Samaa mieltä olen, kasvusto on tärkein, kukat plussaa siihen päälle :). Minulla on kelloköynnökset jo nyt varmaan kolmekymmentäsenttisiä, vaikka niitä on latvottukin ja vielä menee pari kuukautta ennenkuin saa pihalle kasvamaan.
No minäkin laitan ne sitten ensi kesänä maahan. Suunnitelmissa ollut kukkapenkki jossa kasvatan vain yksivuotisia kukkia. Kelloköynnöksiä ajattelin siihen taustakasviksi. Mulla on nyt kolme itänyttä taimea. Yhteen tulossa oikeat lehdet, muut vielä sirkkalehdillä.
Minä olen noita tarttuvaisia nipsinyt nyt ensihätään, koska kasvattelee vasta toista lehtiparia Jahka ne on kasvaneet, alan nipistämään latvaa, kun reilu kuukausi olisi vielä sisällä oloa.
Minäkin tykkään, että köynnös itsessään on niin nätti, että kasvattaisin vaikkei kukkisikaan
Että siis itää paremmin lämpimässä… Hmm, taidanpa siis laittaa kylvökseni lämpöpatterin päälle.
Minulla on ollut kellot itämisvaiheessa tiskipöydällä, jonka alla on tiskikone. Se kun tässä perheessä pörrää joka päivä, niin on pitkään tosi lämmin ja 3/4 on itänyt.
Ja näyttää viihtyvän hyvin myös jatkossakin lämpöisessä
mullakin on vasta 2 itänyttä kelloköynnöstä… tarttisin vähän enempi, itäkääs nyt!!!
Nämä kelit kun on olleet nyt ihan uskomattoman lämpöisiä, niin luulen, ettei ole tarvetta latvoa tuota kertaa enempää Ekan latvan kun näppäsin pois, teki 4 uutta haaraa ja niin nopeasti, että taitaa tuo kuvitelmani kasvun hillitsemisestä jäädä aika kauas
Vapun jälkeen taitaa meillä saada kaikki ulos pysyvästi tomaatteja lukuunottamatta, kun parvekkeella ei viime yönäkään mennyt 5C alemmas, vaikka muuten pakkasta lupailivat yöksi.
Tässä minun 1.3 kylvetty Kelloköynnös kerran latvottuna ja iloisesti haarautuneena
Kelloköynnös rikkoo pian metrin korkeuden. Kasvaa niin vinhaa vauhtia, että vaikka on nyt 85cm, niin ensi viikolla jo varmasti reilu metrinen, jos tosiaan ilmat lämpenee. Kasvanut näillä koleillakin säillä kuluneen viikon aikana melkein 20cm
Heippa, täällä ilmoittautuu uusi kelloköynnöksen kasvattaja :)
Olin varmastikin keväällä myöhässä, kun laitoin siemenet itämään vasta 3.4. Kaikki siemenet itivät ja nyt minulla onkin kohta metrin mittaiset versot kasvamassa Pitäisi kohta saada isompi ruukku, kun en arvannut niitten noin villiintyvän!! Kietoutuvat joka paikkaan ja alkaa tukikepitkin jäädä lyhyiksi
Lasitetulla parvekkeella nämä kasvavat ja omasta mielestäni hyvin tanakoita ja ryhdikkäitä ovat. Mitäs luulette, saanko näihin yhtään kukkaa?
Minäkin näitä parvekkeella kasvatan ja vaikka itsekkin viime vuonna myöhässä kylvin, sain kukkia vielä marraskuun alussa, vaikka pakkasta jo oli, enkä ollut kastellutkaan enään pitkään aikaan.
Tämä totaalisesti villiintynyt Kelloni näytti tältä 3 päivää sitten.
Tänään, hän on jo katossa kiinni
Kelloni on sitten totaalisesti villiintynyt, pudonnut jo alas katosta ja kasvanut takaisin ja nyt sitten pyrkii ovesta sisään. Jouduin katkaisemaan yhden latvan, kun ovea ei meinannut saada aamulla auki kunnolla
Siinä sitten tutkin latvaa, kun olen jo viikon katsellut niiden näyttävän siltä, että kohta olisi pieniä nuppuja löydettävissä ja kas vain, sieltähän niitä tosiaan jo löytyi, JEE!
Tosi pieniä vielä ovat, mutta kyllä ne nupuiksi tunnistaa
Mitä nämä minun kelloköynnökseni ovat vailla, kun ovat jämähtäneet kahden kuukauden takaiseen asteeseen, rakkautta ja subsraalia vai mitä?
Ei kyllä näistä saa mitään kaariporttiin.
Kelloköynnös on oikukas. Minä en sitä enää edes yritä.
Voisiko kylmyys vaivata?
Minulla on nyt molempina vuosina onnistunut hienosti ja tänävuonna jopa ihan mahtavasti, mutta tosin paikkana on parveke.
Nyt piti köyttää korkeammalle tukinaru ja varret sen mukana, että parvekkeen oven sai TAAS auki. Parin yön aikana junttasi itsensä niin pahasti kiinni + kasvanut pituutta ja lehteä, että ei sitä ovea taas auki saanut. Toivotaan, että nyt pysyy ruodussa
Voi ihanuutta, kelloköynnöksessä on paljon nuppuja, toivotaan että ehtivät kukkimaaan
Sama täällä, hirveästi ilmestynyt nuppuja, isompia ja pienempiä. Nyt vaan peukut pystyyn, ettei kylmyys ehdi ennen kukkia
Oli jo kyllä aikakin, kun mokoma luikertelee jo ties missä tuolla parvekkeella
Nyt vasta on meitsin kello alakanu kasvamaan, kyllä sei pärkkele ehi tänä(kään)vuona kukkia
Jade, mun kolme tainta ei näytä vieläkään kunnonkasvunmerkkejä, joten ei täällä vähän etelämmässäkään kuki. Elojalalla (elojalaka) varmaan jo kukkii ja kasvaa, ku pässinpäät niinkuin viime vuonna, mutta mulla vaan junnailee.