Kelloköynnös, Cobaea scandens

Kun minä pelkään jääväni ilman kukkia todennäköisemmin jos latvon?! Taidan jättää latvomatta, jos ovat muuten tukevia.

Eikös sulla ollutkin mooooonta kelloköynnöstä? Kokeile vaikka yhdellä. Mun on hyvä sanoa, kun en tiedä tohdinko itsekään latvoa niitä…

Minä olen latvonut…monta kertaa. : ) Viime keväänä katkoin sisällä esikasvatuksen aikaan kaikki latvat, jotka kasvoivat yli 40 cm, aina uudelleen ja uudelleen. Sitten kun pääsivät ulos vapaasti kasvamaan vauhti oli huimaa ja kukkivat komeasti. Saa kokeilla jos uskaltaa…: )

Mun on pakko muistaa hakia tänään kelloille tukikepakot mettästä ku meinaavat toisiinsa kietoutua

Voi miten kauniita teidän kelloköynnöksen-alut!

Minä en aikaisemmin ole kuullutkaan kelloköynnöksestä, kunnes ostin siemeniä “huvin vuoksi” :slight_smile:

Minulla tuskin ehtii kukkimaan, kun ihan minimaaliset alut vasta, mutta on kuvienne perusteella todella kaunis ilman kukkiakin…no ensi vuonna olen viisaampi ja toimin paaaljon aikaisemmin!

StoneLove, ota syksyllä pistokkaita kelloköynnöksestä ja laita multaan. Minä sain talvetettua pistokkaat. Pari päivää sitten otin niistä pistokkaita ja ne taas ovat jo nuukahtaneet, ei niistä enääkalua tule.

Minä olen nyt pitänyt jo parvekkeella kellojani.
Hillitsee tuota pituuskasvu vauhtia jonkinverran. Hyvin siellä kasvaneet ja pärjänneet karaisun jälkeen.
Varmaan sitten kun lämpenee enemmän, niin räjähtävät käsiin, kun innostuvat

Huh, minä yritän pärjätä noiden tarttuvaisten kanssa sisätiloissa niin kauan, että ne saa pihalle. Joku on jo verhoissa kiinni. Ehkä kokeilen vielä latvomistakin ennen kesää. =D

Alcearosea, leikkaa ne “tarttuvaiset” pois. Ei se köynnös siitä pahastu. On paljon helpompi käsitellä. Kasvaessaan niitä tulee kyllä uusia joilla sitten kiivetä.

Nämä kasvaa kamalaa vauhtia nyt, kun koulin ne maitopurkkeihin! 5cm yövauhtia ja kiipeilee ja takertuu verhoihin, valkoinen on hillitympi! Tänään on pakko tehdä tilaa, tai ovat pian yhtenä sykerönä huomenaamuna ja kesäkuussa ne vie verhot ja verhotangonkin ulos mukanaan! Mutta ihana, että kasvavat ja ovat elinvoimaisia, tykkään, tykkään.

BlueDreams, mulla nousi kolmaskin valkoinen kelloköynnös, joten jos haluat, voin laittaa sinulle yhden (valkoisen) taimen tulemaan?

Suskeilla pari kesää harjoitelleena uskaltauduin kylvämään myös kelloköynnöksiä.  Mulla valkoiset itivät sinisiä nopeammin, itävyys taisi lopulta olla noin 50 %. 5 valkoista ja 4 sinistä selvisi ulos siemenestään. Nyt on jo kaikissa yksi varsinainen lehtipari ja seuraava tulossa. 
Olisi ollut fiksua merkitä purkkeihin kumpaa väriä on kylvetty , mutta onneksi sinisillä uudet lehdet ovat tummemmat. Ehkä ensivuonna sitten…

Iiris-kukka, kiitos neuvosta. En tiennyt, että niin voi tehdä. Onhan se helpompaa, kun eivät niin takertuisi sisätiloissa. Ulkona sitten onkin hyvä ottaa kunnolla kiinni, etteivät tuulet vie.

voi ei minua taaaaas. Sama juttu viimevuonnakin. Heräsin just nyt että hei kelloköynnös kylvämään… ei taida kannattaa enään etenkään jos meinaan kukista nauttia ennen syksyn tuloa…minun piti kylvää vermiculiitti lecasora seokseen ja kasvattaa terassilla ruukuissa jotka sitten nostan syksyllä sisälle… Nyt kyllä harmittaa oikein urakalla. Se on lemppari kukkiva köynnös ja terassilla ei ole ollut hallanarkakaan kun on katoksen alla. Jos joku joutuu typistämään liian innokkaasti kasvavaa sinistä/lilaa kelloa niin huolisin mieluusti leikkuujämät:)

Minulla ei ole onneksi pituuskasvun suhteen ongelmaa, kun olen kylmästi heivannut taimet parvekkeelle viileään kasvamaan
Huomasin tuossa kastelukierroksella, että omat kellot on tehneet 3 haaraa jo nyt, vaikka on vasta 1pari kasvulehtiä auennut, enkä siis ole latvonut.
Äidilläni, joka pitää vielä sisällä omiaan, kasvattaa tooosi pitkiä varsia, mutta tulee vain lehtipari kerrallaan eikä haaraudu ainakaan vielä.

Hienoa.

Minä toivon ja rukoilen, että omani eivät ala kovin vielä haarautumaan. Muutenkin hankalaa noiden kanssa ikkunalaudalla. Tietenkään en purnaa siinä mielessä, että on mukavaa, että ylipäänsä kasvavat. Vielä kun näkisi sitten niitä kukkiakin. No ainakin täällä kuvissa…

Pitäskään minunkin hiissata nuo kellot tuohon eteiseen, daaliat, keijunmekot ja päivänliljat sielä jo on ja koska daalia ei oo sielä paleltunu niin kait kellotkin sielä pärjää?

No luulisi ja jos tulee oikein kylmää, niin harsoa niskaan.

Ainakin nuo minun kellot on kestäneet paleltumatta +2C, karaisun jälkeen tietty. Nyt ei enään laske lämpö parvekkeella noin alas, kylmimmillään on ollut +8C ja päivisin reilussa kympissä on lämmöt.

Kellot oli eka yön kuistissa ja eivät olleet moksiskaan