Jostakin elhdestä taannoin luinkin, että joka seitsemännessä suomalaiskodissa lepää espressokeitin, mutta hyvin harvat sitä usein käyttävät sen työläyden vuoksi.
Mie kans väännän Jadeliilan tyyliin pullataikinan käsipelillä, mutta onnistun kyllä saamaan hyvän hajotuksen keittiöön siitä huolimatta Ei niinkään astioita, mutta kaikkea munankuorista jauhopölyyn
Minä käytän kyllä yleiskonetta leivonnassa, paitsi jos on esimerkiksi helppo marjapiirakkataikina jossa ei tarvitse paljon vatkata. Siihen käytän sähkövatkainta. Eihän siitä tule pestäväksi kuin kulho ja vatkain tai taikinakoukku. Ja kansi, joka ei edes aina likaannu, silloin vain huuhtaisen sen. Kulho ja vatkainosa menee pesukoneeseen, vatkaimen yläosa pitää pestä käsin, mutta ei se ole hankalaa. Raastinta/viipaloijaakin käytän jonkin verran.
Sen sijaan tehosekoitinosaa ei tule paljon käytettyä, siinä on liian monta osaa purettavaksi ja pestäväksi… Miksi niiden pitääkin olla niin monimutkaisia? Eikö siinäkin voisi olla vaan kulho, terät ja kansi? Pitää olla sen sata rengasta ja tiivistettä ja härpäkettä. Kuka niitä jaksaa aina purkaa ja koota. Että jos alkaisi vaikka niitä terveellisiä smoothieta aamuisin tekemään, niin hulluksi tulisi…
Isäntä sanoo että meillä on A…e merkkinen yleiskone, se kuulemma vispaa, vatkaa ja kettuilee
Voishan yleiskoneisiin ihan oikeastikin lisätä navigaattoreista tutut opastukset tyyliin, no älä nyt enää niitä jauhoja siihen tunge, tulee kova taikina…eipäs pihtailla kermassa, ohjeessa lukee 2 dl…eikä siinä tartte vieressä vahtia, kyllä mä tän osaan vaivata yksinkin, mee vaikka kukkias kastelee siitä…
Minulla todennäköisesti porukan vanhin yleiskone. Ensimmäisiä markkinoille tulleita Braun koneita. Muistaakseni joskus 60-luvulla. Kerran huolettu ja toimii edelleen.Lisäksi siinä on erinomainen vihannesleikkuri ja tehosekoitin. Kuuluivat siihen aikaan vakiovarusteisiin. Eikä ole turhia pestäviä osia. Taikinan valmistuksessa vain kulho ja koukku. Maksoi silloin muistaakseni 320 mk.
Alkuperäinen kirjoittaja: Maire´
Kenwood on meidän yleiskone eikä sitä kai käyttämällä rikki saisi.
Ostin sen Stockalta parikymmentä vuotta sitten äitienpäivälahjaksi kun oli huippuedullinen tarjoushinta.
Meillä käy jo kolmattakymmenettä vuotta Philipsin monitoimikone (23v vanha) Kahdesti on kotikonstein vaihdettu sulake, hyvin pelaa ja ääntä piisaa! Se ääni on siinä laitteessa ainoa harmi, muutoin loisto hankinta. Maksoi aikoinaan muistaakseni n.700mk,
Kun koneella tekee tarpeeksi pehmeän sämpylätaikinan, voi sen kohottamisen jälkeen nostella ruokalusikalla suoraan pellille. Eipä sotkeennu kädet! Taidankin ruveta leipomaan, pirteyttä marraskuun harmauteen!
Tämä ei varsinaisesti tänne kuulu,mutta jos joku on miettinyt yleiskoneen ostoa,niin mulla olis vajaan vuoden vanha kenwood(teräksen värinen,mukana lihamylly,mehustin,raastimet,tehosekoitin) Käytetty vissiin 3 kertaa.Oli liian pieni mun makuuni,niin haettiin isommalla kulholla oleva että riittää leipomuksia pakastimeenkin asti…
Jos kiinnostaa niin hölötä.
Meillä on äitillä kans monitoimikone,joka on ollut meillä koko mun ikäni,se on maailman paras.Philips ahkera:)Ei noi nykyajan vehkeet ole ollenkaan noin hyviä.Nykyään kestää varmaan 5 vuotta noi kalleimmatkin,toista se oli ennen:)
Mun yleiskone täyttää kohta kolkyt vuotta.
