Jostain luin joskus, että kelloköynnöksen siemenet pitäisi laittaa pystyyn multaan; kapeampi puoli ylöspäin...
...ei ihan niin helppoa erottaa, mutta ensimmäisen kerran laitoin niin, että siinä oleva ''viiva'' on alapuolella ja hyvin ovat itäneet. Lähes kaikki... yksi valkoinen jäi nousematta (ja sitäkin kastelin varmaan liikaa. ) Nytkin laitoin niin päin ja jätin hiukan sitä kärkeä näkyviin.Enkä ole liotellut. Hyvin siis itävät - nyt kun sais vielä kukkimaankin!
Toiset sanovat, että kukkii paremmin vähällä lannoitteella ja pienehkössä ruukussa niukalla vedellä...toiset taas lannoittavat runsaasti. Kumpihan on se oikea tapa? Viime vuonna oli suuressa ruukussa lannoitekäpyjen kanssa, joi vettä ihan kamalasti ja kasvoi katolle asti, muttei kukkinut...
Tartteeko nyt kokeilla sitä toista tapaa?
Laitoin syksyllä toisen kelloköynnöksen kellariin, toisen pidin sisällä viileässä valossa. Tänään otettiin kellarissa talvetetut ulos, ja näyttää kello ihan kuolleelta. Sisällä talvehtinut on upeassa kunnossa, uutta kasvua kohta puoli metriä… Eli en ainakaan kellariin laita ensi talveksi!
Mulla on olleet jo kota kolmisen viikkoa eikä näy ainuttakaan alkua laitoi niitä purkkiin neljä,ai pystyy asentoon onkohan mulla sitten siemenet nurinpäin kun ei idä.no tää oli vai läppä juttu,liekkö sillä niin suurta merkitystä oo mitenpäin ovat mullassa ,tai mene ja tiä.

no ekat siemenet, mitkä mä laitoin niin niitä en liotellut ollenkaan, mutta nämä 8/10 siemenestä, niin niitä liottelin tunnin verran ja multaan, no kuten edellä kerroin niin yhden siemenen löysin, kaiken kaikkiaan 3 lähti itää, kokeilen nyt tätä yhtä vielä, mutta en aio kyl liottaa sitä ja kun sanotaan että lämpimässä pitäsi olla idätysvaiheessa, niin kyl mul oli ensin tuol keittiön pöydällä ja hyvin lähti itämään, sitten siirsin lmpimään kun oli pienoinen alku ja nyt se on tässä olohuoneessa ja on aloittanut kasvunsa oikein kunnolla! no ei kyl luulis, että sillä on merkitystä, miten päin ne siemenet siel on!

