Kelloköynnös, Cobaea scandens

Viime syksynä ennen pakkasia siirsin kelloköynnöksen (ruukkut) kuistille ja silloin otin myös pistokkaat maljakkoon. Tuo kuisti pysyy juuri lämpösen puolella. Muutaman kukan ehtivät viimevuonna aukasemaan ulkona ja jatkoi kukintaaa sisällä. Pistokkaat oli makuuhuoneessa ikkunalla verhon takana, vettä vaan niille lisäilen, paikka on suht viilee kun ikkunan alla ei ole patteria. Nyt kukkivat sekä talvetettu ja pistokkaasta kasvatettu.

Minä nostin yhden pienemmän köynnöksen ruukkuineen sisälle talveksi. Valoisassa ja n.5 asteessa oli. Näytti ränsistyneeltä ja puoli kuolleelta keväällä joten leikkasin paljon niitä pitkiä versoja alas jättäen tuoreet, vihreät. Totesin että ne versot jotka risuina jäivät vahingossa leikkaamatta kasvoivatkin pian uutta… Jokohan tuo kukkisi kunnolla jos olisin antanut vanhojen versojen olla?

Ensi keväänä annan olla koko homman rauhassa ja katson miten lähtee niistä"puutuneista" kasvamaan. Jos kukkisi sitten aikaisemmin.

Pistokkaat varalle laitoin multaan suoraan ja ne talvehtivat ihan hyvin. Otin ajoissa kun ajattelin ettei sitten käy vahinko hallan kanssa ja vioittuneet versot ei juurrukkaan toivotusti.

Minä otin nyt jo niitä pistokaita koska yövytään usein mökillä ja se kaiken syövä pakkaspoika voi vierailla juuri silloin niin sitten harmittaa. Täällä on nyt monena yönä lämpötilla ollut vain +3- +5 eli lähellä käydään

Joo, ja uskoisin että mitä parempi kuntosia ovat ni paremmin säilysivät.

Tässä yksi kelloköynnöksistäni. Kukkia ei montaa ole, ensimmäiset aukesivat heinäkuun lopulla. Osa ylhäällä olevista varsista lomahti jo tuulessa alaspäin, kun ei muuta tukea kuin hirren rosoisuudet. Olisi tuohon voinut istuttaa useammankin, mutten arvannut, kun ensi kertaa näitä kasvattelen. Ja pölyssähän tuo on, maantieltä lentää solkenaan.

Upea!

Kaunis !

Hieno oivallus antaa äkeille kevyt eläkevirka. Oikein hieno!

Minullakin kelloköynnöksessä on ensimmäinen kukka auki ja nuppuja on paljon.

Siitä tämä köynnös on mielestäni "kurja"kun kukkii aina näin myöhään, ensimmäiset hallat jo uhkana.

Ei ole auttanut nopeampaan kukintaan tämän kesän mahtavat ilmatkaan.

Jos ensi kesänä kasvatan laitan sen kaikkein paahteisimmalle paikalle ja kokeilen kukkiiko siinä nopeammin.

Minulla on viidessä eri paikassa kasvamassa. Se joka on paahteisimmalla paikalla, on rehevä, mutta ei kuki. Suhteellisen varjoisella paikalla oleva kukki ensimmäisenä.

Ai, hyvä tietää, luulin että kukkisi ensimmäisenä paahteisimmalla paikalla.

Tuo minun on keskellä pihaa kaarissa joissa on muitakin köynnöksiä, elämänlanka, keijunmekko ja sinipunavaula. Nämä kaikki muut ovat kukkineet jo nonta viikkoa.

Ei jaksais enää odottaa ja odottaa ja…

Mullapa onkin jo tämä yksi ja ainoa :smiley:

Mulla kukki peräti kaksi kukkaa,mutta nyt on jämähtänyt. Nuppuja on vaikka kuin paljon.

Valkoinen on mulla kukkinut jo monta viikkoa, mutta vihdoin sininenkin on vaivautunut tekemään muutaman kukan. Tässä niistä yksi, kukkii kyllä niin korkealla, että oli hiukan vaikeuksia saada hyvää kuvaa.

Minulla oli huono kesä Kelloköynnösten osalta. Valkoinen, talvetettu pistokas kukki muutamin kukin. Sininen teki yhden ainoan, noin 2½ metrin korkeuteen. Siinä kaikki kukkimiset tälle kesälle.

Koska otatte pistokkaita ensi kesää varten, en saa missään talvetettua tuota valtavaa ruukkua ja siinä kasvia kokonaan.

Minä otin eilen pistokkaat ja tuuppasin ne maljakkoon ,siinä saavat olla tonne helmikuulle.(jos eivät ennen heitä veiviään)

Tatvetan kyllä nuo vanhatkin. Täytyy vaan toivoa että joku säilyy.

Ai, juurtuvatko vedessäkin? Minulla oli viime vuonna näin loppukesästä vaan töpätty ruukkussa multaan ja kirkas muovi-huppu päällä. Kun lähti kasvuun, niin poistin muovin. Saman asian tietty ajaa joku lasi-törppö…

Ainakin viimesyksynä onnistu. Olivat juurtuneena monta kuukautta maljakossa, vettä vaan lisäsin.