Keijunmekko, Rhodochiton atrosanguineus

Karvari, houkuttelisi ajatus :slight_smile: yv:tä tulossa

Ihanat värit! Mitkä kellohelmat! :slight_smile:

Kysymys keijunmekosta. Omat 2 on olleet sisällä ja tuppaavat kukkimaan koko ajan.uutta vihreetä versoa tulee koko ajan ja kukkanuppua lisää. Pitäskö noita ihan lannoittaa varovasti vai hillitsenkö vaan kastelua mahdollisimman vähäksi muutenkin?

Jos siulla on niille hyvä valo niin anna kasvaa normaalisti, versoista saat sitt mukavasti pistokkaita myöhemmin keväällä , kastelu kohtuudella tietenki, lannotuksesta en muista.

No ei oo valo kummoinen. Olohuoneen ikkunassa roikkuvat ja tää huone on pimeähkö ( niinku joka ikinen tässä talossa). Hyvin tykkäävät kuitenkin kukkia.

Onko liian aikaista kylvää keijunmekkoja?

Kyllä voi, hidas on itämään yleensä, (16 - 30vrk)

Minä laitan helmikuulla ettei ole sitten keväällä niiden kanssa lirissä.

Minä otan kohta pistokkaita ja laitan kyllä siemeniäki multiin :)))

Jos joku tarvii siemeniä,multa löytyy!!

Keijunmekonsiemeniä :wink:

Laitoin keijunmekot itämään tapaninpäivänä ja eilen oli jo purkissa millinpituisia taimia, eli tasan viikko meni. Mutta kyllä, keijunmekko on oikullinen ja siemen voi itää vasta yli kuukaudenkin päästä.

Pari päivää sit Otin pistokkaita vanhoista ja toivon että lähtisivät kasvuun. Uudet siemenet laitoin samalla itämään multiin. Johan tuo oli aika.

Voi Karvari minkä sanoit, jos vähänkin saisin keijusten siemeniä, olisin niin kovin kiitollinen:)!

Taas kerran meinasin niitä ostaa, mutta ovat niin pirullisen kalliita siemeniä :confused:

Varsinkin kun ostopussissa on viisi -siis 5- siementä.

Zera,saat ihan varmasti!!Niitä mulla riittää yli oman tarpeen.

Laita os tiedot mulle.

Kova kappalehinta on kaupan siemenillä ja monesti mulla vielä on käynyt niin, ettei yksikään ole itänyt. PAH ja PAH.

Parhaat siemenet täältä pentistä saa. Mulla on jäljellä toissa talvena saamiani siemeniä. Niillä aattelin vielä koittaa, itävyyskin on ollut varmana yli sata. Lisäksi aattelin kokeilla nyt syksyllä keräämiäni siemeniä. Jännä nähä, onnistuinkosaamaan hyviä…

Viime vuonna oli hyvä keijunmekkosiemenvuosi. Täällä on puolen litran lasipurkki täpötäynnä siemenpalloja. Kasvatin viime vuonna monta vuotta vanhoista ja lopulta olin lirissä niiden kanssa. Ihan yhtä hyvin itää vanhat ja uudet. Kylvin viimeiset maaliskuun puolivälissä ja niistä tuli tukevimmat. Täällä siis riittää myös ylimääräisiä siemeniä, voisin varmaan laittaa niitä johonkin siemenkiertolaiseen.

Kiitos vastauksesta. Laittelen niitä pikapuoliin itämään. Viimevuotisten siemenistä, osa kypsyi myöhään, mutta ainakin osa ihan hyviä.

Jipii! Keijunmekko on äköttäny vintin rappusilla syksystä asti, ja ku äsken kattoin niin sielä näky uutta kasvua :slight_smile:

Keijunmekon kakkoskylvös iti, voi onnea!

Ensimmäiselle kylvökselle kävi jotain hassua; itivät, mutta sitten taimet jotenkin hyytyivät, kaatuilivat ja sulivat multaan, olisinkohan kastellut liikaa?

Kuinka te muut keijukasvattajat, koulitteko heti jo sirkkalehdillä vai odotatteko ekat oikeat? Jos jo koulisin, vaikka ovatkin pienenpieniä, niin pelastuisivat ehkä edellisten kohtalolta?

Minä oon koulinu ku on ekat kasvulehet jo hyvän kokoset.

Pitäis varmaan ens viikolla alakaa…