Kelloköynnös, Cobaea scandens

Minoon ijättänny kissanhiekassa.Aina joku siemen mätänee.

Suoraan multaan olen aina laittanut. Nyt kaksi kylvettyä siementä on jo lenkillä.

Minä kylvin koko pussin. Jokainen iti. Nyt oon ihan solmussa nuitten kanssa.  :see_no_evil:

Onko liian myöhäistä laittaa kelloköynnöstä kasvamaan? Bongattiin tämä viime kesänä kahvilan terassilla ja ihmeteltiin vaan, että mikä köynnös noin ihanasti kasvaa Suomenkin oloissa, ja nyt vasta tajusin että kelloköynnöshän se. Jos heti hakisin siemeniä, niin ehtisikö vielä kasvaa ja kukkia ennen syksyä?

Totta kyllä kaikki. Tuntuu jo niin keväiseltä kun aurinko paistaa, että vaikea käsittää kuinka pitkä aika kesäkuuhun vielä on. Kaivanpa pyörän talvivarastosta ja lähden siemenkaupoille!

Minun edellisessä kuvassa oleva ainut valkoinen siemen joka iti, ei lähtenyt kasvamaan. Aika huono itävyysprosentti. Sinisiä on kaksi, huonosti nekin itivät. 

Laitoin heti seuraavana päivänä siemeniä kylvölautalle ja ehkä viikon päästä tuli ensimmäiset hännät näkyviin. Kovin epätasaisesti itivät, nytkin on vielä pari ihan alkuvaiheessa. Kaksi siementä yhdeksästä mätäni. Mutta miten nämä nyt näin hidaskasvuisia on? Ensimmäisenä itäneetkin tekee nyt vasta ensimmäisiä kasvulehtiä, ovat seisseet tuossa sirkkalehdillä jo liki kolme viikkoa. Sirkkalehdet on kyllä isot, mutta se ensimmäinen lehtipari on vajaan sentin mittainen vasta. 

Kelloköynnös 3.8.2019. Noita haamuja on paljon pihassa.

Hei kelloköynnöstelijät!

Parvekkeella komeasti lähti kasvamaan kelloköynnös seinän vierttä, mutta sitten kävi pieni lapsus kastelun suhteen. Edellisvuosista poiketen laitoin tänä vuonna soraa katteeksi ruukun päälle ja täten mullan kosteus ei ole niin helposti nähtävillä, ellei muista kokeilla ennen kastelua. Juhannuksen jälkeen heitinkin isoon ruukkuun reilummasti vettä, vain huomatakseni seuraavana aamuna (eilen) että kelloköynnös suorastaan lillui vedessä. Hätäpäissäni kauhoin vettä pois ja tein ruukun pohjaankin reikiä jotta vesi pääsisi pois. Umpinaisen ruukun pohjalla on kyllä tehty reilusalaojitus sorasta mutta multa on kirjaimellisesti yhä läpimärkää. Kaikki lehdet ovat repsahtaneet ja nyt huutelenkin apua - onko mitään enää tehtävissä? Pitääkö vain kädet ristissä toivoa, että juuret eivät ole mädäntyneet tässä välissä ja kasvi vielä virkoaa? Onko vinkki viitosia?

J10…koita siitä mullan pinnalta imeyttää jollaki,vaikka sanomalehellä enintään märkyyttä.Voisko siitä varovasti poistaa osan märästä mullasta ja kokeilla vaikka paakkuuntuvalla kissanhiekalla kuivattaa sitä multaa?

Ekan kerran kasvatan kelloköynnöstä ja poltin ne heti auringossa. Meinasin nakata kompostiin, mutta kas vain ne selvisivät ja nyt on jo hyvää uutta kasvua reilusti.

Yhen kukan ehti asukasta,nuppuja mahoton määrä.

Ei mitään mahollisuutta,Son kietoutunu vaikka minkä ympäri.

Kauniisti yhä kukkii kelloköynnökset:

Mulla myös vielä rehevinä ja kukkaa pukkaa

Nyt syyskuun 20. Päivä ja huomasin pari nuppua kelloköynnöksessä,  on kyllä niin vihreitä palleroita,  että on vaikea bongata :face_with_monocle:

Pisara,ei taijja ehtiä aueta.
Mullon tänä kesänä valakiassa ollu peräti viis kukkaa auki,nuppuja kyllä olis vielä mutteivät varmaa ehi aueta.

Eka kertaa tänä vuonna olen nähnyt kelloköynnöksen erään asiakkaan pihalla, sen istuttanut omainen kertoi nimen. Paikka on tiilitalon seinästä n. metrin päässä olevassa kaivonrenkaassa ja kukkii yhä, tuki on lyhyt ja siihen se kietoutuu… Ei sitä taida kukaan edes hoitaa, ei ainakaan omistaja. Saattaa joku avulia naapuri kastella, en tiedä.
 Kun rivitalon seinustalta poistettiin kukkapenkit, tuotiin kaivonrenkaat. Alkuun näyttivät hölmöiltä, nyt on totuttu. Vanhukset tykkäävät, kun kukat ovat korkeammalla kuin ennen. Talvella moni saa renkaaseen pienen kuusen.

Tässä kuva viime keväänä siemenestä itse kasvatetusta kelloköynnöksestä. Jotenkin hassun haalistuneita olivat nämä kukat.

Äh eipä onnistunut taaskaan kuvan liittäminen…