottajalle oli jotain tosi pientä.

Aah, nyt tiedän mitä teen aitan vintillä oleville villoille…

Myös vanhat höyhentyynyt kannattaa käyttää puutarhassa, ei ehkä kuitenkaan katteena :wink: Siis höyhenet mullan sekaan!

Täällä aloitteleva kotipuutarhuri toivoisi juttuja kateviljelijöiden käytännön kokemuksista. Muutaman kirjan olen lukaissut aiheesta ja netistä tietoa haeskellut ja intoa löytyy. 1,5 aarin vanha kasvimaa olis viljeltävänä ja maanäytteet olis tarkoitus tässä syksyllä teettää. Kovasti vaan jänskättää varsinkin nuo tuholaiset kuinka alkavat temmeltää…Ja mitä anopilla on sanottavaa… :smiley:

Algaja, aloituksesi "Kasvimaan kateviljelystä…" siirtyi nyt tänne aiheella jo olleeseen keskusteluketjuun.  Tässä osiossa on  toinenkin ketju jossa on kateviljelystä asiaa, uskon että sinua kiinnostaisi tutustua myös siihen .

Algaja, myös tää Mai-Leen blogi kannattaa lukea. Tietoa tässä on paaaaljon, mut onneks on koko talvi aikaa .

Kirjastosta kannattaa lainata Ulla Lehtosen kirjoittamia kirjoja.

Ooo,loistavaa! :D  Kiitos vinkeistä,blogi täytyykin heti käydä tsekkaamassa. Koko talvi tosiaan taitaa kulua kateviljelyopintojen parissa… :slight_smile:

Etanat saattavat lisääntyä, mutta muut tuholaiset eivät.