Keltasormustinkukka, Digitalis grandiflora

Jaksan iloita siitä, miten hyvin perennat ovat kestäneet siirron puutarhasta toiseen ja kukkivat nurkumatta niinkuin ei mitään. Tässä keltasormustinkukka, jonka lämpimästä väristä tykkään ihan älyttömästi (kiitos kibu!).

Meilläkin on tuota kibuvitsin olevaa keltasormustinkukkaa ja se on viihtynyt hyvin. Tässä se on jo vähän ahtaassa paikassa.

Kukkia lähempää kuvattuna.

Jestas, en tiennyt että tuollaisiakin sormustinkukkia on! tahtoo kanssa laittaa tilaukseen Siementääkö tuo hyvin itse?  

Samaa kibun kantaa täälläkin Kolme kukkavartta lykkäsi nyt ensimmäisenä kesänänsä meillä.

Keltasormustinkukkana on pidetty mutta tiedä sitten liekö? Jonkun matkan päässä kasvaa toinenkin puska jossa tummempi väri ja tummempi lehdistökin..

Tässä siitä toisesta puskasta näyte, liekö noissa nyt loppujen lopuksi mitään eroa. Tulipahan kuitenkin kuvia lätkittyä esillenaurua

Onko keltasormustinkukka monivuotinen? Jossain se mainitaan 2-vuotiseksi, mutta muistelen lukeneeni että olisi monivuotinen.

Kyllä, keltasormustinkukka on perenna, joka komistuu vuosi vuodelta. Minä voin kerätä siemeniä, jos joku niitä tahtoo.

Hei,

ajattelin istuttaa villiviiniä maanpeitteeksi ja sormustinkukkaa samalle alueelle-mitä luulette, jaksaako sormustinkukka kasvaa villiviinin läpi?

Juu pärskis, tahtoisi kyllä!
Sain kibulta alunkin, mutta onnistuin tappamaan sen jotenkin...

tapoit??
taitava olet :D

minulta lähtee kukkineet roskiin, lisääntyy.lisääntyy,lisääntyy...

Jep, jep. Tuhoamisessa mä olen tosi hyvä.täh?

Minullakin kibulta saatu, kukkalähetyksen kinderinä matkannut. Yksi kukkavana kukkinut jo pitkään. Toistaiseksi saa siis levitä, jakelen alkuja sitten halukkaille. Väriin tykästyin myös.

Pihaa kun on viime kesänä vähän pöyhitty, niin yllättäen ilmestyi yhden ruusun juurelle myös valkoinen sormustinkukka. Minulla ei tässä pihassa ole ollut aikaisemmin (eikä ihan lähinaapureillakaan), joten maan uumenista kai siemen oli singahtanut pintaan ja päättänyt ilahduttaa minua. Kivoja ylläreitä

Niin ja tervehdys myös kaikille vanhoille kamuillesydän

Hei,

onko teillä kovasti kokemusta sormustinkukasta- itselläni hyvin vähän...

Ajattelin istuttaa villiviiniä maanpeitteeksi ja sormustinkukkaa samalle alueelle-mitä luulette, jaksaako sormustinkukka kasvaa villiviinin läpi?

Kiitokset etukäteen!

Kyllähän sormustinkukka villiviinin oksien välistä kasvaa. Isomman puskan läpi saattaa villiviinin oksat kasvaa ja nousta kiipeämään sormustinkukan vartta. Ja riittävästi painoa kun tulee, sormustinkukka todennäköisesti katkeaa.

Onko keltasormustinkukka yhtä vaatimaton kasvupaikan suhteen kuin sormustinkukka, joka tuntuu itävän ja kasvavan myös hiekalla?

Ilmeisesti, koska kasvaa miulla jopa kuusen alla.

Juuri päivällä kävin siemenvarastojani läpi ja nostin pärskikseltä saadut tämän lajin siemenet esiin. Täytyy taas ropsia siemeniä sinne tänne.

Vieläkö sulla on niitä? Viskele kaikki mäkeen vaan.