Niin ja koulitaanko nämä sirkkalehtiä myöten ruukkuihin sitten?
Minulla oli toissa kesänä 30cm ruukussa 2 kelloa ja keisarielämänlankaa, mutten muista oliko keisareita yksi vai kaksi. Rajoitetun kasvualan vuoksi yksikin olisi riittänyt, nimittäin köynnös rehevöityi kesän aikana mahtopontiseksi.
Kyllähän kolmekin menee, mutta silloin täytyy huolehtia riittävästä veden ja ravinteiden saannista, juoppoja kun ovat tosiaan.
Muoks.
Itse ainakin koulin sirkkalehtiin saakka, mutta ei sekään ole välttämätöntä, jos eivät pääse venähtämään.
Apuva, mulla on varmaan 8 keisaria ainakin per ruukku tulossa niiden kellojen kaveriksi. Kääk, laitoin vissiin liikaa. Pitääkö niitänyt vähentää… Ruukku on kyllä iso ja kasvutilaa on terassilla vaikka kuinka. Täytyy varmaan hankkia pari ruukkua lisää niin saa vähän ripotella noita muuallekin.
Ei kannata laittaa liian montaa taimea samaan ruukkuun, kun kastelu on sellaisessa ruukussa tosi vaikeaa mikä on täynnä juuria. Saisi olla kastelemassa ihan kokoajan.
Mulla oli ongelmana isossa ruukussa se, että nuo kellot ei tehneet kunnon juuria kun jouduin kastelemaan päältäpäin. Siitä viisastuneena mietin ensi kesäksi noihin reiättömiin isoihin ruukkuihini jonkinlaista putkea minkä kautta kastelisin alakautta.
Ääk, kuuluuko sirkkalehtien näyttää tältä? Pelästyin, että ovatko heti kuivuneet / saaneet vetoa tms? Vaikka tuollaisinahan ne sieltä kuoriutuivatkin, mutta vaaleampina. Oletin vaan, että suoristuisivat heti avauduttuaan… Nyt vaan huomasin, että näyttivät tältä. Kastelin äkkiä vähän lisää. Toivottavasti en menetä näitä nyt.
Mullakin ekat lehdet olivat viime vuonna tuollaiset, seuraavat sitten jo siloiset =).
Juu Rilla, just tuolta ne näyttää! Hienoa, kun lähtevät itämään. Mullakin on jo 8 valkoista kelloa itänyt, yksi jo tehnyt ensimmäisen oman lehtiparin, on se vaan niin kaunis!
Tää kuva on varmaan täällä joskus ollutkin, mutta laitetaan vielä, ettei totuus unohtuisi. Tätä odotellessa…
Onpas noissa kelloköynnöksen taimissa siemenkuori tiukassa, ei meinaa itekseen irrota, täytyy suihkutella ja varovasti kynnellä avata. Itää aika epätasaisesti, koulimaan ei pääse vielä mutta nehän on kyllä aika nopeakasvuisia sitten kun vauhtiin pääsevät.
Mulla itivät saunassa tosi hyvin ja siemenkuoretkin irtosi nätisti, kunhan huolehti että niissä pysyi multa päällä loppuun asti. Sitten se kasvi ikäänkuin sujahti sieltä ulos ja kuori jäi multaan.
Laitoin melkein kaksi viikkoa sitten n. 20 siementä multiin, joista tähän mennessä on itänyt 2 kpl. Toivottavasti vielä vähän useampi uskaltaisi nostaa päätään.
Taitaa olla turhan viileä paikka, kun joudun täällä toimistolla idättämään. Pistin idätyslaatikon näyttöjen muuuntajan päälle, siitä tulee edes vähän lisälämpöä.
Minulla itänyt vain yksi kappale kumpaakin väriä,olisi varmaan pitänyt siemeniä liotella vedessä,ennen kylvöä.Viides päivä kylvin ensimmäiset,viikon päästä loput.
Tuo kelloköynnössiementen itäminen on todellista salatiedettä.
Olen tehnyt ainakin kuusi kylvöstä tänä keväänä eri menetelmin.
Olen kylvänyt liottamatta ja liottaen, liotetuista siemenistä olen joko poistanut liman tai sitten en.
Olen kylvänyt siemenet pystyyn ja vaakaan.
Olen idättänyt alalämmössä tai tasalämmössä.
Ei ole mitään todellista eroa, mikä näistä menetelmistä olisi kaikista paras, idättävin.
Itämisaika on vaihdellut kolmesta päivästä kolmeen viikkoon (todella yllätys).
Yhtä itävää taimea lukuunottamatta olen avittanut kaikkia muita itäviä taimia poistamalla sitkeän kuoren sirkkalehtien päältä.
Nyt vielä kokeilussa on idätyslautta.
Minä otin ohjat omiin käsiini ja ryhdyin kätilöksi. Kaivoin mullasta itämättömät 8 siementä ja otin niistä varovasti siemenkuoren pois, en nimittäin jaksanu ootella taimettumista. Laitoin nuo paljaat siemenet eri purkkiin ja jään nyt seurailemaan että saivatko ne traumoja “keisarileikkauksesta”… Tuli vaan mieleen että miten se luonto oikein on ratkaissut tämän ongelman…
Siis ei ne itämättömiä kuitenkaan olleet, vaan oli niissä pikkunen juuren alku. Tämä “pehmennykseksi” lukijoille…
Minä olen idättänyt lämpimässä kylvölautalla. Kolme kymmenestä on itänyt, osa suorastaan mädäntynyt.
Mulla on kaikki siemenet itäneet tuolla saunassa, jokaikinen. Kaikki kelloköynnökset itivät 6-7 päivässä. Kunhan on muistanut kastella kylvöstä joka päivä ja saunan olen käyttänyt myös päällä jossain vaiheessa. Ei se lämpötila siellä lattialla ole tukalaksi käynyt vaikka kunnon löylyt heitetty, mutta vähän lämpimämmäksi noussut kuitenkin kuin normisti. Ja se viimeistään on antanut potkua itämiselle. Mitään siemeniä ei ole tarvinnut turvottaa eikä muuten operoida. Takuuvarmaa.
Kaksi siementä lautalle laitoin 9.3. eikä ole mitään tapahtunut vielä. Hankalia ovat.
No enpä muistanut, että ne ovat noin hankalia. En ole muutamaan vuoteen laittanut, mutta tänä vuonna laitoin pari viikkoa sitten ja mitään ei näy mistään purkista! Pitäisiköhän viedä ne tuonne saunaan?
Sininen ja valkonen vierekkäin