Keijunlilja, Gloriosa superba

Tuli pieni katkos.. tarkoitin keijunliljaa en keijunmekkoa. eili onko jollakin kokemuksia keijunliljasta?

Osaisitko suhvi käydä ns vanhalla puolella etsimässä tietoa keijunliljasta! Siellä on siitä kirjoiteltu sivukaupalla ja on tosi kauniita kuviakin . Nyt sitten itsekin höynähdin, täytyy alkaa metsästää sipuleita oho.

Minulla kaksi pikkuruista keijunliljan alkua sojottaa ruukussa. Mukulat viime kesän peruja. Talvehtivat ruukussaan keittiökomeron perukoilla. Olivat kyllä aika mitättömänkokoisia, kun kaivoin ne esille totaalisen kuivasta mullasta ja istutin uudestaan pari viikkoa sitten. Eivät varmaankaan tule kukkimaan, mutta kunhan tässä nyt vaan kasvattelen ilman suurempia ambitioita.  

Viime kesänä sain keijunliljan kukkimaan ekan kerran - oli kyllä todella kaunis ja kukat kestivät kauan.

Siirsin tämän keijunliljan tänne huonekasveihin, kellään ei liene mitään sitä vastaan? Sorvasin samalla otsikkoa.

Keijunliljan siemeniä tuli joskus Virossa ostettua, vennäänmaankielinen pussi, mutta niinpä vaan on nyt kaksi pienoista tainta varttumassa. Juuri laitoin omiin purkkeihinsa, pois kylvöpurkista. Kuinkahan juutinan monta vuotta mahtaa mennä, ennenkuin siementaimi saavuttaa kukkimisiän?

*lähtee vanhalle puolelle...*

Huvikseni googlettelin juuri keijuliljaa ja törmäsin tänne palstalle. Tilasin omani viime kesänä alakerran kukkakauppaan ja laitoin siitä mukulat talveksi vaatehuoneen perälle lepäilemään. Nyt alkaa uuden istutuksen jälkeen jo ensimmäiset nuput punertamaan ja näyttämään aukeamisen merkkejä, kovin on kaunis kasvi hän :)

TuukkaP, upean ja rehevän näköinen jo nuppuvaiheessa, laita kuvaa kun aukeaa.

Tuukka, miten hoidat. Sain juurakon viime viikolla ja laitoin multaan, tulikohan oikein.

Minä kylvin siemenketjukirjeestä saatuja siemeniä, mutta mitään elämää ei mullassa näy :frowning: Tämä on jo toinen yritys, kerran ostin juurakon, joka ei lähtenyt itämään.

Kuinka kauan voi kestää, että keijunlilja näyttää elämisen merkkejä siitä kun on laittanut juurakon multaan?

Nyt minun keijunliljani on heräilemässä

Kolme viikoa kesti täällä mutta ehkä se oli sen vuoksi etten tiennyt miten tätä olis pitänyt hoidella. Nyt lisäsin hieman multaa että juurten tyvet pääsivät myös suojaan.

Mulla on noin 5 senttiä pitkä Keijunliljan mukulajuuri, miten istutan multaan pystyyn vai makuasentoon,ei hajuakaan kuinka istuttaa sen ,antajaltakaan en muistanut kysäistä.

Minä laitoin omani makuuasentoon, mutten tiedä onko se ihan oikein. Ajattelin vain että niin se ei ole ainakaan ylösalaisin. hymy Ja kasvamaan se lähti!

Makuuasentoon aika pintaan laitoin, vanhoista keskusteluista sain sellaisen neuvon.

Voi tuommoiseltako se näyttää. kuvittelin jotakin vihreää pistettä. Olipa hyvä tietää, että jos omani joskus herää niin en ensi töikseni nyppää pois jotakin etanan näköistä juttua pois mullasta;) Kauanko tuon silmun tulemiseen meni. tilasin omani Exotic Gardenilta

Voi taas tätä mun tuuria, tuossahan se lukee ylhäällä, että kolmisen viikkoa. No tää on pientä. Lehdetkin tulen lukeneksi aika usein takasivulta alkaen.

Siinä juurijöötin toisessa päässä oli kirkkaan punainen silmu josta kasvu lähtee. En minä saanut sitä astian keskelle vaan toiseen reunaan kun oli niin pitkä juurakonpala.

Ahaa, niinpäs olikin. Kääntelinkin sitä pötkylää kädessäni ennen istuttamista ja pohdiskelin, että mistähän lähtee kasvamaan, kun on noin sileä kuori. Olishan pitänyt sen verran ymmärtää

Minun keijunliljani aloitti huikean kasvunsa . On jo kolmatta vuotta vanhat puikulat mullassa, vaan ei ole kukkinut vielä kertaakaan. Luultavasti en osaa lannoittaa oikein, tänä kesänä syötän sitä enemmän jos se auttaisi.

Minulla on myös kolme jos ei neljäkin vuotta sitten itse siemenestä alulle laitetut pötkylät. Samanlaisia ruippanoita ovat joka vuosi eikä kukan kukkaa. Mikähän taika noita vankistaisi ja kukittaisi?