Mulla oli kans tuon värinen se yksi ainoa ”sininen” kukka joka ehti aueta
Tässä taas kuva toissa kesän kukasta, joka oli valmiiina ostetusta taimesta kasvatettu. Tämä valmiina ostettu myös kukki huomattavasti runsaampana.
Hei, tietääkö kukaan uskaltaako kelloköynnöksiä laittaa jo ulos? Yön alimmat lämpötilat täällä päin ovat noin +5 astetta. Pitäisikö vielä odottaa?
Kerro sitten, kuinka kävi
Ensimmäinen nuppu ilmestyi!
Ja nyt on ekat kukat auki. Se on jännä, miten näistä itse siemenistä kasvatetuista tulee tällaisia haalean liiloja.
Onko kukaan törmännyt tällaiseen sitruunan väriseen kelloköynnökseen? Nämä on samasta siemenpussista mistä minun violetit ovat peräisin. Onko tämä joku mutaatio?
Mun violetit on olleet sitä alusta asti. Nuppukin on eri värinen.
Kelloköynnöksessä eka kukka, vähän kalpea mutta kukka kumminkin. On sitä kasteltukin ja lannoitettu! Viimekesänä ei kukkinut ollenkaan, molemmat ostokukkina jo keväällä ostettuja.
Ylvalli, olet varmaan oikeassa. Nuori kukka näyttää keltaisella, vaikka siitä tulee valkoinen lopulta. Mulla ei ole valkoista aiemmin ollut.
Huomasin muuten, että paahteisella paikalla kukat ovat haalistuneen näköisiä. Varjon puolella taas ihan tumman liiloja.
Värit tosiaan muuntuu kukinnan edetessä. Ensin kellertävästä lähtötilanteesta väri muuttuu tällaiseen kalvakkaan:
Sitten jo vähän punastellaan:
Kunnes lopulta oikein hehkutaan:
Ensmäinen auki ja taitaa jäähä viimiseksi.Kolome nuppua tulossa,mutta ovat vielä niin pieniä että eivät taijja ehtiä ennen pakkasia.
Sielois vielä muuan sukiamaton nuppu
Ei tainnut ehtiä kelloköynnös kypsyttämään papujen siemeniä?
Mä en ole koskaan saanut siemeniä näistä, mutta äitini ystävä sai. Kasvatettiin kasvimme samasta siemenpussista peräisin olevista siemenistä.
Vihdoinkin sain Kelloköynnöksen siemenet ( murto osa
) itämään.
Parissa päivässä itivät ja kasvoivat tähän pisteeseen. Näkyvissä on vielä kaksi lenkkiä.
Mulla tässä vaiheessa vasta. Kylvetty 12.3.
Mun kelloköynnökseni ovat samaa luokkaa, kuin Hennillä. Onneksi. Muuten olisin aivan lirissä, kun kasvit kiertyisivät kaikkeen mahdolliseen kiinni.
Aina sanotaan, että ne pitää niin aikaisin laittaa. Mutta sittenhän ne on valtavia kesäkuun alussa. Kyllä ne ehtivät ainakin etelä-Suomessa kukkia, vaikka maaliskuussa laittaa.