Mulla oli hieno tuoksuköynnös, mutta otti ja kuoli. Pitää kyllä hommata uusi, kukat tuoksu niin mahtavasti.
Ja minä odotan kieli pitkällä Maljaköynnösten tulemista kauppoihin.Mahtava kukka,kun vaan ennättäisi sen ostaa ennenkuin muut vievät?
Kelloköynnösten kanssa oon vielä lirissä ennen kesää… laitoin taas liian aikaiseen. Kohta ne on miljoonalla solmulla kun kiertyvät joka paikkaan.
Tässä minun kelloköynnökst,sopiva kasvuvauhti ollu ku ovat olleet viiliässä.
Yllättävän maltillista on ollut vielä kasvu… nyt vasta näuvissä kiehkuraa…mutta siitä ne kerkiää villiintyä
Ensmäiset auki,kovasti on nuppuja,toivottavast8 ehtivät aueta.
Mulla on nyt tässä vaiheessa.
Tuo parimetrinen kärhötorni on aivan turvoksissa, kun istutin tuohon 5-6 tainta. Joku kysyi viime vuonna, miten kelloköynnökset pärjäävät maassa vai pitääkö ne istuttaa ruukkuun. Näköjään pärjäävät maassakin hyvin.
Ovat sateiden myötä kasvaneet tosi tuuheiksi, mutta kasvattavat lähinnä lehteä. Jokunen kärhö yrittää sinnitellä seassa.
Olen aina saanut kelloköynnökset elokuussa kukkaan, mutta tänä vuonna ei näköjään onnistu, ei millään! Nuppuja on kyllä, toivottavasti ehtivät aueta. Ehkä olisi pitänyt lannoittaa enemmän?
Ensmisen kerraan kelloköynnökseen tulee usiampi ku yks kukka.Tänää vuonna varmaan jo parikymmentä valakiaa ollu kukassa ja tälläki hetkellä viis on auki.
Ei taida keretä ykskään pallukka auki saakka…
Lokakuun ekan päivän kunniaksi avautui pari kukkaa!
Aivan täynnä nuppuja. Mutta ensi yönä kylmää luvattu…
Mulla ei kelloköynnöksessä (ilmeisesti) ole nuppuja. En tosin ole edes katsonut. Mutta korkeutta on kiitettävästi, taitaa mennä kohta pihavaloon kiinni, eli yli kolme metriä.
Eipä kukkinut täälläkään vaikka täydessä auringossa kasvoivat.
Nämä sinnittelee vielä pakkasöitä huolimatta.Eka vuosi että voin sanoa että on ollu kukkia mukavasti.
Kerkisi kuin kerkisikin! Pakkanenhan sen sitten retkautti. Katkoin aikas alhaalta ja nostin sisälle. Oisko pikkiriikkinen mahdollisuus että talvetisi?
Kuulemma pistokkaina voi talvehtia.
Mahtoikohan nämä ehtiä kypsyä:
Vinkki kelloköynnöksen idätykseen:
Idätä siemenet vermikuliitin päällä, 100 % ilmankosteudessa esimerkiksi kylvölaatikossa, jossa on läpinäkyvä pleksistä tehty kansi. Valo ei haittaa itämistä.
Alla olevat laitettu itämään 20.12. itse kerätyistä siemenistä ja tänään oli aika koulia nämä omiin pieniin yksiöihin.
Ohhoh, no sinähän olet jo hyvässä vauhdissa!
Laitoin joskus kelloköynnökset ison omppopuun juurelle kasvaan. Syksyllä oli sitten kiskomista kun olivat kasvaneet puun latvoihin asti. Sieltä sitten löytyi muutama siemenkotakin.