Kaunokainen, Bellis perennis

Farmarilta saadut bellikset on kukkineet pian viikon. Tämä raukkakin on niin kärsivän näköinen. Kiitos vielä kerran.

Ahaa, nyt ymmärränkin mitä taimia penkissäni on, Belliksiäpä hyvinkin, eivät kukkaa sentään ole vielä tehneet.. Muistaakseni ovat samaa alkuperääkinsilmän isku kiitoksia antajalle myös!

Kaunokaiset on niin ihania, aina keväällä ensimmäisenä ja syksyllä viimeisenä työntämässä kukkaa...  Omat valkoiset perusbelliksenikin ovat taas aloittaneet, pitänee käydä nappaisemassa kuva niistä pikkuisista.

Omat bellikset eivät selvinneet talvesta, mistä olen tosi surullinen. Olivat kyllä paikassaan ensimmäistä vuotta viime kesänä, mutta joku niitä nyt sitten otti pattiin, eikä mitään eloa näy sillä rintamalla...harmi....

Miun omissa on jo nuppuja. Viime keväänä Virosta toin kahta lajia ja ne kaikki on vielä hengissä samoin pari entistä.

Ensimmäinen kukka auki. Bellis / Kaunokainen

kiva kun selvisivät talvesta torvikukka. minulla ei kyllä ole ollut ongelmaa talven kestävyydessä, ennemminkin niistä on tullut kukkapenkkien rikkaruoho, kesät saa olla repimässä niitä poistäh?.

meidän pihalla sillä on ollut työllistävä vaikutus. erehdyin näet kerran laittamaan sitä reunakasviksi joihinkin kukka penkkeihinpuhetta.

Minä siirsin osan rinteeseen ja toivon että lisääntyvät ja täyttävät koko rinteen

multatonttu, älä vielä toivoasi menetä. On varmaankin siementäneet ja taimia nousee, uudet kasvit ilonasi taas. Ne on kovia siementämään, sekä karkaanaan siten vaikka nurmikolle.

Meillä eivät oikein kukkamassa menesty, mutta siementävät  nurmikolle, sieltä ne on kyllä helppo nostella maahan, nurmikolla ne kasvavat todella rehevästi.

Kaunokainen on pienet nuput kasvattanut.

Kyllä toivo on heitetty....ei sieltä mitään ikinä tullut. Miten kaikki sanoo, että bellis leviää...tosiaan joillain ihan rikkaruohoksi asti...ei kyllä ainakaan meillä. Ei näy kukan kukkaa..

mä kans sain tota viime keväänä ison läjän ja kukki tosi hyvin v.punasin ja valkosin kukin ja tänä keväänä ei oo noussu yhtää mitää siihe paikkaa :(

samma här, ei näy, ei kuki. no-jaa

Lähetetyistä viesteistä ja omista kokemuksistakin päätellen kaunokainen on valikoiva ja voi olla välillä näkymättömissä. Meillä sitä kasvoi nurmikossa edellisten asujien jäljiltä. Kukki ensimmäisenä kesänä ja ilahduin sen valkoisista matalista kukista vihreässä nurmikkomatossa. Seuraavana vuonna odotin kukkia, muttei mitään näkynyt. Tarkkaan katsoen oli nurmikossa kuitenkin sen lehtiruusukkeita. Seuraavana vuonna kukki taas, muttei kovin paljon. Keräsin sinä syksynä siitä muutamia siemeniä ja kylvin niitä seuraavana keväänä laatikkoon ja kasvatin purkeissa taimiksi. Nurmikossa kukkia ei ole sen koommin näkynyt. Kasvattamani taimet istutin viime kesän alussa kasvimaalle penkkiin ja joitakin pihaan ison koivun alle. Jo samana kesänä kasvimaalle alkoi putkahdella hirveän paljon lehtiruusukkeita penkkiin ja polulle, jotka nyt alkavat kukkia ja vein taimia aika monta viikko sitten Mäntsälän taimienvaihtopäivillekin, missä hyvin kelpasivat. Koivun alta sen sijaan lehtiruusukkeet ovat käytännöllisesti katsoen hävinneet. Ei näköjään ole haitaksi, jos on raskas ja tiivis savipitoinen maa, niin kuin meidän kasvimaalla

.

Ymmärtääkseni sekä siemenistä että muodostuvista sivuruusukkeista. Joka tapauksessa ne alkuperäiset paikat, mihin viime kesänä ruukkutaimeni istutin, ovat kaljuuntuneet ja nyt vihreät elinvoimaiset taimet ovat siirtyneet siihen ihan viereen ja levinneet noin metrin sisään pitkin polkua - joiden oletan lähteneen siemenistä. Levoton sielu jossain määrin siis. Kaksivuotinen kyllä. Mutta siis voi kylväytyä ja muodostaa lehtiruusukkeen jo kukkimiskesänä ja siementaimi kukkii seuraavana kesänä jo.

Minäkin uteliaisuuttani googletin ja törmäsin yhteen sivuun. Onko se luonnonvarainen kasvi Suomessa???

Mun perennakirjassa sanotaan näin: " Lajikkeet ovat viljeltyina "kaksivuotisia" (talviyksivuotisia)."

Luulisin, että se tarkoittaa juuri tuota, mitä yritin omin sanoin sepustaa tuohon ylle. Eli siis kukkinut kasvi siementää kesällä jo ja uusi ruusuke muodostuu samana kesänä ja kukkii seuraavana, jonka jälkeen poistuu keskuudestamme.

Jos se on yrtti, onkohan se syötävä?

Leviää kuitenkin myös siementämällä, ei niita meillä ole noin tiheään istutettu. :)

Kyllä, mutta metkaa on se, että joiltakin se näyttää hävinneet paikalta kokonaan seuraavana vuonna istutuksesta, vaikka joskus se leviää melkein vähän liiankin hyvin. Millaisessa maassa Raakkilassa? Meillä ainakin tiivis savinen multamaa aurinkoisessa paikassa. Kirjan mukaan paras paikka auringossa tai puolivarjossa tuoreessa tai kosteassa, runsasravinteisessa ja kuohkeassa maassa.

Nurmikolla hoitaa itse itsensä, kukkii vuodesta toiseen.