Keittiön koneet

Monen sorttista konetta on meidänkin hyllyille ja laatikoihin kerääntynyt. Turhin taitaa olla sähkökäyttöinen säilykepurkin avaaja, joka on niin epäkäytännöllinen, että kerran kokeilin sen toimintaa ja kun se ei toiminut, niin tuomittiin elinkautiseen alimman laatikon takimmaiseen nurkkaan. Pois kun en mitään raaski heittää.

Espressokone piti vaimon vaatimuksesta ostaa toissa jouluksi yhteiseksi lahjaksi eikä sitten muita lahjoja. Sitä on sentään käyttety alkuun kymmenkunta kertaa ja sitten se on unohtunut tuohon pöydälle. Sinänsä kumma juttu, sillä molemmat tykkäämme tuosta nektarista - ulkomaan kahviloissa.

Tähän aloitukseen antoi kuitenkin aiheen olutpullo. Kun tulin kotiin illalla, niin olisin tehnyt kunnon voileivän ja avannut sen kanssa pullon kylmää olutta. Jääkaapissa ei ollut kuitenkaan pullon pulloa, lämpimässä kokonainen mäyräkoira. Lämmin olut ei mulle maistu ja siksi mietin, että olispa sellainen mikroaaltouuni, jossa tehonappulan voisi kääntää miinuksella. Pullon kun pistäisi sisälle ja antaisi uunin toimia 15 sekkaa, niin kalja olisi sopivan kylmää. Jos lämpö on molekyylien liikettä ja radioaallot saavat sen liikkeen kiihtymään, niin eikö todellakaan sitä liikettä pystytä millään keinolla hidastamaan?

-nimim. "Janoinen"

Alkuperäinen kirjoittaja: Humulus

Mitäpä sitä ei mies tekisi kylmän oluen eteen? Keksii vaikka micron uusiksi!

Meillä vähälle käytölle on jäänyt voileipägrilli. Joskus se kuitenkin kaivetaan esiin, etenkin jos muistaa kaupasta ostaa cheddaria.

Näitä “turhia” koneita piisaisi yksi/5 taloutta. Kiertäisi sitten talosta taloon ja olisi aina omalle kohdalle sattuessaan “uusi”. Ei tarttis jokaisen nurkassa joka koneen olla tilaa viemässä!

Humulus, laita hetkeksi pakastimeen. Silleen me jäähdytetään valkkari, jos on unohtunut laittaa jääkaappiin.

Kehittäkää taimenvaihtopäiville koneevaihto osio.

Maikkarin Huomenta Suomi-keittiössä on jatkuvasti esillä silikoninen kypsytysrasia, vai miksikäs kääröksi sitä kutsutaan. Aika lötkön näköinen kuitenkin. Onko joku kokeillut moista ja jos on, niin millä menestyksellä? Kaikenkaikkiaan hiukan vierastan koko silikonia, siis muuallakin kuin rinnoissa.

Minun piti vättämättä saada silikonivuoka, kun se kuulema oli niin vaivaton. En nyt mitenkään ole siihen niin kauhian ihastunut, se on lötköno-jaa ja hankala käsitellä kun sitä kuumaan uuniin laittaa ja paistaa hitaammin kun metallivuoka, eikä se pinnan helppous nyt sen kummoisempi ole kun tavallisessa teflonpintaisessa vuuassakaan. Tavallisen vuuan puolesta antaisin ääneni.hymy

Niitähän on sellaisia kovapohjaisia, keramiikkaa? piirakkavuokia joissa on vain silikoni reunat, en tiedä olisiko mukavampi käsitellä, kalliita ainakin.

Tavallinen rengaskakkuvuoka silikonista vielä jotenkin toimii, mutta tuolla irtopohjavuualla olen saanut aikaiseksi mustikkapommin ympäri keittiötä. Nostin reunoista sen pois uunista, kuten ohje neuvoo ja juuri pöydän reunan korkeudella se sitten lähti- pohja nimittäin.... Maahantoja kyllä hövelisti lähetti uuden veloituksetta ja neuvoi sitten nostelemaan pohjastakin kiinni pitäen. Varovaiseksi olen tullut sittemmin, sillä mustikkakermahässäkän pesu keittiön kaappien rakosista ja laatansaumoista oli hmm... mielenkiintoista. Taasen keramiikkapohjainen piirakavuoka on oikeinkin mainio käytössä matalan ja helposti irtoavan reunan vuoksi; saa piirakat siirrettyä ehjänä tarjoilulautaselle. Jäädykkeenteossa taasen tuo rengassilikoni on aivan mainio.

