Tältä näyttää kelloköynnökset tänään, 3 sinistä ja 2 pinkkiä. Ikää heillä parisen viikkoa.
Terkut vain Euffikselle, kaikki siemenet iti mitä kylvin!
mulla on kanssa 1 ihan samassa vaiheessa, pari annoin kaverille ja tuntuu että loput ei lähee ees itää
Kylvin tällä kertaa kelloköynnökset jo viikolla 6 (12sta siemenestä 3 taimea!!), eilen koulin ne. Toissa keväänä kylvin ne vasta näihin aikoihin ja kukinta (yht.kolme kukkaa) alko vasta elokuun lopulla, muuten kasvo kyllä komeesti. Sillon viimenen kukka puhkes syys-lokakuulla… Köynnösten sijoituspaikka on todella paahteinen ja avonainen partsi, täytyy ens kesänä koittaa sumutella niitä iltaisin, jos vaikka auttais kukkimaan…
En viitsi edes laittaa kasvamaan, viime vuonna alkoi vasta kukkimaan kun toin sisälle, piti tuoda pakkaisa pakoon. Aika oli lokakuun puoliväli, joten loppui kelloköynnöksen kasvatuksen ilot siihen.
Mulla on kelloköynnös talvehtinut viileässä makuuhuoneessa hienosti! Uutta kasvua työntää jo reilusti. Toinen on ollut kellarissa, saa nähdä, mitä sille kuuluu!
Mä huomasin ainakin omistani sen, että ne jotka jätin pinnalle ilman peittelyä (pidin kosteana kelmun avulla) iti 100% mutta ne jotka peitin pikkuisen mullalla niin iti vaan 25%, samasta siemenpussista siemenet ja samasta pussista kummankin ruukun multa.
Sainhan minäkin perjantaina niitä valkoisen kukan siemeniä, kiitos Välke. Kodin Ant…ssa oli neljä pussi jäljellä. Nyt saa kylvöt riittää tältä vuodelta, paitsi nuo jotka laitan suoraan maahan.
Minä olen myös kelloköynnössiementen ylpeä omistaja. Ensi kertaa kylvin lauantaina. Laitoin kolme siementä aina yhteen pieneen purkkiin, todennäköisesti ne pitää vielä koulia omaansa? Tuskin maltan odottaa, alkavatko itää. En ehtinyt lukaista näitä juttuja ennen kylvöäni, joten nyt olisin inan viisaampi kahlattuani koko repertuaarin läpi. On nämä upeat sivut, aina voi katsoa täältä missä teki virheen, vai tekikö.
Tosi vaikeaa saada kelloköynös itämään.Kolmanella kerralla onnistui ja kolme taimea on nyt kasvamassa.
kyllä mulla onnistu ekalla kerralla kanssa, kymmenestä siemenestä lähti kasvaa 3! saas nähä miten lopuille käy
Olen kytännyt kylvöstäni, mutta mitään ei näy vielä. Ymmärsin, että kylvös tykkää lämpimästä alusesta, ja laitoin niille tänä aamuna lämminvesipullon patjaksi. Näyttävät nyt niin naurettavilta!
Kun pääsen kotiin kaivan valkoisen kelloköynnöksen siemenet pintaan, jos niitä enää löytyy (kylvetty n 10.3.) ja rapsutan mullat pois sinisten siementen päältä (kylvetty n 24.3.). Kiitos Tupu78 vinkistä ja hoyabella varmistuksesta. Varasuunnitelmana on kylvää ensi viikolla viimeiset siemenet pintaan, jos näistä ei yksikään idä.
En voi ymmärtää kuinka onnistuin viime vuonna ekoissa kelloköynnöskasvatuksissani
Kylläpä epätasaisia siemeniä on, kun minä laitoin kaikki Siemenvesalta tilatut sinisen siemenet kerralla itämään, niistä iti lähes kaikki! Puolet annoin siskolleni ja seitsemän tainta jätin itselle, nyt niitä latvoin jo kolmannen kerran, kun kasvavat niin valtavasti. Latvat olen tökkinyt multaan ja nekin näyttävät alkavan kasvaa!
Enkä ollut edes kuullut, että niitä pitäisi liottaa!
Kertokaapa viisaamat onko normaali parvekelaatikko liian ahdas kasvupaikka kelloköynnökselle?
ei ainakaan mun mielestä ole liian ahdas! mä taidan kanssa kaivaa ne siemenet ja kattoa onx siel mitään muuta, kuin pelkkää multaa enää
siis meitsi on nyt vähän ymmällään , siis laittaa pintaan, tahtoo sanoa mitä???
Minä laitoin silloin siemenien päälle todella vähän multaa ja suihkupullolla kastelin, kelmu päälle ja ikkunalle lämpöpatterin yläpuolelle jossa tosi äkkiä itivät!
Ode2, kyllä parvekelaatikkoon voi hyvin laittaa kelloköynnöksiä kasvamaan.
Vaatii vaan kastelua ja lannoitusta enemmin jos kovin isoksi ja reheväksi kasvavat.
No onnittelut Välke! Nyt vasta huomasin tuolla sun kirjoitukses Onpa kiva että sullakin sitten kasvaa kelloköynnöstä! Näkyy niissä siemenissä siis olevan eroavaisuuksia, jos jotkut ei ole itäneet. Mullakin oli omissa melkein sama itämisprosentti, eli ihan toimivaa tavaraa nämä weibullssit
no niin, etin kanssa mullasta kaikki kelloköynnöksen siemenet, niitä oli 5 ja tasan tarkkaan 1 siemen löyty yhestä purkista, kaik muut oli hävinneet, outoo no mä nyt laitan sen yhen siemenen viel multaan ja teen samalla lailla kuin mummuk, niin eiköhän tai ainakin toivottavasti onnistu itäminen