Kyllä mä ihan mullan pintaa tarkoitin
(siis en ripottele siementen päälle yhtään multaa).
Eilen kaivelin itämättömät siemenet näkyviin multapurkeista, aikaisemmin kylvetyissä ei näkynyt mitään itämisen merkkejä, mutta noin viikko sitten kylvetyissä näkyi jo vähän itua ja yksi oli kääntynyt itsestään pystyasentoon 
Ei kait sillä ''oikeinpäin'' olemisella olekaan niin suurta merkitystä
- kääntyyhän se sitten itse, jos on tarvis - mutta nopeuttaahan se hivenen asiaa, kai?...tiedä häntä, mulla itäneet alta kahden viikon huoneenlämmössä
ensi vuonna laitankin sitten lämpimämpään - se olikin uusi tieto minulle!
Voi mikä ylläri oli ikkunalaudalla aamulla
. tasan 3 viikkoa sitten laitoin kolme kpl siemeniä multaan (en pystyyn vaan toinen sivu ylöspäin
) . En uskaltanut edes toivoa tosissaan saavani yhtäkään tainta kun viime vuonnakaan en onnistunut. Mutta että yksi kelloköynnös on nyt tulossa, sitä käyn nyt vaalimaan..........
Kyllä jotenkuten onnistui kelloköynnöksen talvetus kerrostalon olohuoneessa. Hippasen kuivahti, mutta nyt kasvaa kohisten...vähän liikaakin. Meikäläinen on 170 cm sulka päässä ja pisimmät versot on jo sen sulankin ohi kasvaneet. Autuaasti unohdin ajoissa ottaa pistokkaita, joten kertokaas, kuinka pitkiä pätkiä olette koittaneet juurruttaa? Onko vesilasi vai taimimulta parempi?
Voisikohan Hydrangean kokemuksen perusteella päätellä, ettei kannata liikaa lannoitta kelloköynnöstä, eli kasvattaa vain lehtiä, kun lannoittaa kovasti.
Katkaistut latvat olen pistänyt suoraan saman taimen juurelle, josta latvoin ja mitta on 5-10 cm. Virkeiltä näyttävät. Multa taitaa olla jo koulimisien jälkeen kukkamultaa!
Kiitos, mummuk! Ja nyt ei muuta kuin napsimaan..... 
no niin nyt on sitten laitettu 1 kelloköynnöksen siemen itää, laitoin aavistuksen verran kanankakkaa mullan sekaan ja sit kelmun päälle, toki annoin myös vettä, mutta siemenen päälle en laittana paljon multaa
Mulla lukee kelloköynnöspussin kyljessä kylvöohjeena, että liota ennen kylvöä ja aseta siemen terävämpi pää ylöspäin (tai alaspäinkö se oli
) ja sen ohjeen mukaan olen saanut itämään viisi tainta.
no niin luki mullakin, ekat siemenet mitkä laitoin, niin en liottanut niitä ollenkaan ja 2 alkoi itää, no ne sittenannoin kaverille! jäi vielä 10 siemenestä 8 siementä, ne kaikki liotin ja tasan tarkkaan 1 lähti itää ja onneksi tuo näyttää kasvavan ihan hyvin! loput hävis johonkin mihin lie, yhden siemenen löysin ja sen nyt laitoin tänään uudestaan kasvaa, en liottanut, annoin vähän vettä ja pikkasen laitoin multaa päälle ja kelmun alle ja nyt sit odottelen miten käy

Minulla on itänyt n.15 siemenestä 5 tähän mennessä. Mutta kaksi tapoin niistä. Piti olla utelias ja mennä kaivelemaan tikulla multaa, jolloin alkava itu katkesi kahdesta. Tyhmästä päästä saa kärsia koko kroppa tai koko kesän tässä tapauksessa
Mutta mietin, että eipä se haittaa vaikka ei enempää itäis, jos kerran voi latvoa ja laittaa uusia niistä kasvamaan. Siinähän niitä alkuja saa lisää.
Kyllä kolmellakin kelloköynnöksellä saa jo aikaiseksi ison puskan. Viime kesänä minulla oli tavallisen kokoisella partsilla kaksi ja riitti mainiosti peittämään kaiken
.
yhelläkin saa tosi mahtavan, mun kaverilla on parina kesänä ollut 1 kelloköynnös ja se on ollut aivan upea!
, mulla ei ollut viime kesänä niin kovin mahtava, kun se oli aika varjossa, mutta tänä kesänä oon kaukaa viisas ja laitan köynnökseni aurinkoon
No, Välkkeen ja Sandrun viesteistä päättelen, että kolme kelloköynnöstä peittänee minun 3 metriä pitkän ja 2 metriä korkean aidanpätkän. Se tuli paikalleen viime syksynä, joten tänä kesänä on sen peittäminen ajankohtaista. Upeasti näyttää hoyabellalla taimet itäneen ja kasvaneen! Miten sait noin paljon niitä ? Itikö kaikki siemenet jotka laitoit?
Ikinä kuullukkaan juttua vaaleanpunaisesta kelloköynnöksestä!!
onpas jo isoja, mulla vasta alkaa harottaa noi lehet tuolta sirkkalehtien välistä! enkä muuten ees tiie minkävärisii ne kukat tulee olee