Kelloköynnös, Cobaea scandens

Viippu, ei ole hengissä, enkä saa sitä millään tekohengitykselläkään  henkiin. Pistokkaan otin syksyllä veteen, mutta ei onnistunut. Tänä vuonna ei tule sitten mitään kelloköynnöksiä, vaihtelu virkistää. 

Ne on vaikeita saada menemään talven yli ja voisin kuvitella variegatan, siis mutaation olevan vielä vaikeampi.

Juu, näin on, mutta ihme oli jo se, että sellainen mulle kasvoi.

Juu, hieno juttu oli. Ei varmaan kovin yleistä.

Mulla on aina onnistunut talvetus pistokkaista, mutta ei latvapistokkaista. Pari pitkää pätkää leikkelin lyhyiksi ja heti kosteaan multaan. Kyseessä siis tavis kelloköynnös.

Viime syksynä en sitten ottanut ja nyt odottelen josko siemenet itäis.

Osui halpoja kelloköynnöksen siemeniä kohdalle (piti ostaa useampi pussi). Jos joku ei ole löytänyt niin multa saa omakustannushintaan kumpaakin väriä)

Valkonen kelloköynnös itää! 20.2 kylvin

Mulla näkyy koesiemenet itävän kylvölautalla, reilu viikko meni itämiseen n. 25 asteessa.

Kaupasta tarttui mukaan kelloköynnöksen siemeniä (valkoisia ja violetteja). Näytti siinä pussinkyljessä se kuva niin mukavalta, että päätin ottaa kokeiluun. Aikaisemmin olen pysynyt vain tutussa ja turvallisessa päivänsinessä, joka kerrasta toiseen onnistuu idioottivarmasti… liekö tämä kelloköynnös sitten jo astetta vaikeampi kasvatettava. toivottavasti onnistuisin minäkin aikaan saamaan näistä siemenistä yhtä upeita köynnöksiä kuin täällä muillakin on ollut. siemenet saa jo vissiin pikkuhiljaa laittaa multiin. :slight_smile: odotan innolla minkälaisia niistä kasvaa!

Valkosia iti 4/5, sinisiä 5/5. 

Kelloköynnöksen siemet siis kannattaa idättää lämpimässä…? Ne voi varmaan samantien kylvää suureen ruukkuun, joka siirretään ulos kun sen aika koittaa…?

Minä idätin lämpömaton päällä ja koulin kyllä jokaisen omaan ruukkuunsa.

Ulos kun istutan niin maahan tai yksi taimi/väh 10 litran ruukku.

Kuinka nopeasti ne sulla iti ja oliko samoja siemeniä, kuin mitä mullekin laitoit? Eilen iskin multiin ja ovat nyt saunan lämpöisellä lattialla odottamassa… Malttamattomana jo odottelen. :smiley:

Minä laitoin kans eilen jo kolmannen erän kelloköynnöksiä itämään ja vein purkin suorinta tietä pannuhuoneeseen pannun päälle kun siellä on aina lämmintä. Musta tuntuu että näillä kelloköynnöksillä on kyllä jotain mua vastaan kun joka vuosi niiden kanssa taistelen ja sitten saan vaan muutaman onnettoman taimen aikaiseksi, arghhhh ;/

Mulla vähän takkusi kelloköynnös viime vuonna, joten tänä vuonna pelasin varman päälle ja laitoin 40 siementä multaan, 20 kumpaakin väriä. Nyt on 17 sinistä ja 16 valkoista terhakkaasti ensimmäisellä kasvulehdellä. Lämpömaton päällä idätin, tänään olis tarkoitus koulia, tölkit jo odottavatkin valmiiksi pestyinä.

6 päivää sitten kylvetty, saunan lämpimällä lattialla ovat… Ei vielä mitään merkkejä itämisestä. Kyllä odottavan aika on pitkä! :smiley:

Mitenkäs muuten ootte kelloköynnökset laittaneet, eli jos about ruukku 30cm leveä, saman verran syvä, 1 vai 2 vai useampi taimi per ruukku. Itellä ollut 2 tainta.Tänä vuonna ei omat siemenet itäneet itellä, systerillä kyllä, kaupan siemenetkin itivät suht huonolla prosentilla, olisi ilmeisesti pitänyt idättää lämpöisemmässä.

Jes jes, ekat kelloköynnökset itää. Tarkoitus on istuttaa 30 litran ulkoruukkuihin, joissa kaverina on keisarinelämänlankaa… Montas kelloköynnöstä voi laittaa per 30 litran ruukku?

Mulla on ollut 5 litran ruukuissa ja tavallisissa ämpäreissä (noin 8-10 litraa) vain yksi taimi kussakin.

Kelloköynnös tarvitsee vielä riittävän tilavan aluslautasen, kun se juo vettä aika paljon.

Eli varmaan pari taimea uskaltaisi laittaa noihin 30 litran ruukkuihin ja pienempiin sitten yksi per ruukku… Tattis. :slight_smile: