Tästä en löytänyt palstalta juttua. Mulla on kolme sinililaa ja ekat nuput aukeavat kohta. Kasvaa hyvällä vauhdilla, istutuksesta ei montaa viikkoa ole. Oisko kellään laittaa kuvia?
Mulla on nyt muutama kukka auennut ''Arabellassa''. Se talvehtii täälläkin jo neljättä vuotta. En tiennytkään, että sekin kuuluu kellokärhöryhmään. Parasta aikaa kukkii myös pensasmainen kellokärhö, noin 70 cm korkea, harmaan sininen.
Arabella kiipeää ritilää pitkin noin 1,5 metrin korkeuteen. Olen ruvennut miettimään, että sen ylle pitäis rakentaa verkkopöytä, että kukat tulisivat paremmin esille. Arabellan kukat ovat pystyasennossa, joten ne eivät tule katseen tasolle riittävän edullisesti.
Jossain tuota kutsuttiin perennakärhöksi Laitoin sen menemään maata pitkin. Hienosti nuo nuput ovat pystyssä ja varmaan auettuaan erottuvat hienosti. Kiva kuulla, että talvehtii hyvin.
Minun omani, tänä keväänä istutetut, arabellat ovat n. 20-30 cm pitkät ja kitukasvuiset... Ei kukan kukkaa, mutta taitaa kasvaa vähän väärässä paikassa, kun raukat ovat jossain perennojen takana...
Jihhuu jahhuu! Kävin ruukuttamassa siemenkylvökärhöjä ja kellokärhö, joka on valkokukkainen, oli tehnyt yhteen pikkuruukkuun kaikkiaan viisi alkua. Ruukku oli täynnä juuria ja erottelin ne kunkin nyt omaan ruukkuunsa.
Sain siemeniä suoraan kärhöstä kesällä 2006 A.R:n hiekkaviljelykasvihuoneesta.
Te, jotka tuota pensaan kokoista kärhöä olette hoidelleet, voitteko neuvoa kannattaako kellokärö istuttaa yksi taimi kohtaansa vai useasta taimestako vasta tulee sellainen tuuheampi pensasmainen kärhö?
Samaa kysyn minä? Minulla on itänyt sininen kellokärhö, viisi pientä tainta purkissa.
Minkälainen valkea on se kellokärhösi Sand? Kuulostaa mielenkiintoiselta…
Poppius, jos muistan oikein, oli emopensaikko valkeakukkainen, mutta siinä oli pääasiassa paljon siemenhahtuvia. Se oli melko matala, ehkä noin metrinen tai vähän yli.
Ai niin. Poppius, jos taimet pysyvät näissä keleissä kunnossa, saat ilman muuta maistiaisen niistä, joita nyt on ne viisi! (Olen heittäytynyt niin epävarmaksi kummatko ovat kumpia - mantsuriaa ja kelloa)
Oi, ihankos totta? Jee! Tervetuloa sitten syksyllä keräämään siemeniä meiltä Jos niitä tulee, minä ainakin totaalisesti innostuin kärhöjen siemenkasvatuksen kokeilusta, enkä malta odottaa
Arabellat (nehän on kellokärhöjä) kasvaa minulla ruusupensaiden väleissä, ja kyllä se yksi taimi voisi vanhemmiten peittää sellaisen… vajaan neliön alan ehkä.
Kiva kuulla jotta siemenlisäys on teillä onnistunut. Kertokaapa sitten, joko ne tänä vuonna kukkivat. Mulla on sininen ollut jo monta vuotta ja kasvaa täällä n. 70 cm korkeaksi. En ole ymmärtänyt edes kokeilla siementen itävyyttä. Valkoisen ostin viime syksynä, mutta vielä en tiedä, miten se on talvehtinut. Mutta olishan kiva saada noista kärhöistä laajempi kasvusto. Ovat ostamalla aika arvokkaita. Sitäpaitsi siemenkotasykkyrät ovat nekin koristeellisia.
Nyt vasta hoksasin, että tämän ketjun otsikkona olikin ''Arabella'' ja itse kirjoitin tuossa Cl.intergrifoliasta. Vai onko ''Arabella'' jälkimmäisen yksi lajike?
Arabellan ostin tiukukärhönä, mutta Clematis integrifolia ryhmään se kuuluu varmasti. Mielenkiinnolla odotan kuinka se lähtee tuosta kasvamaan. Ajattelin laittaa sen ihan vain maata pitkin viipottamaan kuorikkeella katettuun kukkapenkkiin, jossa kasvaa pääosin ihan rääpäleitä pionivauvoja. Ja on siinä nyt aika hirmuisesti kevätsipuleita, mutta nehän ovat kohta ohi.
Nobile
Kellokärhön sain taimien vaihdossa eräältä rouvalta. Istutin sen perennojen tapaan samaan istutussyvyyteen kuin oli kasvanutkin purkissa. Olisiko sille myös täytynyt tehdä "syvyys" istutus kuin köynnöstäville kärhöille ja suojata juurenniska hiekalla? Vai kuuluisiko kellokärhö perennojen puolelle?
Onhan kaikki kärhöt klematiksia, vaikka eivät köynnöksiä olekaan.
Minulla on penkissä viisi useamman vuoden takaista kellokärhöä. Olen istuttanut pintaan kuten minkä tahansa kasvin (silloin ennen ei taidettu muusta edes tietää). Kellokärhöt kasvavat 50 - 80 cm korkeiksi, jotenkin ei tunnu luontevalta syvälle istutus. Talvensuojaturpeella olen suojannut, jos/kun maa routaantuu.
Tämäkin onni näin lähellä:
Ai kun ihana, meillä vasta ensimmäiset nuput näkyvillä.
Kolme kellokärhöä kukassa ( ja ensi vuonna aivan varmasti tuen ne vielä paremmin, valuvat näes tukien yli), tässä kaikkein tummimman sininen.
Uusimmassa vasta yksi kukka, tämä kippartuu hauskimmin, salama tietty pilaa värisävyn.
Nimi puutarhavihkossa ja vihko hukassa. Muistaakseni Olgae.