Keijunlilja, Gloriosa superba

Mun maksi silloin kun ostin 4.90 € pussissa oli jopa yksi iso ja yksi pieni juuri,valmiksi jo kasvatetut onkin hurjan kalliita sen huomasi kun kävi viherpajalla 35€ ja isonpi40€ olivat tosi saviruukuissa.

Kukkiva keijunlilja maksoi Prismassa 32 ja risat! :o Siksi tuolla aikaisemmin harmittelinkin, kun nuukailin, enkä raskinut maksaa muutamaa euroa niistä puikuloista. Mutta upeaa kuulla, että LukinLiljalla on kukkinut sellainen puikula samana kesänä. Minullakin on siis jotain toivoa.

Kyllä mie Jadeliilalle postittelin syksyllä juurakon kun miulla on tilanpuutetta ikkunoilla. Keijunlilja kun kasvaa pari metriä versoa ensin ja sinne latvaan tekee sitten kukat. Ongelmana onkin miten saada taivuteltua verso alemmas katkaisematta sitä. Ihan uusi kasvu katkeaa helposti mutta puutuneempana voi varovasti taivutella.

Komea kukinta oli heti ensimäisenä kesänä jo että ei sitä tarvitse enempää odotella.

Tyhmää kysymystä pukkaa, kun sain veronicalta mukulan, siinä ei ollut juuria, talven se möllötti mullassa kastelematta jääkaapin päällä, no nytkun siinä ei oo vieläkään elämää vaikka kastelu on alotettu millon lie, niin onko mahd.kymysys siitä että se puikula tekee ensin juuret ja vasta sit rupee puskemaan uutta alkua?

Viime keväänä salaa kurkistin mukulaa, kun ei tuntunut mitään tapahtuvan. Juuret siellä oli, vaikkei ylöspäin vielä mitään kasvanut.

Uskaltaskaan tuosta puikulan ympäriltä pikkusen ottaa multaa pois?

Itse kuikuilin keijunliljan juurakkoa ja huomasin, että oli hieman jo lähtenyt kasvuun, juurentynkää näkyi. Niin mieluusti pitäisin sen vielä lepotilassa, koska täällä pohjoisessa sille ei mitenkään riitä riittävästi valoa rehevään kasvuun vielä tähän aikaan vuodesta. Lisävalokaan ei oikein korvaa auringonvaloa ja turhaan kasvaa pitkää vartta, lehtiä harvassa. Komensin vielä nukkumaan huhtikuun puoleen väliin.

Minä kasvatin omani siemenestä. Joka vuosi kasvattaa lisää kokoa juurakkoon, mutta ei ole vielä kukilla ilahduttanut. Eli älkää sotkeko mun puheita niihin juurakoihin. Olin siis niin pihi, että ostin muutamalla eurolla siemeniä ja sain viisi tainta, mutta en vielä kukkia. Ne kaupasta ostetut valmiit juuret varmaankin kukkii samana vuonna. Itsellä ei ole niistä kokemusta.

Sivujuurakoita on tullut paljon ja niillä olen kavereita ilahduttanut, mutta ei heilläkään ole vielä ollut kukkia.

Mun on jo tämän kokoinen kohta kai saa ruveta oottelemaan milloin alkaisi tulla nuppuja

Sullahan kasvaa tuo keiju kohinalla…

Täälläkin kasvetaan kohinalla :) Eikä mukulan istutuksesta ole vielä edes kahta viikkoa!! Ruukussa tosin odottelee vielä toinenkin mukula heräämistään, olisipa tosi kiva kun olisi kaksi eri ikäistä oksaa. Eilen kehittelen narut lattiatasosta verhotankoihin, on keijulla jotain mitä pitkin kiivetä.

Tässäpä kuvaa meidän keijusta:

Voi pylly…mulla ei oo mitään kasvua tai ainakaan ei reissuun lähtiessä ollu, jospa kotona ois ylläri ku meen kotiin =D

Eiköhän se sieltä nouse :slight_smile: Mä olin ihan yllättynyt miten nopeesti tuo alku pilkisti mullasta. Tämä on siis eka kerta kun kasvattelen keijuja :slight_smile: Olen pari kertaa jo ehtinyt lisäämään lannoitettakin kasteluveteen. Eka kerralla tavallista viherkasvien lannoittetta ja tokakerralla annoin kesäkukkalannoitetta. Vähän arpapeliä tuo lannoittaminen… Reilusti meinasin lannoittaa, vaan vähän hakusessa että mitä laatua pitäisi antaa.

Kanankakka liuosta niin johan kasvaa.

Eli kun esim. kekkilän kanankakka on NPK 4-1-12 eli typpiä enempi ku fosforia, myös toi mun kesäkukkalannoitteni olisi samoilla jäljillä. Se on NPK 12-6-19. Minen noista luvuista oikein ymmärrä mutta muistaakseni juurikin typpi-fosfori-suhde on se oleellinen, eikö niin? Puutarhantäti sanoi viime kesänä myös, ettei määrä ole yhtä tärkeää kuin suhde.

Enhän oo ihan hakoteillä? :smiley:

Et ole hakoteillä kyllä se näin on.

Voi että kun munkin vielä tekis mieli kasvatella tommosta. Ensimmäinen, viimekeväinen yritys epäonnistui surkeasti. Syykesällä kaivoin pitkulan ylös mullasta, kun ei sitten mitään ollut tapahtunut, niin joku valkoinen toukka oli syödä rouskuttamassa mukulaa toisesta päästä, minkä kerkes.

Jeee!! Pienen pieni taimenalku pilkistää jo mullasta :) Isompi Keiju saa siis kaverin sydän Iso Keijukin kasvaa tohottaa niin ettei meinaa perässä pysyä pomppivaa hymyä Onko muut yhtä innoissaan vihreistä silmän iloistaan? hymy

Vetääkö muiden keijut välillä lehtiään lötköiksi? Johtuukohan tuo liiasta kastelusta, liiasta auringonvalosta vai mistä?

Varmaan vetäis jos ois lehtiä mitä vetää,ei vieläkään minkään näköstä elämää keijun puikuloissa