Kelloköynnös, Cobaea scandens

Olen parina vuotena koittanut kasvatella kelloköynnöstä, välillä onnistuen kohtalaisesti ja välillä tosi huonosti. Tämä vuonna kuitenkin tuloillaan 6 kappaletta oikein hyvännäköisiä taimia, ainakin omasta mielestäni.

En muista koska olen istuttanut, olisikohan ollut helmikuun puolessa välissä. Muutama viikko sitten koulin ja istutin syvempään ja nyt pitäisi vissiin latvoa. En vaan oikein tiedä mistä kohtaa, joten voisiko joku vähän jelpata?

Tämmöiset nämä nyt ovat, olen kyllä ihan supertyytyväinen.  Korkeutta keskimäärin 25 cm. Tosin on siellä joukossa yks vähän myöhemmin itänyt, joka lyhyempi.

http://puutarha.net/keskustelukanava/aihealue.asp?alue=209

Tuolta läytyy latvontaa käsittelevä ketju heti ekana.

On kyllä tosi hienot taimet sinulla jo. Omani vasta ovat tekemäisillään ekoja oikeita lehtiä

Voi ihania, onneksi olkoon onnistumisista! Minä vieläkin odottelen “kärsivällisesti” että purkkeihini tulisi elämää…

Minullakin siniset jo tänään näyttää niskalenkkiä… Kyllä ne sitten siitä lähtee…

Kiitos Paapelo linkistä.

Pitää koittaa jostain välistä katkaista, ehkä sitä sen verran uskaltaa.

Haa, minullakin alkaa nousta kun oikein tarkasti katsoo!!! Kylläpä olen iloinen!

Sit tähän samaan kysäisen, kun ostin vahingossa liljamix sipuleita, niin mitä ihmettä niille tehdään tähän aikaan vuodesta?! Yleensähän ne syksyllä olen multaan laittanut :smiley: Ja niissä sipuleissa on jo kasvuakin…

Hienoja taimia Smirgellä. Miten aiot selvitä niiden kanssa jatkossa, kun ulos voi laittaa vasta kesäkuussa…?

Näitä olen latvonut ja taas saisi.

Onko teillä ihan luonnonvalossa nuo taimet? On niin hyvän näköisiä.

Mulla ei ole kasvilamppuja, iso ikkuna eteläpuolella.

Miulla myös vaan luonnonvalossa taimet, eteläikkunalla.

Ehkä noista tulee ongelma vielä jossain vaiheessa, mutta aiemmin ollut niin huonoa kasvua näiden kanssa, niin en jaksa vielä murehtia tuommoisia. Pitää iloita siitä, että kerrankin onnistuu. 
Ja minun taimet vielä pientä, jos vertaa noihin Elojalakan.  Komeita kyllä ovat.

Ei minullakaan ole kasvilamppua. Ihan ovat keittiössä alkuun loisteputkien alla ja sitten kun ovat tarpeeksi kasvaneet saavat mennä ikkunan edustalle :slight_smile:

Komeita taimia teillä.

Minulla vasta ekat kunnon lehdet kehittyneet nopeimmissa. Ei vielä kaikissa, mutta koulittu on. Pelottaa vaan, että minkälaista sotkua ovat  ja missä kaikessa kiinni ennen kuin saa ne pihalle. Kaikkea sitä onkin valmis tekemään harrastuksiensa vuoksi.

Haa! Valkoinen kelloköynnös itänyt!!! 1 kolmesta torstaina laitetusta siemenestä on lenkillä!

Tässä nämä minun kelloköynnöksen taimet vajaa viikko sitten, yhteensä noita on nyt 6. Nyt ovat jo nostaneet ekat oikeat lehdet nupulleen.
Kahdessa ruukussa ovat ja saavat noissa möllöttää kunnes ilmat sallii viedä ulos, sitten vasta pääsevät suurempaan tilaan, tosin on noissakin syvyyttä varsin reilusti, joten tokkopa ihan kituvat kuoliaaksi

Tässä mun kellot

Mulla samankokoisia, kuin Jadeliilan kellot :wink:

Jadeliila, kerro sitten kesällä, ehtikö kelloköynnökset kukkia ennen hallojen tuloa. Mä en tässä taannoin onnistunut niiden kanssa, mutta ovathan sen lehdetkin hyvän näköisiä. Lykkyä tykö!

Soppiiko että kerron sit ku saan net ulos asti :slight_smile: Viime kesänäkin heittivät lusikan nurkkaan ennenku sain net kartanolle

Jo vain, ei mitää kiirusta. Mä en oo kylväny vielä mitää, mutta pääsiäisen jälkeen meinaan aloittaa. Jo monena keväänä olen päättänyt, että kylvän vain lyhyen kasvuajan vaativia kesäkukkia. Jos mulla olis kasvari…