Kermesmarja, Phytolacca americana

Itse huomasin, että ne variegatat itävät TODELLA epätasaisesti: Ensimmäiset nousivat varmaan reilun kuukauden ennemmin kuin “toinen aalto”. Onneksi mulla on tapana koulia siten, että ne itämättömät siemenet tulevat koulittuihin purkkeihin.

Mulla ei ole vielä ollut mitään koulittavaa, kaksi tainta kun sopi hyvin yhteenkin purkkiin.  Kasvuvauhtikaan ei ole päätä huimaavaa.

Kermesmarjassa oli viime kesänä kolme latvusta, nyt vain yksi.

Kermesmarjani on kasvanut näin pienessä purkissa metrin mittaiseksi. Kuinka iso tästä voi kasvaa puolivarjossa tuoreessa maassa? Pitäs pikimiten katsoa hänelle pysyvä paikka. Netistä kun tutkin, voi kasvaa 2-3 metriseksi mut ei kai se Suomen kesässä niin isoksi voi kasvaa?!

Miltäs teidän kermesmarjat näyttää tähän aikaan vuodesta? Tuo minun kun on niinkun vaakatasossa…

Tontin alapihan kermesmarja paleltunut, toki ehti jo tehdä siemenetkin. Ylempänä oleva tämän vuoden siemenkasvatettu kukkii ja voi hyvin.

Tuo minun on siis saanut kylmää, niinkuin vähän ajattelinkin. No onpas se herkkä :frowning:

Mulla paleltui jo n. pari viikkoa sitten.

Onko Peukulla ollut jo niin pakkasta että Kernesmarja paleltu ja mä olen luulut että mä asun kylmällä alueella.
No huomen aamulla täälläkin taitaa kaikki olla paleltuneet

Mun keskesmarja aksvaa aika viileässä hallanarassa paikassa. Ei meillä ole vielä edes ulkosalla olevat paprikat tai tomaatit kuolleet eikä nupuillaan olevat daaliat…

Kuinka isoiksi teidän kermesmarjanne ovat kasvaneet? Tulin istuttaneeksi omani aika pieneen tilaan…

Puolitoistametriseksi kerkesi yksi ennen poismenoaan. Kasvaahan se isoksi, jos ei talvi vie, juuretkin kuin lanttua.

Kermesmarja kerkii punertumaan tänä vuonna

Onko kermesmarja helppo kasvattaa siemenestä? Onko muuten helppohoitoinen?

onko kukaan kasvattanut Phytolacca silberstein`ia siemenestä?

Kyllä, helppo kasvattaa, mutta talvehtimaan en ensimmäisellä kerralla saanut. Normi P.acinosa ja P.americana menevät loistavasti talven yli…

Oliko sulla siemenet kylmäkäsittelyssä ?

Phytolacca ‘silberstein’ olisikin hieno, jos siitä vaan niitä siemeniä olisi!!