Älkää nostelko pelkkää kakkuvuokaa pois uunista, vaan koko ritilä ja annatte jäähtyä vartin verran siinä päällä ennenkuin kumoatte kakun irti.

Halpamarketin silikonivuoissa oli tarrat joissa neuvottiin ottamaan koko ritilä kerralla uunista. Mulla on vielä silikonipatalaput alle sitä varten etten naarmuta hellan pintaa.

Meiltä löytyy kaikki peruskoneet, mutta ei mitään turhaa härpäkettä, kuten munan- tai riisinkeittimiä, popkornikoneita tms...omilla säästöilläni kylläkin ostin obh nordican espressokeittimen, mutta kyllä minä sitä aina silloin tällöin käytän, ja siihen hankintaan melko tyytyväinen kahvin ystävänä ja suurkuluttajana olen, nyt vain himottaa sellainen 1000 euroa maksava kahviamsiinapomppivaa naurua

Munankeitin on heti vedenkeittimen jälkeen eniten käytetty laite täällä, mun mielestä ei millään tavalla “härpäke” =) Mun ajatuksissa taas espressokeittimet yms menee sinne härpäke-osastoon, kun en kahvia juo ollenkaan. Vedenkeitin on käytössä päivittäin, munankeitin viikottain 1-2 kertaa ja kahvinkeitin (Moccamaster) kerran-pari kuukaudessa. Mieltymykset ja tarpeethan näitä ajatuksia ohjaa, mitä kukakin tarvitsee ja pitää tärkeänä.

Arvaa, kuka himoitsee meillekin Moccamasteria -ja sitä kalleintakieli ulkoa

Aika tasapuolisesti tulee noita keittiökoneita käytettyä. Yleiskoneesta paahtimiin. Ehkä harvimmin käytettyihin kuuluu sähkökäyttöinen veitsenteroitin, mutta sekin aina joskus on hyvinkin tarpeen.

Alkuperäinen kirjoittaja: Maire´

olisin onnellinen jos minulla olisiihan kunnon yleikone jolla tehdä leipä ja pullataikinat. Nyt minulla on vain käsivatkanin ja pamiksi eli kaikki taikinat pitää lihas voimalla vaivata ja sekoittaa. Se minun haaveissa oleva kitchen aid on niin kallis että pitänee säästellä rahaa että saan sen joskus eikä sitä ihan elektroniikkakaupasta edes löydy vaan yleensä sisustus ja lahjatavaraliikkeillä on sitä valikoimissaan ja konditorioiden tukuista ehkä saisi. Jenkeissä ne olisi huomattavasti edullisempia mutta ne ei käy euroopan markkinoille kun ovat eriwattisia kuin euroopassa:(

Electrolux Assistentia en lakkaa kehumasta, jos hyvää yleiskonetta kaipaa. Lisäosia saa sitä mukaa kun tarvii ja kukkaro kestää. Ei olla kyllä tarvittu kun lihamyllyä, joka onkin tehokas.

Meillä on yleiskone, saatiin kihlajaislahjaksi 10 vuotta sitten, kertaakaan en ole sitä käyttänyt koska siitä tulee niin paljon tiskiä, tykkään tehdä käsin pullataikinan, ei tarvitse ku muutama kuppi pestä ja oma käsi tietysti

No ei Electroluxista tule kun taikinakulho ja vatkain tiskiin, eikä tartte kouriaan pestä… ; )

No joo mut en vaan tykkää koko vekottimesta, ei sillä saa kunnon pullataikinaa

Tuolla harmitus-ketjussa jo kiukuttelin meidän espressokeittimestä ja tähän vosiin sitten laittaa pari sanaa sen viereen pysäköineestä yleikoneesta. Laatumerkki kuulemma ja käsittääkseni vahva ja kestävä kuin Zetor-traktori, mutta sen verran hankala käyttää, että ei sitä sitten käytetä. Ensin se on laiteltava ja viriteltävä käyttökuntoon ja sitten sitä tiskiä ja putsattavaa kuulemma on liikaa. Minä itse teen yleensä kaiken ihan vaan käsipelillä, puukolla ja vatkaimella. Silloin kun teen.

Vitsiosastolle voisi panna linkin vanhaan Spede-sketsiin: “Munia hierotaan niin kauan, että ne vaahtoavat.”

On mullakin ollut sellainen yleiskone, ettei sillä tehnyt mitään, muovinen lelu. Vein kirpparille. Mietin vaan että kaikkea ne valmistaakin ihmisten kiusaksi.