Kauneudenhoitovinkit

Viherpeippo vois olla koekaniini. Mäkin juon aika paljon, mutta iho on kuiva, korppu mikä korppu. Tosin aurinko tekee ihmeitä eikä kesällä ole minkäänlaista kutinaa, mutta talvella saa sitten raapia senkin edestä.

sitten saan kyllä juosta vessassa tunnin välein…

Miun naama nuortuu kesällä paljon (ei ehkä tarpeeksi;). Varmasti tuo koko ajan pihalla olokin vaikuttaa asiaan ja kasviksien reilu syönti.

Kyllä mie peesaan Kurppaa tuossa veden juonnissa. Ite olen ens talvena 40 v, ja alkaa olemaan ryppyjä. Jos olen vähemmällä juomisella, niin heti on silmäkulmissa sanaristikko kukoistamassa. Muutaman “hyväjuontisen” päivän jälkeen sanaristikko miltei häviää. Ite lisään kyllä hippusen suolaa veteen.

Mul on liftiä, jota laitan silmänympäryksille, eikä mitään halpaa edes;-)

Kyllä turvotus vanhentaa ja tekee rumaksi. Maanantai-aamuna oli nuppi niin turvoksissa, etten meinannut edes tuntea itteäni peilistä. Ukkokullallekin sanoin, etten viitsisi töihin lähteä tämän näköisenä. Nyt on pöhöt taas poissa. Toisaalta ei kuiva nahkakaan (=kurttu)hyvältä näytä. Karkeaa suolaa meillä käytetään kuin nitroa, kide kielen alle, niin taas kulkee;-x

Aika paljon on varmaan myös perinnöllitä, mun yli satavuotiaalla mummolla ja nyt myös äidillä on hyvä iho eikä mitenkään paljon ryppyjä, silti he eivät koskaan ole käyttäneet mitään hoitotuotteita! Motto on ollut vesi vanhin voitehista, ja paljon voita ja kermaa ruokavaliossa.

Kyllä ne rypyt on perinnöllisiä, minulla on perimässä rypyttömiä vanhempia. Juon kyllä kuin sieni, puolilitraa aamulla ei ole konsti eikä mikään ja jatkuu päivän mittaan. Mutta juomisesta ja geeneistä huolimatta ikä tekee tehtävänsä, tukka on alkanut ohentua vaikka söisi mitä, kai stressikin on yksi syy.

Juuh, kyllä munkin naama nuortuu näin kesällä, varsinkin helteillä on niin paljon finnejä ettei ole tosikaan . Mun pitäisi varmaan käydä naamapesulla vähän väliä, ettei hiki ja pöly saisi kauheita aikaan. Tai sitten lakata syömästä jäätelöä. 

Mulla on hiukset melkein kunnossa, mutta kynnet ei kestä mitään, ne ovat taipuisat ja repeilevät helposti. Kun jaksaisi niitä kynsiä rasvailla useamman kerran päivässä, asia korjaantuisi, mutta kun muistan sen rasvaamisen vain kerran viikossa. Usein käytän rasvaa hiusten latvoihin, silloin tulee rasvattua kädetkin. Eli rasvaan siis ensin kädet, joilla sitten silittelen ja rutistelen latvoja, muuten tulee rasvaa helposti liikaa hiuksiin. Käytän joskus öljyä ja joskus tavallisia perusvoiteita

Mä nykyään rasvailen itteäni oliivi- ja kookosöljyllä. Oon jättänyt myöskin kaikki kaupan sampoot ja saippuat sekä hammastahnan ja ihonhoitoon suunnatut tuotteet kauppaan. Paitsi en puuvillavanua ja

-lappuja.

Varmasti noissa pesuaineissakin on kuivattavia tuotteita. Omatekoisilla kun pesee ei iho kuivaa lähes ollenkaan.

Minulla taas on ohuet, hentoiset hiukset, joilla on aivan oma elämänsä (siis kihartuvat luonnostaan, itsestään ja kosteassa kelissä), hiuksiin ei voi käyttää minkäänlaista hoitoainetta ja se on aivan sama millä ne pesee, yhtä kauheat ovat aina :slight_smile: Nykyisin olen jo tukkani kanssa sinut, mutta nuorempana ärsytti. Iho minulla taas on rasvainen ja helposti kukkiva, ikuinen teini-iho, jota ei kestä rasvata kuin talvella pahimpina pakkaskausina aloevera-voiteella iltaisin. Ja juon vettä kuin sieni, ei varmaan 2 litraa päivässä riitä… Että paljon on kiinni geeneistä, vesi auttaa taatusti kuivaihoisia, minulle sillä tuskin on mitään merkitystä. Mutta tykkään jääkaappikylmästä vedestä :slight_smile:

Voi hitsin pimpulat, oisko mun nyt pakko mahduttaa joku ruusu tänne pihaan että sais niitä ruusun terälehtiä. Ei niitä oikein voi mennä naapuristakaan pyytämään.

