Keijunkukka, Heuchera

Ja miulla on saman näköstä “Palace Purple”, ei miulla muita taida valkokukkasia ollakkaan

Jos tuosta minun keijunkukasta on kysymys, niin en tiedä sen nimeä :smiling_face:
En muista edes mistä sen ostin. Tuolla on niin kauniit kukat, siis tuuheat verraten muihin minulla kasvaviin keijunkukkiin. 

Helppoja lisätä siemenestä.

Soittaako jollakin kelloja, mikä voisi olla täysin hennon vaaleanpunaisen kukinnon varsineen omaavan  heucheran nimi. Lehdet pienehköt, pyöreähköt ja yksivärisen vihreät, kai. Viime vuonna nöin komean rivin Nekalan siirtolapuutarhassa, ja eräs vanha rouva tiesi kertoa saaneensa alun Lepaalta. Netistä en löydä yhtään vastaavaa kuvaa. 

Kuruneko, mie olen aina kerännyt omista kasveista siemenet tai toisilta saaduista.

Keijun-ja haltiankukat on talvehtineet tänä vuonna todella hyvin, ei yhtään talvituhoja.

Rastaan perhanat ovat pöyhineet kukkapenkkejä niin innoissaan, että oli iso siivu keijunkukasta irronnut.
Palassa oli vaan noin sentti juuren tapaista.
Tuuppasin multaan purkkiin ja kastelin kunnolla, mahtaakohan tuosta lähteä juurtumaan?

Otan sanani takaisin, vain 1 keijunkukka on menetetty talvelle. Loput kasvattivat uudet lehdet, onneksi olin laiska enkä nyppinyt juurakoita heti pois. Uusia on kuitenkin ostettu jo ainakin 5 kpl. Pitää keksiä niille paikat :sweat_smile:.

No hyvä homma, että ne sieltä nousivat. :slight_smile:

Minullakin näytti kerran koko penkin reuna keväällä tyhjältä, kun talvi vei korallikeijunkukkia urakalla, mutta kyllä se täynnä taas oli muutaman vuoden päästä, eli ei kokonaan kuolleet kuitenkaan.

Täällä kukkii nyt yksi hauskanen, se on kokonaan punainen, lehdet, kukkavarret ja kukat on punaiset.
Toisessa kirkkaanpunalehtisessä on sentään vaaleat kukat.

nämä vaan jaksaa ja ihanaa kun jaksavat

Unokki, haltiankukan kuvaa ei multa löydy, kun tietsikka huollossa. Tässä koko nimi: 
Haltiankukka, Heucherella x tiarelloides

Unokki, löysin huonon kuvan haltiankukasta omasta galleriastani. Tuossa kuvan keskivaiheilla oleva vaaleanpunainen kukka. 

Keijunkukat tykkäsivät leudosta talvesta.
Nimellisiä.

Blum pudding

World caffe corretto

Midnight rose

Cherry cola

Marmalade

Lime marmalade

Muutama ilman nimeä

Black Pearl

Plantagen on valinnut keijunkukan vuoden perennaksi. Ilta-Sanomien toimittaja ei kuitenkaan taida olla mikään viherpeukalo: ”Keijunkukka tunnetaan näyttävistä kukistaan, jotka voivat olla valkoisia, vaaleanpunaisia tai pinkkejä.”
https://www.is.fi/asuminen/art-2000006552173.html

Kauniita kukkiahan nuo ovat, jos suurennuslasilla katsoo.

Kokeiluja.

Leikkasin keväällä keijunkukkia siistimmäksi, kun olivat levähtäneet.
Laitoin purkkiin punaista ja marmaladea.

Molemmat taitaa olla hengissä ja marmalade pukkaa jo lehteä.
Nämä oli siis niitä juurettomia tupsakkeita ja suoraan multaan laitoin.

Ostin viime syksynä jonkin harmaakirjavalehtisen keijun taimimyynnin poistopöydästä. Saattoi maksaa 50 centtiä. Hyvin näkyy talvehtineen.

Keijunkukan tupsujen juurrutus onnistui yli odotusteni.
Tässä kolme alkua, muut olen jakanut ystäville.
Nämä pääsevät syksyllä maahan.