Kaunokainen, Bellis perennis

Nyt olen löytänyt pihaltani paikan, jossa bellikset viihtyy. Osa tosin karkaa nurmikkoon.

bellikset

Kaunistavat ihanasti nurmikkoakin!

Ei ole meilläkään bellikset viihtyneet, vaikka useampana vuotena olen yrittänyt ja eri paikkoihin. Yhden kesän kukkivat, mutta sen jälkeen niitä ei näy ainuttakaan.

Meillä on hyvin lähtenyt leviämään ne perusvalkoiset nurmikolla.Tilasin siemenet toissakeväänä.Vähän aina kyllä levittelen ittekin niitä siemeniä, nyppään siemenkodan käteeni ja nakkaan johonkin vähän kauemmas.

Kukkivat bellikset pinnistävät esiin heti lumien sulatessa

kuukauden kuluessa täysi ryöhäys päällä

Bellis kukki vielä eilen! Taisi jäädä viimeiseksi kukaksi tällä erää, kiva kun lupailet heti lumien sulettua heidän uutta tuloaan.

Valtsu, viime keväänä, kun piha oli vielä ihan lumen peitossa, mutta muutama pieni kolo jo ilmestyi lumeen, niin niistä koloista jo vilkuilivat ensimmäiset kukkivat bellikset :slight_smile:

Pidempää kukkijaa saa hakea, siksi se onkin minusta kiva kasvi vaikka leviääkin hieman holtittomasti. Juu ja jos kesken talvea lumet sulavat, niitä kukkia saattaa löytyä silloinkin, syksyn viimeisimmät kukat jäävät ilmeisesti talvehtimaan.

Ihania teidän kaunokaiset! Minä yritin viime kesänä saada nurmikolle semmosta yksinkertaista valkoista leviämään kylvämällä reilun pussillisen siemeniä. No ei kyllä havaittavimmin mitään kasvanut. Kukkapenkkeihin laitoin myös reilun pussillisen eikä ainakaan kukkia tullut sinnekään. Syksymmällä ko. penkki oli kyllä aivan pistettynä lehtevää tainta ja oletan, että lienevät noita kaunokaisia. Tosin penkissä kasvaa muitakin siementäviä kasveja (mm. sormustinkukkaa, iltahelokkia, unikoita).

Tarkoituksena olisi saada vähän semmonen kukkiva nurmikko kuin mummilla sivulla 21.

Jos vain saat sen alkuun ja talvehtimaan (läpäisevä maa), sen jälkeen leviämiselle ei varmaan ole mitään esteitä. Mun kuvassa oleva neliön pläntti on seurausta edelliskevään (2010) kahdesta pikkutaimesta, jotka eivät mahtuneet kesäkukkaruukkuun ja laitoin ne siksi maahan. Niin ja tuota alaa olisi paljon enemmänkin, ellen olisi kitkenyt usein ohikulkiessa. Kuvassa näkyykin, että se on jo levinnyt edessä olevalle käytävälle ja sen ylikin…

Mä olen istuttanut kymmenisen tainta tänä kesänä tuonne niitylle. Saa nähdä talvehtivatko, meillä rouste pumppaa pintakerrosta kun maa jäätyy.

Tarvitsevatko kaunokaisen siemenet kylmäkäsittelyn itääkseen?
Olen myös ihastunut nurmikoihin, mihin on levinnyt sitä pikkuista somaa kaunokaista. Mitä sille tapahtuu nurmikonleikkauksen jälkeen…nouseeko uudelleen kukkimaan?
Kannattaako esikasvattaa aluksi purkeissa ja sitten vasta istuttaa taimet nurmikolle? Kertokaahan kuinka pitäisi menetellä!

Kaunokaisten siemenet eivät vaadi kylmäkäsittelyä. Itse kylvin niitä ensimmäisenä keväänä purkkeihin ja ehtivät kukkia vielä samana syksynä. Nykyään pitävät kukkapenkissä itse kylväytymisestään huolta, siementävät ja leviävät runsaasti ihan omin avuin. Nurmikkoa mulla ei ole, eikä tule…joten siihen en osaa ottaa kantaa.

Itse kokeilin esikasvattaa ja kylvää suoraan nurtsille. Nurtsille kylvetyt itivät kyllä mutta vähemmässä määrin, kuin esikasvatetut. Liekö joku elukka käynyt niitä siemeniä syömässä. :frowning:

Lisäyksenä vielä, että melkoisen sitkeä kasvi tuo bellis. Remonttifirma on kahdesti tuhonnut bellikseni, mutta aina on joku osa jäänyt henkiin.

Olen nähnyt tuota kaunokaista myös nurmikolla, kaunis ja kestävä näyttää olevan. Ei häviä leikkuun jälkeen vaan pukkaa uutta kukkaa.

Juu viihtyessään on ihana, toisilla pihoilla taasen ei säily millään. On kokeiltu saadut, ostetut ja siemenestä kasvatetut

Hyötykasviyhdistyksen siemenistä 2009 kylvetyt viihtyy hyvin nurmikolla.Kylvin aluksi vähäruohoisempiin kohtiin, esim.omenapuiden alle ja kivien viereen.Pitkin kesää nappaan kuihtuneita mykeröitä näppeihini ja nakkelen sinne tänne, ja olen saanutkin useita länttejä alkuun.

Pitänee ottaa kesällä kuva meidän puutarhasta, omenapuiden alustat notkuvat kaunokaisia, ja joissain paikoissa se on kokonaan syrjäyttänyt nurmikon… kestää hyvin vaikka isäntä ajelee päältäajettavalla säännöllisesti! Mies jopa kiroaa, että mokomat vetäytyy piiloon kun kuulee leikkurin äänen ja ponahtavat taas pystyyn kun kone sammuu :smiley:

En tiedä koska alkuperäiset on pihalle istutettu, mutta ensi kesänä yritän levittää sitä etupihan puolellekin :wink:

Sellainen kuva olisikin hienoa nähdä!

Tuo monstrosa näyttää ainakin ihan samalta kuin mulla ja omani kylvin huhtikuussa ulos.