Kelloköynnös, Cobaea scandens

kylvin itsekasvatetun valkoisen viimevuotisia siemeniä ja niiden itävyys % oli jokseenkin 50%… joten en sanoisi, että itää sen huonommin kuin sininenkään!

Mulla on sitä sinistä, kahdesta eri pussukasta. Ekat siemenet laitoin jo helmikuun lopulla ja seuraavat maaliskuun lopulla. Tänään kun katsoin niin ainakin kahdessa purkissa oli vihdoinkin taimen niskalenkki näkyvissä! :slight_smile: Ja on noilla melkoinen kasvuvauhti, pari päivää sitten itänyt taimi on jo yli 5 senttinen!

juu

Tällä palstalla suositeltiin syksyllä kelloköynnöstä köynnösritilän täyttäjäksi, ja laitoinkin viherpeukaloiden tilaukseen yhden taimen. Vasta tilauksen jälkeen rupesin lueskelemaan tätä ketjua, ja huomasin, että homma vaikuttaa aika mutkikkaalta. :slight_smile: Eli seuraa sarjassamme tyhmiä kysymyksiä.

Kannattaako kelloköynnöksen taimi laittaa heti saavuttuaan kasvihuoneeseen pihalle, ja jättää siis sisäkasvatus kokonaan väliin? Jos toimittavat viherpeukaloilta siinä toukokuun puolivälin jälkeen, onko suojaisella pihalla oleva kasvihuonekaappi (Ib-vyöhyke) liian kylmä paikka ympärivuorokautiseen oleiluun?

Toinen kysymys liittyen ruukun kokoon: kuinka isoa ruukkua nyt oikein sitten kannattaa mallailla yhdelle köynnökselle? Mallia ämpäri? Onko tällainen saavi jo liioittelua yhdelle taimelle:

http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/00213761/#/70170428

(Jos linkki ei toimi, niin ruukun sisämitta on siis 42cm ja korkeus 50cm.)

Kasvupaikka pitäisi ainakin paperilla olla ihan hyvä: erittäin tuulensuojainen muuripiha joka kerää lämpöä, länsimuuria vasten iltapäiväauringossa. Toivotaan, että viihtyy, näyttävät nimittäin tosi upeilta nuo tänne lähetetyt kuvat kasvustoista.

Itse jättäisin sisälletuonnin kokonaan väliin, tietysti ulkolämpötiloja seuraillen, mutta luulisin pärjäävän mainiosti ulkona. Itse laitoin viime keväänä taimet kokonaan ulkoruokintaan jossain vaiheessa toukokuuta, kun päivälämpötilat oli 10 asteen kieppeillä ja sen yli. Yöksi harsotin toukokuussa, kesäkuussa olikin jo tarpeeksi lämmintä.

Itselläni on kelloköynnöstä ollut ämpärin kokoisessa ruukussa 2-3 tainta sekä isossa laastipaljussa 4 tainta, mutta parvekkeeni ei ole mikään paahteinen eikä kastella tarvitse päivittäin. Siksi useampi köynnös on pärjännyt yhdessä ruukussa.

Missä on lehdet??? 

eipä näy… joskus näinkin… voi hyvin jatkaa kasvuaan tuosta keskeltä… :O)

"sienestäjä, sunnuntai, 15. huhtikuuta 2012 - klo 0. 20 (yli 6 vuorokautta sitten)"
kyllä tuossa kuvassa kelloköynnös siltikin näyttää tutummalta. toivottavasti bluedreams on oikeassa. kerrotko myöhemmin miten kävi?

edit
sama sivu; muutama juttu aikaisemmin…

Pussillisesta valkoisen kelloköynnöksen siemeniä (Hortus) selvisi 5 tainta, jotka äsken latvoin. Pituutta parilla oli jo yli metri!

Itivät muuten yllättävän äkkiä, vähän yli viikossa.

Mun kelloköynnökset ovat aloittaneet aika hitaasti, vaikka ovat lampun alla ja heti koulin ne litran maitopurkkiin, niissä on nyt vasta 2 oikea lehtipari tulossa. Mutta kyllä ne kuukaudessa kerkeää kasvamaan aikapaljon ennen pihalle pääsyä.

Onneksi kelloköynnösten varret ovat sitkeitä ja kestävät kovakouraistakin käsittelyä. Viimeksi oli vähän hommaa irrotella niitä toisistaan ja minikasvarin hyllyistä, kun unohdin ne sinne muutamaksi viikoksi totuttelemaan ulkona oloon.

Sama ongelma ku hoyabellalla. 6 purkkia ja kaikki iloisesti yhteen sotkeutuneena.

valkoiset kellot ovat hyvässä kasvussa ja erillään toisistaa, kun olen poistanut kärhet lehtien päästä! Helppo liikutella jokaista tainta!!

Juu melkoisen ärhäköitä nuo ovat tarttumaan naapureihin. Mulla on yksittäisissä ruukuissa nuo pari tainta, jotka sain siemenestä kasvamaan, mutta hakeutuvat kyllä nopeasti kiinni muihin kasveihin. Ja kovin ovat pieniä vielä verrattuna vaikkapa hoyabellan kelloihin.

Näpsi vaan anemone ne kärhet sieltä lehtien päistä siihen asti, kun pääsevät ulos, kun ne varmaan kuitenkin joudut erottelemaan väkivalloin sitten aikanaan.

Minä en tänävuonna laittanut kelloa kasvamaan ja lasten kummi käydessään sanoikin, että ai tänä kesänä ei tarvitse pelätä parvekkeelle mennessä että joku käy hiusten kimppuun :smiley: Ei tarvi ei, nyt on vähemmän tuttavuutta hierovia kasveja kasvamassa :wink:

Yksi kelloköynnöksestäni on puoliksi variegatamutaatio, eli köynnös haarautuu parin sentin korkeudella mullasta ja toinen haara kasvaa täysin normaalia lehteä, toinen tällaista kaunista kaksiväristä. 

Mulla on ollut kaikki köynnökset talven kasvimaassa, kaivoin eilen ne esiin sieltä. Mitenkä on mahtanut käydä?? Olivat alppi-siperian-ja -ehkä kiinankärhö yksi.

Voi että teillä on komeita taimia! Omani ovat aika kituliaita ja vaaleita. Siirsin ne ulos viikko sitten ja puolivarjoon, mutta siltikin lehdet harmaantuivat. Polttikohan aurinko ne? Onko niillä vielä toivoa? Mikä muu voisi harmaannuttaa lehdet? Lämpötila meillä on pysynyt yli +7 öisin.

…punkki hyökkäys voi kohdistua taimee ja silloin lehdet myös +harmaantuvat+!

Jaahas, käviköhän mulle köpelösti. Kiikuttelin viikko sitten idättämäni kelloköynnöksen taimet ulos lämpimälle seinustalle. Pientä suojaa on ollut öisin, mutta taimien kasvu on seisahtunut siihen. En oikein tiedä ovatko nuo enää elossakaan. Yhden taimen toin takaisin sisälle pari päivää sitten, ja taimi otti ja kuivui pystyyn. Pussin pohjalla vielä muutama siemen, joskopa pistäisi ne multiin vaikka aika myöhäinen ajankohta taitaa olla uusia taimia idättää.