Kelloköynnös, Cobaea scandens

Mulla on nuppuaika nyt mutta kestää vielä ennenkuin aukeilevat.

minun kelloni kukkii jo,

Ihkua, kello kukkii!!

Eilen minunkin köynnökseni sai valmiiksi  ensimmäisen kukan. Tänään se  oli  jo pudonnut. Noinko vähän aikaa ne kestävät vai olisiko putoamisen syynä ehkä ollut melko rankka sadekuuro?

Mulla kans.

Kuva on suhmurainen, kun on kännykän kameralla otettu. Väritkin vähän pielessä. Jostain syystä sinisistä kukista punertavat sävyt häipyvät. Mutta se kukkii!

zygo, kyllä kukat kestävät kauan ,jokin tapaturma on sille tullut!

Laskeskelin eilen, että yhdessä kelloköynnöksessäni on parikymmentä nuppua. Eilen oli jo neljä auki, yksi ei mahtunut kuvaan :)

On varmaan ollut hyvä kesä kelloköynnökselle kun kukkia on näinkin aikasin alkanut täällä näkymään.
Minä luovutin muutama vuosi sitten, oli niin tylsä todeta kun köynnös oli täynnä nuppuja vasta myöhään syksyllä että pakkanen ne kaikki vei, tuntui että hukkaan meni koko kesä.

Tässä ainokaisen kelloköynnöksenkukkani kehitystä 3 päivän ajalta.

Minusta kelloköynnös on ihana, vaikkei ehtisi kukkimaankaan. Se on kuitenkin niin rehevä. Tosin, kyllä nuo kukat sitten vielä kruunaavat sen. Meillä on kahtena vuotena ollut sitä, ja on kyllä kukkinut molempina vuosina, tosin vain muutamalla kukalla viime vuonna. Tänä vuonna on jo tullut enemmän kukkia, ja tulee vieläkin, ellei pakkasherra yllätä. JA tänä vuonna kasvatin taimet itse, viime vuonna ostin torilta.

Tänään sitten näin

Oli siellä tällainen koristus! Raukka kuollut hymy huulillaan;)

Erikoinen on tuo jäljelle jäävä kukkapohjakin. Mielenkiintoista nähdä sitten miten siemenet siihen asettuvat, jos kehittyvät.
Tosiaan todella aikaisin on tänä vuonna kukkinut. Ehkä kuumuus avitti kehitystä. Ihanaa saada vähän enemmänkin kelloja, kun aikaisemmin olen saanut vain  niukin naukin yhden ja yleensä ei mitään. Tänä vuonna laitoin siemenet itämään mahdollisimman aikaisin kukkien toivossa, vaikka sen pitkän varren ja kärhöjen kanssa on oma selviämisensä ennen kuin kasvin saa ulos. Tämän vuoden kukkimisella ehkä kestää sen, jos ensi vuonna taas ei kukkia tule.

Otin tänään kellosta latvoja maljakkoon yritän jos saan ne meneen talven yli

Hyvä idea. Sitä voisikin kokeilla. =)

Mumimyy. Laitoin viime syksynä osan multaan suoraan ja osan veteen. Vedessä olijat kuolivat, multaan laitetut selvisivät kevääseen asti. Eikä tarvi olla edes latvapistokas, varsipistokkaat juurtuivat yhtä hyvin.

komppaan:-) ihan samoin kävi omilleni. multaan tyrkätty sinnitteli talviviileässä mökissä kevääseen ja huitelee nyt pihlajassa melkein kolmimetrisenä. kotona kaapinpäällä vesipurkissa olleet kuolivat jouluun mennessä.

Leikkaan lisää ja laitan multaan. Ei kyllä ole viileetä valoisaa paikkaa on kellari joka on pimeä ja lämpötila +0 -+5. Mun keväällä siemenestä kasvatetut ovat jo 5 metrisiä nyt eka kukka auki ja nuppuja löytyy koko ajan lisää no seuraavan aukeemiseen menee aikaa sillä on vielä aika påieniä

Kokeile muutamalla sitten ihan huoneessa. Mun talvetuspaikkani on yksi asuinhuone (pelkästään siis kasvien käytössä). Ikkuna on itään ja patteri kylmänä. Lämpötila ehkä 18 astetta talvella.

Missä vaiheessa olette leikanneet pistokkaat? Siis pitääkö nyt jo olla sakset kädessä vai voiko oottaa että alkaa hallayöt uhata kasvia?

Tässä meidän pihan kaunottaria
kello

Mulla on kaksi kelloköynnöstä sellaisessa ruukussa, jonka ajattelin yrittää talvettaa, siis sen juurakon ja mitä saan ehjänä irroteltua. Niin olisko sen paras olla viileässä ja valoisassa? Onnistuuko ylipäätään näin?