Keijunlilja, Gloriosa superba

Minä pistin juurakon multaan 12.4. ja tänään huomasin sen nousseen. Nyt pitää ruveta niitä taikoja keksimään.

Miten korkeaksi tämä hujoppi oikein kasvaa, nyt on koko ikkunan korkeus käytetty.

Keijunliljan korkeusennätys lienee seuraava "PISIN KEIJUNLILJA SOTA". Hirveän pitkä (istutettu juurakko 13.4.08) hujoppi on, olisikohan minun pitänyt hänet latvoa? jos nyt latvon? kuinka alhaalta? kasvaako pistokkaista taimi? Ikkunan yläreuna on nyt saavutettu! joka Armoton Aamu näen selvästi nupun olevan kehittymässä ja joka ilta kotiin palattuani on VAIN uusi lehtipari kehittynyt.

Keijuilla (keijunliljoilla) keljuilla on salaperäinen olemus????????????????????????

Jaaha, mun keijunlilja on vain päivää vanhempi kuin valtsun. Kävin mittaamassa keljun, pituutta aika tarkalleen metri. Vielä kun tosiaan tietäisin, miten toi haluaa itseään kohdeltavan.

vielä voi kasvaa :slight_smile: 2-4 metriin, kannattaa sitoa/kiertää tukikehikkoon.

Apua, 2-4 metriä! Tänään juuri kävin ostamassa tolle kehikon, mutta osaapa olla hankala kieputettava. Kasvattaa niin suoraa vartta, ja hauraan oloista.

keijunliljani on nyt 170 cm korkea, ja varren mutkat lisäksi, 2 m varmaankin yhteensä. 3 NUPPUAkukkais pyöritystä on selvästi näkyvissä niiden kasvuvauhti on hidas, mutta nyt on tehnyt toisen sivuhaaran. Toisella sivuhaaralla lienee tavoite kasvava kasvikasvaa kasvava kasvisiihen 4 metriin. allapäin

Vau ! Täällä yltää vasta metriin.

Vautsi valtsu! Me ollaan nyt veronican kanssa pahasti häviöllä. Kävin sitten tutkimassa tilanteen, mitata en viitsinyt, mutta 1 nuppu näkyy olevan!

Aamulla keijunliljalle sattui pahasti. Avasin sälekaihdinta niin se nappasi lehdenkärjellä hihasta kiinni ja tietysti mie säikähin. Varsi taittui puolen metrin korkeudelta, on kyllä kiinni vaan koko kasvi pyllöttää latva maassa. Tuleekohan tuosta eläjää enää.

puhetta voi keijunliljaparkaa. harmi harmi. nuo on niitä kommervenkkejä - juurruttaako, lastoittaako vai mitä? ja tekipä lopultakin kuin tahansa aina on tunne, että se joku toinen tapa olisi ollut parempi.

Koko päivän näytteli kuollutta mutta nyt on roikkuva latvankärki uhmakkaasti pystyssä. Aamulla pitää tulla varovasti koneelle.

Gloriosa toivoo runsaasti valoa, on suojattava kuitenkin kuumimmalta paahteelta. Runsas kastelu kasvukaudella, mullan pitää kuivahtaa välillä, ettei mukula mätäne. Viikoittainen lannoitus takaa tukevan kasvun ja runsaan kukinnan.

Omani on G. carsonii.

Kyllästyin ododttamaan ja kaivoin keijunliljan mukulan eilen ylös. Se oli aivan samoillaan kuin silloin istuttaessani sen. Olenkohan pitänyt liian kuivana??? Kyllä talvehtineet dahliat ja myytävät mukulat/sipulit itävät myyntipakkauksessaankin. kodinhoitohuoneen työpöydällä olen purkkia pitänyt ja tulin ajatelleeksi, josko siellä on liian kylmä. pidän aika usein tuuletusikkunaa auki.

Ensimmäinen kukka oli eilen auki - katossa kukkii.

Mukava katsella sohvalta selällä maaten, näin keväällä se tavanomaisin olotila?

Valtsu johtaa edelleen. Minun keijunliljassani on 2 nuppua ja 2 haaraa. Isompi nuppu on kolmisen senttiä pitkä, ei taida aueta vielä vähään aikaan. Keiju asustaa nurkassa, jossa on ikkunat etelään ja länteen.

Minun keijunliljani on vasta 45cm joten mihinkään kisaan ei osallistusurullinen. Tänä kesänä kokeilen tätä kehikkoon kietomista sitä mukaa kun kasvaa. Viime vuonna totesin kuinka hauras tuo varsi on jos yrittää pitkää vartta kiertää tuen ynpärille. Niin ja viime kesän tuo olikin parvekkeella eikä kukkinut. Tänä kesänä yritän hoitaa sitä sisällä. Ilmansuuntia olisi kaksi, kumpi parempi, itä vai länsi? Tähän asti ollut itä-ikkunalla.

Nuput on , nuput on !

Minä painin Eijanitan kanssa samassa sarjassa. Nyt jo kuusi vartta työntyy purkista, johon kaksi käpyä keväällä laitoin, mutta pituutta on niukasti. Alkujaan nuo kävyt on kehkeytyneet omasta siemenkylvöstä v.2004 tjsp.

Laittaisin valoisammalle länsi-ikkunalle.

Toinen nuppukin jo punastuuallapäin, kyllä tässä niskat vääntyy tai silmät kääntyy toiselle puolelle päätä kuten kampelalla. Isoon ruukkuun opastivat ystävällisesti istuttamaan juurakon kasvava kasvipystyyn - hyvähän sen nyt on purkissaan minua kyykyttää. Jospa teillä monihaaraisesta sitten kasvaa oikea keijunliljaverkko...