Keijunlilja, Gloriosa superba

Maanantaina hypistelin Kukkatalossa keijunliljan juuripötkylöitä, mutta silloin vaivoin hillitsin ostohaluni. No tänään sitten Prismassa näin sellaisen kukkivana(ja sikakalliina!). Ja arvatkaahan harmittaako nyt, etten ottanut niitä pötkylöitä? Olipa upea kasvi! Ja nyt sitten joudun ajamaan taas toiselle puolelle kaupunkia hetkellisen nuukuuskohtauksen vuoksi. Näppärää, juuh! täh?

Hyvinkö teillä nuo kukkivat? Kuinka niitä lannoitatte?

Viime vuonna sain aikaan siemenistä kaksi k-liljaa ja niistä toinen lähti nyt uuteen kasvuun ja sai siitä palkinnoksi isomman ruukun. Toinen lie heittänyt veivinsä. Jokohan tänä vuonna vois odottaa kukkimista vai täytyykö vielä kasvatella?

Ensimmäiset keijunliljat tänä vuonna on kaivettu esiin vanhasta mullasta ja istutettu uuteen ravinteikkaaseen puutarhamultaan. juuret olivat talvehtineet noin 20 asteessa ja osa oli hieman surkean näköisiä. Kolmesta ruukusta kaivoin yhteensä 6 juurakkoa. Parhaan juuren sieltä istutin omaan ruukkuunsa ja loput laitoin isoon amppeliin.

Viileämmässä (12astetta) talvehtineet juurakot odottavat vielä mökillä. Saa nähdä ovatko talvehtineet paremmin kun noi lämpöisessä olleet.

Siemenestä olen omani kasvatellut. Nyt vissiin on menossa viides kesä noiden kanssa, mutta en ole nähnyt vielä kukan kukkaa. Ehkä tänä kesänä odotus palkitaan. En ole kyllä pahemmin lannoitellut kesän kuluessa, joten voi kukkimattomuus johtua siitäkin.

Mun kejuni on jo täydessä vauhdissa on kasvanut jo tämänverran lisää edellisestä kuvauksesta.

Raili, missä talvetit keijuasi? Oliko siis viileässä? Omani nukkuu vielä.

HE no tietysti tiskipöydän alla ,missä oli myös mustiksetkin ja kohlerit aivan takanurkassa .

Höh, meillä ei käy sama konsti. Nytkin on tiskipöydän alakaapin sisältö pitkin keittiön lattiaa :smiley: Se on nopea toi meidän lapsi.

Niinpä niin ,kyllä se oli meilläkin aikoinaan sama juttu,kun kolme muksua tyhjenteli suurinpiirtein kaikki alakaapit.

Kuinka äkkiä noissa puikuloissa pitäs alkaa näkymään elonmerkkejä kun alottaa kastelun…

Viime keväänä laitoin pötkylän multaan 12.4. ja se nousi pintaan 30.4. Nyt pötkylä on ollut koko talven ruukussa kuiviltaan. On kyllä tainnut mennä jo 3 viikkoa siitä, kun aloin antaa tolle vettä, eikä mitään näy.

Sama täällä, odottavan aika on pitkä…

Jadeliila, odotus varmaan loppuu pian! Mun keiju on noussut tänään, meni tasan kolme viikkoa kastelun aloittamisesta.

Oi, pitääpä käydä kurkkaamassa

Ei ollu yhtikäs mitään, aivan olivat samanlaiset kun aloitin kastelun…

Niin mullakin noin kolmiseviikkoa meni kun alkoi vihreätä mullasta pilkistämään.

Mulla nousi pieni keijunliljan alku 5 päivää kastelun aloittamisen jälkeen :) Istuttelin mukulan samalla uudestaan ja lisäsin uutta multaa.

Kannattaako keijunliljaa lannoittaa kukkivien kasvien vai viherkasvien lannoitteella? Oma järki sanoisi, että kukkivien lannoitteella, ei sitten ehkä käyttäisi voimiaan varren kasvatteluun vaan tekisi paljon nuppuja...

Oma kokemukseni keijunliljasta on se, että mukulaa ei kannata kastella liikaa, vaan mullan kannattaa antaa kuivahtaa välillä. Lillutuksesta voi mädäntyä koko juuri. Itse laitan joka kevät uuteen multaan ja kastelen kun mullan pinta on kuivahtanut. Aina ovat nousseet pintaan. Minullakin on yleensä vihreän ilmaantuminen kestänyt yleensä kolmisen viikkoa.

Tänä vuonna yritän antaa keijunliljoille erityishuomiota, jos vaikka minua jo tänä vuonna kukilla ilahduttaisivat. Ajattelin antaa kevään ajan kasvuun tarkoitettua lannoitetta, jotta kasvattaisivat vahvan kasvuston ja kesällä vaihdan kukituslannoitteeseen.

Eilen siis vasta juuret istutin… Odottavan aika on pitkä.

Voih, vai monta vuotta menee kukkimiseen :frowning: Mutta yli kolmekymmentä euroa on minulle liikaa, vaikka kuinka oli kaunis.

A.i.k.a., ei kai keijunlilja nyt 30 euroa maksa! Minä maksoin omasta juurenpätkästä (vai mikä mukula lie) 3 euroa. Ja kukki samana kesänä.

Sus siunakkoon ku kallis, oman puikulani sain veronicalta ( jos oikein muistan) ja hän sano että se makso jotain 5-6 euroa