minä vain ripottelen maanpinnalle tai nurmikolle, hyvin ovat levinneet ja kasvaneet ilman sen kummenpia kommervenkkejä
kiitos teille. Muuten yksi kysymys: ostin noin viikko sitten 4 bellis perenniksen taimea ja istutin ne tuohon kukkapenkkiini. kastelin hyvin istutuksen jälkeen. Kuitenkin nyt näyttää siltä että kaunokaiseni ovat jotenkin kärsineet… mahtavatko ne vielä tuosta piristyä? ja onko se aina niin että kun istuttaa sinä vuotena perennojen taimia, niin eivät ne oikein kuki ekana kesänä? Kivikkokasvini toisessa pienessä kivikkopenkissä näyttävät istutuksen jälkeen ok:lta. Missä mikä kaunokaisillani? nyyh
Oisko ne saaneet kylmää?
voiko ne kuolla siihen? mitäs pirua mä sitten teen… Ei varmaan edes siemennä jos on kuolleet kylmästä? voiko mitään tehdä?
En usko että ne samantien kuolee.
Ne vain saadaan kukkimaan hyvissä olosuhteissa ja säikähtävät hallayötä tms kylmää.
Niihinhän nousee pitkin kesää uusia kukkia, niin tuskin niiden aihiot mihinkään kuolee.
Ensimmäinen bellis kukkii. Ovat päättäneet kasvaa tässä kukkamaan reunalla kuivassa savessa, hävisivät alkuperäisestä paikasta.
Kaisaliisa, milloin kylvit?
Nämä ovat ihan itsestään kylväytyneitä, joita ilmestyy sinne sun tänne. Luulen että taimi on viime syksyltä. Siinä ei ole vielä juuri uusia lehtiäkään, mutta kukka avautui jo!
edelleen nämä ostamani kaunokaisen taimet näyttävät tuolla kukkapenkissä ihan kuolleilta,en ymmärrä miksi. Annanko vaan olla siellä ja toivoa että jotain eloa olisi juuristossa ja siitä vielä tokenisivat ehkä joskus? Onkohan toi puutarhamulta liian hyvää heille olla? olisiko pitänyt lyödä vaan johonkin savimaahan niin sitten tykkäis? mutta kun olen lukenut että savessa kasvien juuret kuolevat talvella?
Savimaassa miulla on. Joskus talven jälkkeen kestää pitkään ennenkun eloa näkyy, mutta välillä myös häviävät. Kirkas punainen on aika vaikea samoin vaaleanpunainen kerrottu.
Minullakin on savimaassa. Sain viime keväänä penttiläiseltä tummanpunaisen belliksen taimia. Hengissä näkyvät olevan, mutta kukista ei vielä tietoakaan. Olivatkin aika ihania
Mietin tässä, että milloinkas Tumpeloinen ostit kaunokaisesi, viime vuonnako? Eikös kaunokainen ole kaksivuotinen, joten kukinnan jälkeisenä vuonna kuuluukin olla hengetön, mutta mahdolliset siementaimet kyllä aloittavat uuden elämän. Vai tänä keväänäkö sen hankit?
tänä keväänä ehkä noin kaksi viikkoa sitten ostin plantagenista, ja istutin tuohon kukkapenkkiin. ja nyt näyttää ihan kuolleilta. vähän harmittaa. kukkapenkissä paljon kekkilän puutarhamultaa päällä. …huoh
Ai jaa, onko siis niiden bellisten päällä paljon multaa, vai enkö nyt vain tajua. Ei kai ne kuivuudesta kärsineet, tai saaneet aiemmin pakkasta (milloinkas oli viimeksi pakkasöitä?)?
Oletko kastellut niitä hyvin istutuksen jälkeen?
ei siis ole niitten päällä sentään multaa:) mutta siis tuo kasvualusta.kekkilän puutarhamultaa… Kyllä niitä kastelin istusten jälkeen…tuossa yhdessä näyttää olevan eloa mutta muut…no annan sitkeästi olla siinä jos vielä nousisivat kuolleista…
Ostin tänään 9 tummanpunaista kerrottua "pompula"bellistä tarjouksesta. Laitoin kaikki suureen, laajaan istutusvatiin. Toivottavasti ne leviävät peittämään mullan kokonaan.
Nyt on ollut niin kuumat ilmat, että niitä kannattaa kastella joka päivä, kunnes juurtuvat hyvin paikoilleen.
juu olen kastellutkin… muuten kun kirjoititte joku että teillä bellistä savimaassa, niin ei varmaan tuossa meikäläisen kivikova-aitosavessa menestyisi? vai pitäisikö koittaa niin että heittäisi maanpinnanpäälle vähän vaan multaa, juuri nimeksi ja kivet ympärille ja koittaisi lyödä bellistä siihen? jos kerran niin vähään tyytyy? laittaisi vaikka sanomalehteä mullan alle. ja siis suoraan nurmikon päälle? (huom, nurmikollakaan ei normaalia määrää multaa ja kasvualustaa kuin olen lukenut että se tarvisi, eikä se niin hienoa olekaan, kunhan jotain kasvaa)
Minulla nuo bellikset hyppäävät juuri siihen kovaan saviseen kohtaan… Anna rauhassa kasvaa nyt.
Sanomalehden päälle pitää olla kohtalainen kerros multaa ettei aivan kuivu koko kasvualusta.