Keijunkukka, Heuchera

Nämä juurrutetut on edelleen hengissä, vaikka muuten keijut kärsi talvesta. 
Leikkelin vaan ränsistyneet sivuhaarat ja suoraan multaan. Pitkään pidin tasaisesti kosteana, niin hyvin juurtui. 

Tähtisilmän helmoissa

Diabolon jaloissa

Mantsuriankärhön varpailla

Keijunkukat (Heuchera) on kasvisuku, joka kuuluu rikkokasvien heimoon. Suvussa on noin 45 lajia. Keijunkukkia esiintyy Pohjois-Amerikassa ja Itä-Siperiassa Habarovskin alueella. Monia suvun lajeja viljellään perennana.

Keijunkukat eivät siedä pitkäkestoista kuivuutta. Kasvustot jaetaan ja istutetaan uudestaan tarvittaessa. Lajikkeita lisätään jakamalla.

Kuva: Harsokeijunkukka (Heuchera micrantha )

Lähde: Wikipedia

1 tykkäys

Kuva kesältä -23. Punainen menestynyt hyvin pitemmän aikaa. Keltainen sittemmin menehtynyt, harmi.

2 tykkäystä

Korallikeijunkukka

Tähkäkeijunkukka

2 tykkäystä

Käväsin “2010 Kylvöt” -ketjussa ja silmään pisti keijunkukkaa koskeva kysymys ja vastaus siihen. Kopsasin tänne:

K: Kaikki purppuran värisestä keijunkukasta keräämieni siemenien taimenalut ovat vihreitä, onko mitään toivoa että muuttaisivat vielä väriään?

V: Keijunkukka voi muuttaa vielä värinsä. Harva kasvi on taimiasteella samanvärinen kuin aikuisena. Tosin avopölytteisestä siemenestä ei välttämättä tule emonsa kaltaista, joten odotettavissa voi olla mitä vain, tosin jopa todella mielenkiintoisia yksilöitä.

1 tykkäys

Onko kellään kokemusta keijunkukan kasvattamisesta pelletoiduista (miten tämä sana taipuu?!) siemenistä? Tai ylipäätään kuinka kauan menee itää keijunkukan siemenillä? :smile:

Olen hankikylvönä lisännyt siemenestä. Yleensä itävät hyvin
Muistaakseni itää kevään aikana.

1 tykkäys

Jaahas, pitäisiköhän minun heittää ne hankeen sitten :thinking: Taidanpa tehdä niin huomenna, turhaan ne vievät tilaa tuossa valojen alla jos hankikylvönä paremmin itää.

Pulskasti voivat

Akileija on ihan itte tullut tuonne keskelle pällistelemään. :smiley:

7 tykkäystä

Luumuvanukas(plum budding) meinaa jäädä katajan alle, pitäis varmaan siirtää osastolle siis.

Näitä kertyy pikkuhiljaa.

Usein olen ostanut syysasetelmiin ruukkuun keijunkukkia.

Ja syksyn tullen en raaski hävittää ja tuuppaan maahan ja taas on muutama lisää. :grinning_face:

4 tykkäystä