Kelloköynnös, Cobaea scandens

Tatilla hyvät alut ja onko sulla jo lupiinitkin noin pitkällä? Itse ajattelin kylvää vasta myöhemmin, mutta mikä tosiaan estäis nyt jo laittamasta… tilasin keltaista ja valkoista.

Mullakin on kelloköynnös hyvässä alussa. Tässä suurin taimi, 5 on itäny tähän mennessä
  koko pussillisesta ja hirveen eriaikaan nousevat. Pienin on vasta noussu pintaan…

Vain sinisen kelloköynnöksen siemeniä löysin kaupasta ja niitä minulla oli entisiäkin.

24 siementä laitoin multaan ja nyt on noussut pintaan 18 alkua. Viimeisin koukku näkyi tänä aamuna. Oottelen kuinka noiden loppujen kanssa käy.

Laitoin uudet tukikepit kelloköynnöksille. Todella mukava uusi tuttavuus minulle, heti idättyään, vankka ja kasvuvoimainen. On sinisiä ja valkoisia.
Olen pariin otteeseen latvonut ja poistanut niitä tarttumalonkeroita. Haarautuu näköjään hyvin.

Laitoin siemenet itämään 9.2, itivät epätasaisen hitaasti. Nyt ovat tässä pisteessä.
Huomasin myös että tänään oli kaksi uutta tulokasta purkeissa, nyt vasta iti ne kaksi viimeistä.

Kelloköynnös

Tämän värisen kukan löysin kuvistani.

Tällainen yksi epämuodostunut keltainen.

Oliko niin ettei täällä saa kirjoittaa siemenfirman nimeä, katsotaanko se mainostamiseksi. Löysin nettikaupan sivuilta siemeniä useamman värisiin kelloköynnöksiin, mutta kun olen puukupin aikainen muori niin en suostu tilaamaan nettikaupasta.

Pitää käydä kertomassa paikallisessa liikkeessä, että kantsii tilailla jotain erilaistakin.

Saa kirjottaa jos ei hyödy siitä itte

Mitäpäs minä siitä hyötyisin. Lord Nelsonin siemen sivuilla on siemen pussi jossa useamman värisiä kelloköynnöksen siemeniä.

Taisin sittenkin olla liian ajoissa tänävuonna. Näiden kasvua ei kyllä hidasta mikään. Paitsi noi kolme violettia oikeessa reunassa on kyllä jymähtäny ihan sirkkalehtiasteelle

Mulla nuo kelloköynnökset ihan samanlaisia. On ne kyllä niin venkuloita, kun niitä täytyy joka päivä vahtia että mihinkäs ne on taas takertuneet kiinni, vierustovereihin vai itteensä :slight_smile: Mulla tukikepit, ja narut kiinnitetty kattoon… saavat kasvaa niin paljon kuin tahtovat, en leikkaa latvoja. Tai saa nähdä…

Taidan kyllä omani latvoa ens viikolla. Ne tarttumajutskat nypin aina pois niinkauan kun sisällä kasvavat.

Varsipistokkaita vois kans ottaa. Mulla ei ole ne latvapistokkaat jostain syystä juurtunut.

Juurrutatko latvapistokkaat vedessä vai isketkö ne suoraan multaan?

Olen syksyisin ottanut pari pitkää pätkää ja leikellyt ne palasiksi siten, että niissä on parit lehdet. Alimman lehden poistanut ja laittanut kosteaan multaan. Täytyy vaan muistaa mikä on alapää ja mikä yläpää. Latvapistokkaita en ole saanut juurrutettua, mutta nuo varsipistokkaat ovat suurimmaksi osaksi juurtuneet. Viime vuonna jäi ottamatta, joten nyt on siemenistä kasvatettuja tulossa.

Ajattelin tulla kysymään pikaisesti, että uskaltaako noita kelloköynnöksiä latvoa, kun meinaavat kiivetä kohta kattoon?

Teidän kirjoitusten perusteella taidan napata latvoja lyhyemmiksi…

Noita hörhelöitä vois tosiaan vähentää, olivat jo takertuneet verhoon kiinni mokomat:/

Kyllä voi

Minulla on viimevuotisessa (ulkoeteisessä talvetettu) kukkanuppuja. Kaahii roikales verhoissa ja latvat on katossa. Ei kyllä varmaan jaksa noita nuppuja kukaksi asti kasvattaa ja putoavat viimeistään kun kesäksi yritän saada sitä pihalle.

Oli jo aika siirtää suurempiin purkkeihin ja laittaa tuki
2 sinistä, 4 valkoista

Mulla on nyt aika suuret odotukset kelloköynnöksen suhteen, laitoin niitä 2 per ruukku ja ovat nyt noin metrin korkuisia. Vielä en ainakaan ole latvonut niitä ja tavoitteena olisi että kesällä kukkisivat, ettei menisi syksyn puolelle  … Ovat vissiin aika myöhäisiä kukkijoita…

Kuinka suuren multatilan litroissa per kasvi kelloköynnös tarvii? Paikkaan johon ne ovat harkinnassa ei saa kovin korkeita astioita, mutta pituutta ruukuissa voi olla. Siis suorakaiteen muotoiset ruukut.

Mun kellot ei oo kasvaneet yhtää  juroo vaan