Kouluhammaslääkäri sanoi minulle aikanaan ettei kannata pestä hampaita tahnalla, ilman kunnon huuhtelua on sama jos ei pese lainkaan. Sanoi että paras tapa on pestä suolalla.

Ja minä taas jostain kuulin että hammastahnaa ei saiskaan purskuttaa pois veden kanssa, sylkeä vaan… Minä en kyllä siihen taivu, pakko kurlata ja purskuttaa kunnolla.

Meillä on onneks iiris-kukka tossa vähän matkan päässä talo missä raja-aita ihan mahotonta ruusupusikkoa, siitä voi kuka vaan ulkopuolelta polunpielestä käydä nyhtämässä ruusunlehtiä, enkä usko että omistajansa edes huomaisivat :smiley:

Muoks: Sitä piti vielä sanomani, et vois olla tosi kivan näkönen toi aita jos sitä vähän klipsittäs välillä mut nyt se on sellanen rotkottava pusikko :smiley:

Kerran löysin ihanan hammastahnan, taisi olla Vogelin, hampaat tuli niiin puhtaan ja kiiltävän tuntuisiksi.Mutta kun menin vuotuis hammaslääkärintarkastukseen, mulla oli ennätysmäärä reikiä.Olin käynyt samalla lääkärillä vuosia (oikein pätevä, nyt jo eläkkeellä), ja hän alkoi ihmeissään kyseleen onko mitään muuttunut, että mistä tuo vois johtua.

Lopulta keksimme että se hammastahna on fluoritonta, mulle se ei ollut mikään juttu, olin aina pitänyt fluoria vähän humpuukina, mutta eipäs ollutkaan.

Mulla on vetäytyneet ikenet, nuorena harjasin kovalla hammasharjalla, kun ei muusta tiedetty, ja lapsena mulla oli paljon reikiä, joka vuosi joutuu ainakin jonkin paikan uusiin.

Sama lääkäri suositteli etten kauheesti jois ja söis mitää hapollisia, sitruunamehuja ja sensellaisia, kiilteen takia,onneks en tykkääkään mistään happamesta.

Ja myös hän kertoi tuon mistä Tipilintu puhuu, ettei kannata huuhtoa täysin sitä tahnaa pois just sen fluorin takia, että jäis vaikuttaan.

Käytän vihlontaa estäviä tahnoja, ja ne kyllä mulla toimii, kun säännöllisesti käyttää.

D.formosa, tuolla aiemmin kyselit manteliöljyn käytöstä ruusun terälehtien uutosöljynä. Manteliöljyssä on mielestäni melko vahva oma tuoksunsa, joka helposti riitelee uutettavien tuoksujen kanssa. Esim. aprikoosinkiviöljy on taas itsessään hajutonta ja sopii monenlaiselle iholle,varsinkin kuivalle ja vanhenevalle iholle.

Kovin kuivaihoisten kannattaisi veden kittaamisen lisäksi tai sen sijaan kokeilla rasvan lisäämistä ruokavalioonsa.

Jojobaöljy pitäisi olla yksi parhaista.

Jojobaöljyllä on sekin etu, että se säilyy pitkään, kun ei oikeastaan ole öljy, vaan vaha. On myöskin hajutonta. Mutta hyvälaatuinen jojoba on paljon kalliimpaa kuin aprikoosinkiviöljy. Toinen hyvin säilyvä ja hajuton on raffinoitu kookosöljy, josta hajuaineet on siis poistettu. Se on aina nestemäinen. Se ei ole kallista. Öljyä kannattanee hieman kokeilla iholle ennen kuin tekee omia koktaileja, koska ne ovat imeytymiseltäänkin erilaisia. Yksi mielestäni ihana keino käyttää vartaloöljyjä on levittää niitä suihkun jälkeen märälle iholle, jolloin öljy levittäytyy hyvin ja sitä tulee iholle vain hyvin ohut kerros. Ei tahraannu vaatteet. Kuivaihoinenkin voi kutiamatta käydä suihkussa talvella useinkin, kun levittää suihkunmärälle iholle öljyä.