Kelloköynnös, Cobaea scandens

Taimet ulkoilee.

5 tykkäystä

Ei ole totta, miten sinulla kukkii kelloköynnös nyt jo? :open_mouth:
En ole omiani koskaan saanut kukkimaan ennen elokuuta!

Täällä myöhäisherännäisenä tutkin kelloköynnöksen kylvöaikoja. Löytyy tietoa että "Kelloköynnös tarvitsee pitkän kasvuajan ehtiäkseen kukkaan. Kylvöstä kukintaan kuluu peräti 10–12 viikkoa , joten kylvöt pitää ajoittaa oikein."

Jos nyt laittasin tulemaan niin kukinta alkais heinäkuun puoliväliin mennessä. Jäis aika lyhkäseksi :thinking: Tarttisin korkeeks kasvavan kukkivan kesäköynnöksen ja mulle vinkattiin toisaalla pentissä että tää kasvais hyvinkin 3-4 metriseksi. No ens vuonna sitten laitan tätä. Varmaan siemenet säilyy itävinä siihen saakka (otettu 2024 loppuvuoden siemenkirjeestä. Liekö Karvarin laittama pussi jos käsialaa tunnistan).

Kelloköynnöksen siemeniäkö?
Eioo minulta varmaankaan :thinking:
Ite oon kylyvänny yleensä helemikuulla,suurin osa taimista eioo ehtinny tehä ku nuput ja osa ei niitäkään.
Tänä vuonna kylyvin 12.2 ja sais nähä miten käy.
Hyvin ovat kasvaneet,suloisella sykkyrällä ovat :face_with_spiral_eyes:

1 tykkäys

Nuu, jos haluat nopean ja isoksi kasvavan kesäköynnöksen, kokeile elämänlankaa eli morning glory. Saat vaikka multa siemeniä, nämä lähtee todella nopeasti kasvuun ja kukat on kauniita.

Kiitos Henni, mut mulla on jo muutamaa 2-3 metriseksi kasvavaa lajia. Tuota myös :+1:

1 tykkäys