Ei mullakaan oo (vielä) kasvaria
Minulla oli viime kesänä lämmittämättömässä kasvarissa kelloköynnöksiä kasvamassa. Kasvoivat komeasti, mutta kukkia ei tullut. Taisi olla kasvualusta liian hyvin lannoitettu. Tosin ulkona olevatkaan eivät kukkineet. Edellisenä syksynä sininen kukki ulkona, muttei mitenkään hohdokkaasti. Muutama kukka vain. Yritän taas, jos vaikka joskus saisin sen kukkimaan komeasti. Ja kuten sanottu, lehdetkin ovat upeita. ![]()

Nonniin, itivät komeasti kaikki violetin siemenet, marketista ostetut ja seemnestä tilatut, 9 yhteensä ja valkoisista 3:sta siemenestä 1.
Jos saan kaikki pidettyä elossa ja ulos, on ainakin jonkinlainen mahdollisuus saada nähdä kukkakin.
Viimevuonna mulla oli vain ne 2 ostotainta, jotka sai kylmää kesäkuussa ja ehtivät vain nupulle. Jospa nyt tulisi lämmin ja pitkä kesä.
Miksikään valkoinen itää niin huonosti?
Ei mitään tietoa.
Se ainokaiseni on muutenkin paljon hitaampi kuin violetit naapurinsa. Sen verran eloa on että just ja just näkyy itäneen, mutta hidasta on… ei siitä saa edes kuvaa vielä, pikkuinen valkoinen alku pilkistää mullasta. (ei ollutkaan se aikaisemmin iloitsemani "lenkille" noussut valkoinen vaan "tavallinen" violetti, innostuksissani sekoilin
)
Niin ja sitä mietin, että hidastaako latvominen yleensä kasvin kukintaa?
Ei välttämättä tämä minun huomio/kysymys ole liitoksissa mitenkään itse itävyyteen, mutta itse huomasin seuraavaa.
TEstasin liotusta toisen erän kelloilla ja annoin lillua n.1h haaleassa vedessä ennen istutusta. Kun otin siemenet vedestä, oli siemenen pinta limainen ja pyyhin ne pois ja tuikkasin multaan. Itivät paljon nopeammin, kuin käsittelemättömät.
Onkos kukaan muu huomannut tällaista?
Muistaakseni viime keväänä joku kertoi, että liottamattomat itivät paremmin; mene ja tiedä.
Minäkin laitoin kelloköynnöksiä multaan jokunen päivä sitten ja nyt jo pilkistää pari… En liottanut.
Trimmasin noita köynnöksiä ja ajattelin kokeilla pistokkaita; laitanko veteen, vai multaan suoraa?
Minä en sitten millään koskaan onnistu saamaan pistokasta selviytymään multaan laitettuna, mutta vesilasissa onnistuu melkein aina minulla. Ehkä jos osa multaan ja osa veteen? ![]()
olkoon lasissa koko nipu, ja tuleehan noita latvoja varmaan vielä lisää jollei ilmat yhtäkkiä lämpene… jostain syystä nyt vaan näyttää että mullan onkin monta valkoista ja vaan yksi violetti, sitä yritän lisäillä. Lapset katkas pallon tms viskomisella 2 violettia ihan alkuvaiheessaan…
Minulla pistokkaat on juurtuneet paremmin heti multaan laitettuna. Pidän ruukkua ilmavassa muovipussissa ja suihkuttelen pussissa päivittäin. Melkein kaikki on juurtuneet. Muuten sain omasta valkosesta viime kesänä yhden kypsän siemenpalon, mutta vain osa sen siemenistä iti. Nämä itämään lähteneet kasvavat minulla paljon reippaammin kuin kaupan lilat. Olen huomannut, että tuki heti jo alkuvaiheessa nopeuttaa kasvua ja kiipeilyä.
Kyllä noi tuntuu kiipeilevän ihan issekseen ![]()
Viime kesänä yks kiipes ihan ilman tukia 3,5m verannan seinän ylös, ja metrin verran kattoa vaakatasossa kunnes myrskynpuuska romautti alas. Tänä kesänä laitan jonkun tuen, köyden tms jos ei sitten tuulet tiputtelisi
Toinen valkoinen itänyt!
Eipä ole koskaan minulla ollut niin onnetonta kellokasvatuksen vuotta kun nyt on. Varmaan kaksikymmentä siementä olen multaan laittanut, menee ikuisuus kun nousevat ylös, neljä kaikenkaikkiaan ja niistäkin kaksi näyttää elinkelvottomilta. Kahdesta sirkkalehtitaimesta tulee vielä kasvi hyvällä tuurilla. Nyt syytän kyllä siemeniä, ne eivät ole kunnollisia.
Belgi, jos ei tuu, saat täältä lilaa köynnöstä. Ne “korutkin” on sulle varattuna.
Kiitti Elojalaka, katsotaan tuleeko noista mitään. Mun pitäis ajella sinne teille, nyt olis lomakin.
saadapa nyt valkoisen jostain… kun ei ole sitten millään suotunut itämään… kolmena vuonna
En halua kääntää veistä kenenkään haavoissa, mutta päivitän omalta kohdaltani itävyysasiaa… eli violetit itivät kaikki, niitä on12 jos en ihan väärin nyt muista ja valkoisista 3.sta siemenestä 2 iti ja kasvaa ihan ookoo.
Edelleen kyselen sen latvomisen perään: Eli A) hidastaako latvominen kukintaa ja, B) jos jätän kelloköynnöksistä osan latvomatta, niin onko siitä muuta haittaa kuin etteivät taimet ehkä haaro niin hyvin kuin latvotut?

Aarteeni <3
Mulla ei ole mitään kokemusta tuosta latvomisesta, mutta ainakin mulla ovat haarottuneet ihan hyvin, vaikka en ole vielä ainakaan yhtään latvonut. Pitäisi kai latvoa, että saisi vielä lisää taimia.
Bluedreams, voisin nippa nappa luopua yhdestä valkoisesta, jos kovasti haluat.