Kelloköynnös, Cobaea scandens

Äidilläni on iso >10 m2 parveke, johon aurinko paistaa ihan koko päivän jotain aamu kymmenestä ilta viiteen, kuuteen saakka. Hänellä on useana vuonna ollut kellolöynnös sillä ilta-auringon puoleisella sivuseinällä.

Tämä yksi -juoppo- yksilö ( tähän saakka liian pienessä n. 7-8 litran ruukussa ) on täyttänyt hyvinkin kattoa myöden koko seinän. Ja tervekin on.

Zirmeli, uskon sinun tehneen hyvän valinnan.

Mitähän kelloköynnös tykkäisi jos alkukesästä istuttaisi kukkapenkkiin? Vai käynkö ostamassa ruukut?

Minun kelloköynnökset on aina asuneet isossa istutusaltaassa sammareittein, orvokkien, tähtisilmien yms kanssa ihan hyvällä menestyksellä. Ruukussa asuvat siskonsa ovat jääneet aina pienemmiksi.

Uskoisin että kasvaa vaikka ikihongan latvaan saakka hyvässä maassa olessaan.

Mulla on ollut aina taas maahan istettuna
Syksyllä otin versoja ruukkuun multaa ja maljakkoon maljakossa kuolivat ruukussa olevat on vielä hengissä nyt olen niistä latvoja ottanut  taas juurtuun

Minulla myös aina ollut kukkapenkissä:)

Otin syksyllä sen ainoan siemenkodan omasta kelloköynnöksestä, joka oli sinne tullut. Nyt taitaa ainakin kolme viikkoa olleet itämässä, eikä yhtään ainoaa ole itänyt:((

Mulla oli sama viime vuonna, lattialämmitykselle laitto auttoi.

Maassa kasvoi tämäkin, kuten muutkin kelloköynnökset viime kesänä.
Helmaan olisi pitänyt istuttaa jotain peitoksi…

Joo, hyvin on mulla viihtynyt kun vapraat ovat olleet kesäkukkien peitossa…

Tuo mun idätyslaatikko on takan päällä, joten lämmintä pitäis olla?

Ohhoh! Sit ovat vaan ilkeitä hirviöitä! Niin ne joskus on…

Minulta jäi hirviöt tänä vuonna laittamatta. Luulin, että minulla oli siemeniä vielä, muttei ollutkaan, enkä muistanut ajoissa ostaa niitä. Käyn vaan kurkkimassa miten muilla kasvaa.

Elämäni ensimmäiset kelloköynnökset ovat nyt tälläisiä.
Ehtiiköhän nämä kukkia, kun on Teidän kokemusten mukaan hidas kukkija.

minä vasta kylvin kelloköynnöstä, sinun köynnökset ehtii kukkia oikein hyvin…

Ehtivät, lämmin kaunis kesä kun on tulossa;) Vielähän pari kuukautta kasvavat sisällä, olisin iki onnellinen jos minulla olisi noin hienot taimet!

Nuo siemenet ei ole itäneet, siskolta (mummuh) saan taimia;))

Minä juuri latvoin kelloköynnökseni toiseen kertaan.

Olen nipistellyt jo monta kertaa noiden latvoja, kun olen täältä lukenut, että ovat nopeakasvuisia.

Minä en ole ikinä latvonut kelloköynnöstä, ku haaroittuu muutenkin niin hyvin. Kuitenkaan ei viimekesänä ehtinyt kukkia, nuppuja kyllä oli.

Oma vika kyllä oli, sillä ensin kelloköynnös vähän paleltui ja jurotti pihalla melko kauan, ennenkuin alkoi taas kasvamaan.

Haaroittuu kyllä, mutta kasvua saa sisällä sillä konstilla rajoitettua ja taimi tuuhenee paremmin juuresta asti.

Mulla on kolme taimea kelloköynnöksestä, josko koittaisin yhtä niistä latvoa.

Toisaalta ei mua haittaa vaikkei ehtisi kukkia, sillä tykkääs siitä rehevän kasvuston takia.