Kaunokainen, Bellis perennis

No ei se mikään kostea ole, savinen kuiva maa, missä kasvaa nurmikko ja voikukkaa ym :wink:

Itselläänkin ne sinne tuppaa, bellikset kasvavat kukkamaan reunassa,siitä myös lentelevät nurmikolle.

Bellis on mielestäni näyttänyt pitävän parhaiten pintansa kuivahkoilla läpäisevillä nurmilla. Esimerkiksi Hollannissa matkatessani, belliksiä kukki kuivilla nurmikoilla vähän siellä sun täällä. Tykkää kulkea omia polkujaan…

Valkoisen "pallero"belliksen löysin tänään Terrasta. Oli vielä alessa. Siis valmis kasvi ei siemenenä.

Mitämitä! Simppeleitä belliksiä stockalla?? Huomenna ihan ykkösenä sinne. Taidanpa ostaa parikin pussia :slight_smile: Kukkisivatkohan jo ekana kesänä jos laitan heti multaan? Hieman houkuttaisi muutaman tuommosen kasvattaminen. Tosin jos ei kukkia tule niin ehkä järkevämpi kylvää sitten nurmikolle suoraan.

Minulla ainaski viime kesän siementaimet ihan kunnon pehkoja jotka ahkerasti kukkivat koko kesän. Kyseessä ihan se pienen päivänkakkaran näköinen versio.

No niin…ostin tänään oikein kaksi pussia noita kaunokais-kakkaroita. 5€ maksoi siemenet yhteensä, joten olisi ihan kiva jos niistä jotakin tulisi.

Bellikset kukkii jo. Ennen krookuksia ja helmilijoja. Sitkeitä ovat, viikko sitten olivat vielä lumen alla.

Minä ajattelin kylvää toukokuussa (jahka saan keltään siemeniä) valkoista bellistä rusopajuangervojen tilalle joivun juurelle. Angervot ja niiden juurakot tosin pitäisi hävittää ensin, mutta tuttu neuvoi, että nämä sopisivat siihen, ja olisivat helppohoitoisia.

Viippu, no johan ovat aikaisessa teillä. Yritin etsiä tuossa pari päivää sitten Kaisaniemen kasvitieteellisessä noita (viime keväänä vielä näin), mutta ei tullut yhtään vastaan. Tosin ei ollut kyllä ruohokaan vihertynyt.

Muuten, ostettuani noi 2 pussia belliksen siemeniä hoksasin, että olin jo ostanut niitä yhden pussin! Voi lahopäätä! No sitä runsaammin sitten kylvetään. Laitoin 7 lokeroa pluggboxiin ja iti varmaan joka siemen. Kuinkahan tiiviissä saavat olla kun tuommosessa pluggboxin reijässä niitä nyt on sitten 4-6, kun en osannut harvempaan laittaa. Nypin jo joistain rööreistä niitä hieman pois…niitä pienimpiä ja heiveröisimpiä. On kyllä niin pientä kasvustoa, että tokko noita pystyy koulimaan. Loput siemenet menee suoraan maahan/nurmikolle.

Minä ostin 4 belliksen taimea jotka istutin kukkapenkkiin. Kysyisin, että mitenkä lannoitus/kalkitus kyseisten kasvien kohdalla? Mistä he tykkäävät? :slight_smile:

Kuivuus saattaisi olla ongelma? En ole ihmeemmin lannoitellut, enkä muutenkaan hoidellut, paikka on aamulla aurinkoinen, iltapäivällä mökin ja puiden varjot vaihtelee…meillä on hiekkaisa maa!

Bellis kasvaa missä vaan, meillä sen löytää aina nurmikolta, vaikka kukkamaahan on istutettu :wink: En ole minäkään sen paremmin hoidellut,ihan itsekseen kasvelee.

Ihan samoin huonolla hoidolla täälläkin.

Belliksestä on semmoisia kokemuksia, että haluaa välttämättä muuttaa kukkapenkistä pois. Kun istuttaa penkkiin niin kuolee, mutta siementaimet penkin reunoilla kukoistavat.

bellis siis siementää ympärilleen vai? Milloin niitä sen muodostamia siemeniä voisi kerätä talteen ja voisiko niitä istuttaa suoraan maahan?

Siementää ja kehittyvät melko nopeasti, kun bellis on kukkinut ja kukinto kuihtumassa ovat siemenetkin ja valmiita, hypistelemällä huomaa milloin niitä alkaa varista helposti irti (kukkapohjasta)). Siementaimien väri muuttuu eli taantuu. Jos haluat samanlaisia lisää voit jakaa bellistä sivuruusukkeista. Kukkivanakin voi siirtojuoksuttaa, kiikuttaa karanneet kauniin väriset takaisin lähtöpaikalleen.

voiko siemenet laittaa heti pihalle multaan kun niitä on muodostunut siis kesällä/alkusyksystä? ja kuinka syvälle laitan niitä?

Minun pitäisi kylvää bellikset, joko aika on sopiva?

On sopiva.

voiko siemenet laittaa heti pihalle multaan kun niitä on muodostunut siis kesällä/alkusyksystä? ja kuinka syvälle laitan niitä? voisiko joku auttaa?