Kelloköynnös, Cobaea scandens

Mikähän mulla mättää noiden vesilasiin laitettujen kanssa, monena vuonna olen yrittänyt juurruttaa, mutta kaikki yleensä märkänee ei tuu juuria!!

Ja oon yrittäny muitakin kun vaan kelloköynnöstä?

Kokeiles PirjoA juurruttaa kuumalla ikkunalaudalla.

itse saan ainakin huonekasveihin juuria pitämällä lasipurkkia etelän puoleisella ikkunalla ja muovihuppu päällä.

Noin viikossa tapaa juuret tulla.

tupsukki kiitos vinkistä, minä kun oon sen laittanut aina lähes pimeään!

Mikähän taika on Tampereen keskussairaalan puutarhurilla, kun saa Kelloköynnökset niin komeasti kasvamaan ja kukkimaan? Taas todella isossa ruukussa oli muiden kukkien kanssa, todella kauniita.

Eka kertaa mulla kelloköynnös kasvatti siemenkodan. Hienoa, ei tarvitse ostaa siemeniä keväällä.

Minullakin on yksi siemenkota, otin sen sisälle eilen, kun on niin kylmiä öitä.

Mitä teette sille tuo on vielä aivan vihreä? Annetaanko vain kuivaa huoneen lämmössä ja joskus sitten otetaan siemenet talteen vai??

Se sitten alkaa olla loppu kuluneen kesän köynnöksille. Eipä paljoa hetkauttanut niiden kaa… Kyllä net koriasti koivuun kiipesi, mutta kukinta oli jotain muuta. Yksi sininen kukka ja muutama valkoinen…

Sulloli senthän net mut mulla ei tehny ensimmäistäkään kukkaa

PirjoA, tämän ketjun eka sivulla on juttua siemenkodista. Kypsyy näemmä sisällä valmiiksi.

Mun kelloköynnökset jaksavat kukkia vieläkin, jopa vihreät kukat värittyvät, mutta yhtään valmista tai edes puolivalmista siemenkotaa ei ole.

Viippu, kiitos niinpä näkyi olevan;)

Siemenkotia ei minullakaan tullut, mutta komean kukinnan sain. Sillä näyllä jo kestää, jos vaikka ensi vuonna ei kukikaan. =)

Mulla kelloköynnös kukkii vieläkin, ALOITTI vasta lokakuun alussa… mikä ihme sitä vaivaa? Lannoitinko väärin kesällä, vai eikö tykänny kuumasta kun vasta syksyviileillä puhkee kukkaan? Lasitetun parvekkeen on vallannut tyystin viheriöivällä rehevyydellään.

Kasvatin ensimmäistä kertaa kelloköynnöstä - ostin kaksi tainta. Köynnökset tekivät kaksi “hedelmää”. Ne ovat minulla sisällä maljakossa kypsymässä edelleen. Lokakuussa otin kelloköynnöksen juurakot ja vähän varsia mukana kukkaruukkuun sisälle. Ne ovat nyt alkaneet tekemään uusia versoja. Toivon, että säilyvät talven yli.

Minulla on aina huono tuuri noiden kelloköynnösten kanssa siemenistä kasvattaessa. Niinpä sitten syksyllä kylillä käydessäni, kun huomasin pankin kesäkukat roskalavalla ja kelloköynnöstä siellä joukossa, niin aattelin ottaa jonkin pätkän juurtumaan. En tosin uskonut senkään onnistuvan, mutta nyt niissä kaikissa on juuret. Tiedän, että olen niitten kanssa vielä tosi liemessä, kun alkavat kärhöjään joka paikkaan kietoa. Silti olen jo tosi mielissäni, että ensi kesänä mullakin on nyt haaveilemani kunnon kelloköynnöskasvustot.

Nipistä huitukka ne tarttuma jutskat pois, niin ei ole niin hankalaa.

hyvä neuvo. Muuten ne kasvaa vielä pitkin joulukuusta

Siitähän saisi omaperäisen köynnöstuen kesäksi…

Kuukausi sitten laitoin kymmenkunta oksan pätkää vesilasiin, yksi tekee juuria hulluna, muut nuukahtivat. Kannattaako tuota pitää vedessä kevääseen ja sitten vasta istuttaa multaan?

Minun Kello osoittautui perin sitkeäksi. Kukki vielä pakkasten tultua ja nuupahti kokonaan vasta vajaa kuukausi sitten. :slight_smile:

Tässä on se viimeinen kukka, viimevuotisesta Kellosta, joka siis rehotti vielä pakkasten tultuakin