Olisiko kellään kuvaa keijunmekon taimesta siinä vaiheessa, kun ensimmäiset lehdet sirkkalehtien jälkeen alkavat muodostua? Mulla levahti keijunmekon siemenet pitkin pöytää ja taimiruukkuja kun avasin pussin, ja nyt olen epätoivoisesti tuijottanut taimiastioita, jospa joku muista poikkeava taimi sittenkin olisi keijunmekko
Tällaisia keijunmekon taimia minulla on
Vahtami, löytyykö tämän näköisiä?
Jee, mulla taitaa olla YKSI keijunmekon taimi! Ihan pientä sahalaitaisuutta näkyvissä heliotrooppien joukossa olevassa hennossa alussa. Kiitos!
Keijunmekkokin on talvehtinut samassa maitohuoneessa kärhöjen kanssa ja oli kasvattanut uutta versoa, kuitenkin vain ikkunan puolelle. Leikkasin latvat pistokkaiksi. Juurtumista yritän.
Pelakuitten siirto jäi nyt tältä päivältä. Oli niissäkin uutta vaaleanvihreää kasvua.
Tällaiset nää nyt on. Kolme amppelia täys. Nyt kun eivät suuttuisi siirrosta =)
No niin, taas tarvitaan neuvoja. Onnistuin talvettamaan keijunmekon… tosin kaksi kolmesta kuoli, mutta sen yhden onnistuin joka tapauksessa.
Ensimmäinen kysymys pistokkaista. Olen pentin ohjeiden mukaisesti ottanut pistokkaita verenpisarasta, mutta tuo keijunmekko mietityttää siinä mielessä, kun ne versojen kärkien lehdet on niin pikkiriikkisiä. Eli pitääkö siitä ottaa joku pidempi pala, että saisin niitä isompiakin lehtiä mukaan vai miten ihmeessä noiden kanssa tehdään? On kovassa kasvussa ja versoja on paljon.
Toiseksi, pitääkö tai voiko emokasvin mullan vaihtaa nyt tähän aikaan? Se on viimekeväistä kukkamultaa, jossa varmaan ravinteita ei enää kolmen taimen käytön jälkeen ole juurikaan.
Bonuskysymyksenä, missä lämpötilassa keijunmekon uskaltaisi siirtää ulkoilemaan? Kasvihuonetta ei ole, mutta päivisin ulos, yöksi sisään -roudaus onnistuisi kyllä.
Ota sellainen latva jossa on useampi lehtipari. Alimmasta lehdet pois ja se kohta multaan.
Voi jo vaihtaa mullat.
Voi laittaa ulkoilemaan pikkuhijaa tuulelta suojattuun pilviseen paikkaan ja silloinkin harsolla suojaisin.
Kiitos taas, Kurppa! Näin teen
Eih, apuaapuaapuaapua!! Vaihdoin talvetettuun keijunmekkoon mullat reilu viikko sitten ja tänään yllättäen sen lehdet oli ihan veltot ja löysät. Olin aikeissa viedä sen aloittelemaan ulkoilua harson alle, mutta kannattaako nyt viedä vai mitä ihmettä pitäisi tehdä?
Taruko, oletko kastellut liikaa? Onko jo toipunut?
Niin siis, ei ulos ennenkuin toipuu, mutta niin varmaan ajattelitkin...
Minnas, taidat olla oikeassa! Multa oli vieläkin kosteaa, kun vähän kaivelin, vaikka kastelin silloin yli viikko sitten viimeksi mullan vaihdon yhteydessä. Varmaan hulahti enemmän kuin tarpeeksi, kun en oikein osaa arvioida tuollaisten pohjareiättömien ruukkujen kastelua. Vieläkin lurpattaa, toivottavasti se nyt siitä toipuisi. Olisi niin kurjaa menettää tuo ainokainen onnistunut talvetus!
Kuinka monta keijunmekkoa kantseis istuttaa tällaiseen amppeliruukkuun? Halkaisija noin 23cm ja syvyys 14cm. Olisiko kolme sopiva määrä?
3-5 kpl olen laittanut. Miulla on yleensä niin surkeat taimet.
Ok, kiitos Kurppa :) Laitan kolme.
Mullakin oli viime kesänä kolme taimea tuon kokoisessa amppelissa, hyvin tuntuivat viihtyvän ja mahtuvan.
Kyllä se viimeinenkin talvetettu taimi nyt sitten kupsahti. Onneksi ehdin ottaa kaksi pistokasta, niin jospa niistä saisi kuitenkin tälle kesälle uudet mekot
Talven yli mennyt keijunmekko on uusien lehtien alla melko risuinen, hyvin ne on kyllä peittyneet. Yksi kukka aikainen
Nyt on jo vähän enemmän kukkia keijumekossa.
Keijunmekot kukkivat sateesta ja tuulesta välittämättä tänä vuonna hyvin. Ostin keväällä neljä kappaletta kun siskolta saadut taimet jostain syystä eivät millään opilla kasvaneet, eivät kyllä kuolleetkaan. Nyt vasta kasvavat mutta kukkivathan sitten syksyllä vaikka sisällä.
Miun keijut kyllä hukku kaikkine mekkoinensa, nakkelin pois.