Voi harmi ![]()
Mä oon niin kettuuntunu noihin puikuloihin että suunnittelin jo aamulla että tökin niitä jollain neuloilla, haukun niitä ja sit nakkaan ne ulos…![]()
Ootko sä yrittänyt varovasti siirtää multaa pois päältä ja kattoa onko ne kondiksessa?
Olen katsonut ja ihan napakoilta ne tuntuu
Pitäisiköhän sinun varovasti raaputella multaa että näkisi onko juuria kasvanut, ne taitaa tulla ensin. Ja sitten myös silmun pitäisi ilmaantua siihen kärkeen mikä oli siinä “hevosenkengän” keskiosassa. Viime keväänä se lähti kasvamaan varmaan huhtikuun puolessavälissä. Mikähän sitä vielä noin pitkään nukuttaa.
Jadeliila, katsopa sivulta yksi. Siellähän tämän juurakon tarina alkaa ihan valokuvien kanssa. Taisi kolme viikkoa viedä aikaa.
Onkaan tässä nyt se vikana kun sain sulta veronica tuon, niin kerroit että niitä voi yrittää erottaa toisistaan, erotin ne varovasti mut ilmeisesti en kuitenkaan…eli onkhan ne nyt entisiä…
Tonkasin nyt mullasta nuo puikulat eikä juuren juurta olen tehnyt, ei edes nystyä…
Pelkkä juurenpätkä se oli kun ostin Joensuusta että kyllä sen pitäisi lähteä. Tämän kahdeksi jakamisen neuvon sain varmaan jostain kirjasta. Silloin pitäisi kummankin puoliskon lähteä kasvamaan, jakamattomassa vain toinen. Jospa se vaan on päättänyt levätä vielä ja lähtee aikanaan kasvamaan. Etsipä vielä vaikka googlella ohjeita, mie etin kukkakirjat esiin.
Ootellaan, jospa se siitä lähtis…
Laitoin omani kolmisen viikkoa sitten multaan, mitään ei näkynyt. Kaivelin pötkylän pois ja pikkuisen näytti siltä, että kärjestä alkaisi jotain elonmerkkiä näkymään.
Hei kuinka tarkkoja te olette keijunliljan myrkyllisyyden kanssa? Mä en muistanut/tiennyt koko asiaa ennen kuin siitä vasta luin. Olen mä tota näpertäny päivittäin enkä pessyt käsiä sen jälkeen.
Mitä oireita siitä siis voi tulla? Julmettu nuha mulla nyt kyllä on johon ei auta allergialääkkeet eikä muuten ole ollenkaan kipeä olo. Nuha loppuu kun menen ulos…
Gooklappas keijunlilja myrkylisyys niin löytyy tieto asiasta
Googlasin kyllä, mutta löytyi vain mainintaa, että on myrkyllinen jonka jo tiesin. Ja että pienen määrän syöminen ei yleensä aiheuta oireita. Ei kuitenkaan löytynyt tietoa että mitä se sitten aiheuttaa; iho-oireita, nuhaa vai mitä.
Kolmas keiju kurkistaa mullasta
Tuo on kyllä varmasti jostain poikasmukulasta joten tuskin kukkii tänä kesänä.
Voiko muuten yhdestä sipulista nousta useampi varsi vaiko aina vain yksi joka sitten mahdollisesti haaroo?
Muoks. Jadelila! Huomasin aiemmilta sivuilta, että olit talvettanut keijusi jääkaapin kylmässä. Ehkäpä tuo tosi hidas herääminen johtuu siitä? Jos ne loukkaantui liian kylmästä? Talvettaako muut noin viileässä? Mulla oli ihan vaan olkkarin lattialla edelliskesän mullissa kastelematta koko talven. Eli suht lämpimässä, mutta rutikuivana. Onko sun keijut osoittaneet mitään heräämisenmerkkejä? Ei kyllä kannata vielä menettää toivoaan! Jospa ne haluaa ensin lämmitä rauhassa ;)
Ei se mun keiju ole ollut jääkaapin sisällä vaan sen päällä…Ei näy keijussa vieläkään mitään
Aijaa, no sitten! ![]()
Tuli uusi keijunliljan pötkelö tänään postissa, se on kamalan pitkä, ainakin 20 cm, eihän mulla ole niin isoa ruukkua leveydeltään etä sopis pitkin pituuttaan. Mitäs ihmettä minä nyt teen?
No, mä en kyllä tietämättömyyttäni istuttanut noita vaakatasoon. Pitkittäin ne on. Mutta katsoin kyllä tarkkaan kummasta päästä verso lähtee…
Vaihtoehdot olisi varmaan joko hankkia tosi iso ruukku tai kokeilla istuttamista kuten mulla.
Otin sen vanhan pois äsken ja juuria näkyi siellä olevan, istutanko senkin pystyyn ja tän uuden, voikohan laittaa samaan ruukkuun?
Mutta laitoitko koko pötkylän sitten peittoon mullan alle.