Tässä minun 2-viikkoset kelloköynnöksen taimet. 8/10 iti eli hyvä itävyys.
Maksaruoholla on samanlaiset söpöläiset ku mullakin. Sulassa sovussa kimpussa. Hyvä itävyys ollut täälläkin.
Nyt kyselen tässä jo hyvissä ajoin, että millä tuette nämä kasvuvaiheessa? Sais jo aika isot tukikeppisysteemit viritellä hyvissä ajoin. Vuosi sitten laitoin sellaisen pyramidivirityksen, ja sehän oli jo vappuna ihan sykkyrällä komea puska. Ei siinä mitään, mutta siitäpä ei sitten enää ulkona saanut säleikköön ohjattua. Näistä on ollut ennenkin puhetta paljon, mutta kyselenpä nyt kuitenkin uudestaan, että miten meni viime keväänä. Moni vissiin kokeili uusia kikkoja näitten suhteen. Jos ei hyviä kikkoja ole, niin kertokaa ainakin niitä miten ei kannata tehä, niin ei tuu ite kokeiltua “hyvänä ideana”.
Mulla on ollut vaan tukikeppejä ja sitten olen latvonut, kun tarttuvat verhoihin ym. Tukikeppejä olen joskus jatkanutkin
Hyviä ideoita tosiaan otetaan vastaan täälläkin
Tuo kasvaa niin älytöntä vauhtia, että pittääkö se lyödä heinäseipäät purkkiin pystyyn.
Miten saat Maksaruoho ne tukikepit pysymään pystyssä? Mulla on vähän ongelmia sen kanssa. Pitäisi niin aikaisin jo pistää isoon saaviin kasvamaan, ettei lehtimassa keppeineen kaada koko purkkia nurin. Varsinki ku kissat tykkää seikkailla nuitten välissä leikkimässä kesää…
Eihän ne taho pysyäkkään, laitan yleensä nojolleen seinää tai tuolia vasten. Iso purkki ja paljon multatilaa tarvis, jos ajattelis että kepit pysyis pystyssä itsekseen. Rasittava kasvatettava, mutta ah, niin ihana muuten.
Valkoisen kelloköynnöksen siemeniä ei myydä taas missään. Kaivoin vanhoja siemenjemmoja ja löysin tupsukilta saatuja 6kpl, ei ollut vuosilukua. Laitoin multaan, toivottavasti itävät.
Tänään meni lautan tapaiselle viritykselle itämään elämäni ensimmäiset kelloköynnökset. Saas nähdä, miten ämmän käy. Ja köynnöstenkin. Iso ämpäri (15 l) on varattu loppusijoituspaikaksi. Mutta sinne on vielä pitkä matka
Itää ne siemenet hoyabella,mullakin ainakin 5 vuotta vanhoja ja 7 iti 8-siemenestä.
Mikä niissä valkoisissa siemenissä on, kun niitä ei tosiaan mistään saa ostettua? Ovat minusta kauniimmat, kuin nuo violetit, jotka mattimyöhäisenä vasta tänään laitoin itämään…
Minen laita tänä vuona kelloköynnöstä ollenkaan.
En minäkään. Nyt on kahta sorttia miinanköynnöstä kasvamassa.
Mulla mustasilmäsusannaa
Yritin olla muka näppärä ja tökkäsin 1,5m bambukepit kelloille. Yli meni jo ja ovat verhoissa kiinni.
Mites muilla kelloköynnökset? Täällä mennään kirjaimellisesti pitkin verhoja. Yhen sain viriteltyä ruukkuun (sinkkiämpäriin) kotitekoisella "rappioromantiikkaköynnöstuella" (Eli viisi koivua risukasasta sidottuna juutilla kasaan). Pari pitäisi tuolta katonrajasta vielä riipiä alas.
Pysyy muuten hyvin pystyssä pienikin ruukku.
Jatkan tässä yksinpuhelua. Ajattelin ratkaista tämän esikasvatusongelman niin, että ens talvena kylvän nämä suoraan ämpäriin. Teen vain keskelle nyrkin kokoisen kohdan, johon laitan kylvömultaa. Ei tartte repiä alas mistään, ja kietoutuu just sinne mihin haluan ne laittaa kasvamaan. Jos sitten haluan isompaan multatilaan, niin eiköhän nuo juuret oo sen verran laajalla, että lähtee koko ämpärin kokoinen juuripaakku.
Minä latvon kelloköynnöksiä vähän väliä, että saan jotenkin edes pysymään hallinnassa
Minen raski, kun se haaroo ihan villissä ittekseenkin.
Kelloköynnös ja hyasinttipapu odottavat parvekkeelle lopullisiin astioihin pääsyä. Kumpi niistä kestää vähän enemmän lämpöä ja aurinkoa? Toiselle olisi nimittäin paikka parvekkeen etuosassa ja toiselle takaseinällä. On muuten tosi takertuvaa sorttia tuo kelloköynnös. Se jo ihastui pöytälamppuun.
Meinasin nostaa kaksi suurta kelloköynnöstä ja keijunmekon kasvarista ulos, mutta säätiedot lupaa torstain vastaiselle yölle hallaa. Ei noita valtavia rukkuja viitsi ihan huvikseen nostella edestakaisin sisälle ja ulos.