Kyllä munkin koneeni on lähelle 30 v., anopin peruja. Paljon käytetty, taikinat teen aina ylisuuria, mutta se vaan jaksaa vääntää. Mössöt teen sen tehosekoittimella, joka on kansi ja kannu mallia, raasteet raastinosalla. Lihamyllyä siihen joskus haikailin, mutta ostettiin sitten irrallinen, kun ei tähän vanhaan malliin sopivaa enää saanut. Suuressa perheessä kone on ollut kyllä suuri apu:)
Päivittäin käytössä ovat kahvinkeitin, liesi, jääkaappi ja pakastin.
Vähintään kerran viikossa käytössä on yleiskone ja mikro.
Kausiluonteisesti käytettäviä, siis semmoisia mitkä on välillä kaapissa kuukausia, on leivänpaahdin ja vatkain.
Vielä harvemmin käytössä on vedenkeitin. Siltä meni käyttötarkoitus kun vatsa ilmoitti ettei se enää kestä teenlitkimistä.
Siinäpä ne meidän keittiöstä löytyvät sähköiset aparaatit. Kellarissa on astianpesukone, mutta keittiöstä ei sille vielä ole paikkaa löytynyt.
Silloin kun meidän suurperheen tenavat viettivät enempi aikaa saman katon alla, oli meidän yleiskone kaapissa käyttämättömänä. Taikinantekoon sen aikanaan toivoin ja suurperheen taikinat tein 10 litran vadissa, josta se sai sitten turvota pöydälle.
Meillä vedenkeitin porisee monta kertaa päivässä, kahvikeitin vain viikonloppuisin. Sauvasekoitin muutaman kerran kuukaudessa, kausiluontoisesti useamminkin. Sähkövatkain silloin kun pitää vaahdottaa, philipsin sipulileikkuri aina, kun sipulisilppua tarvitaan. Braunin pienillä "yleiskoneella" teen piirakkataikinat, samoin raasteet ja saa sillä esim. mantelitkin jauhoksi, siinä on myös sitruspuserrin, eikä jää kuin kuivan kuori jäljelle. Leipäkone ruksuttaa pari kertaa viikossa, leivänpaahdinta käytetään ajoittain. Kirkasvalopamppu on aamuisin keittiön työpöydällä päällä aamupuhteitten ajan. Mikroa ei ole eikä tule (tai oli, mutta annoin pois), tiskikone pyörii ahkeraan, samoin pyykinpesukone ja kuivausrumpu. Vihanneskuivuri on kausiluontoisesti käytössä vuosittain. Sähkgrilli(parilatyyppinen) on kesäisin ulkona käytössä kalan grillaamisessa, kätevä, ei tarvitse vahtia kypsymistä.
Olen tässä sisäistämässä ajatusta tehosekoittimesta ja kahden vaiheilla, tulisiko siitä härpäke vai tulisiko ihan tarpeeseen.
Meilläkin vedenkeitin on kovassa käytössä-vain talvisin kuitenkin, kun äidin kanssa juomme aina teetä, varsinkin iltaisin.
Ainoa sähkökäyttöinen keittiön kone on vatkain jota en ole käyttänyt ainakaan 10 vuoteen. Kaasu-tai puuliedellä keitetään. Kaasujääkaappi on ollut muutaman vuoden, siinäpä ne mukavuudet, ja hyvin on pärjätty.
Eikö kaasujääkaappi ole vaarallisempi kuin sähkökäyttöinen, vaikka ei kaasu oikein käsiteltynä vaaraa aiheuta.
Meidän perheellämme on PAHOJA kokemuksia kaasujääkaapista (ei ollut kaasujääkaapin jälkeen mökkiä enää, ei)
Niin varmaan olisi, mutta ei yhden jääkaapin takia ruveta sähköjä hommaamaan kun aggregaatilla saadaan se sähkö mitä tarvitaan.
Aggregaatilla? Eikö se saa sitten olla koko ajan päällä, kun pitäähän pyykkikin pestä?
Viherpiiperö - on myös ilman sähköä toimivia pyykinpesuratkaisuja. Aggregaatti (polttomoottorilla toimiva sähkövirran tuottaja) on päällä vain silloin kun sen tuottamaa virtaa tarvitaan.
Niinpä, ei se aggregaatti ole päällä jatkuvasti. Ei meillä ole päivällä ollenkaan käynnissä. Lasten luo kun lähden kylään niin otan pyykkikopsan mukaan. Kesällä sitten pesen pyykit kotona, ja onhan minulla aivan lasinen pyykkilautakin joka ei tarvitsisi sähköä.