juti - oli kylmäkäsittelyssä
bluedreams - PWS:ltä ja Jelittolta ainakin löytyy noita siemeniä
Timanttikermesmarja
Ihania erikoisuuksia olet löytänyt, Vakkataimestako? Mitenhän saisin tuon miehen kesäreissulla kieppaamaan sen kautta
Sieltä. Se on sellainen karkkikauppa että mie menin ihan sekaisin.
välke, samalla tekniikalla kuin aion kiepauttaa herra mieheni tänä kesänä Tommolan tilalle. Tuu käymään, jos onnsitut(miehen harhautuksessa)
Olisiko jollakulla kuvaa kermesmarjasta keväällä silloin, kun se nousee maasta?
Kuvaa ei löydy, mutta sellainen punainen tiivis ja vahva töötti se on jos tunnistamiseen kaipaat. Lehdet ovat pitkulaisella kerällä vähän niin kuin kaalimaisesti
Liikkeestä ostin kerran alennusmyynnistä kasvin ja tähän asti olen miettinyt, että mikä mahtaa olla. Punaiset varret tiiviissä muodossa sieltä keväällä nousee ja on nyt kasvanut aika isoksi puskaksi. Nyt kukkii ensimmäistä kertaa ja kukat kyllä mielestäni näyttävät samantyyppisiltä kuin kermesmarjan.
Kermesmrjat heinäkuussa ja viime syksynä, vähänkö kuolaan näitä omaankin kukkapenkkiin.
En syksyllä raaskinut jättää pientä kermesmarjan alkuani ulos, joten laitoin sen ruukkuun ja talvehtimaan ulkokuistin nurkkaan. Silloin tällöin vähän vettä sillekin tässä keväämmällä pirskautin. Ja sieltähän kasvoi yht’äkkiä peukalon paksuinen metrinen varsi. Äsken ajattelin pätkäistä latvan juurtumaan, että emokin alkaisi haaromaan. Vaan mitäs sieltä löytyikään - nuppu! Ja oli jo tuossa vaiheessa itsekin päättänyt kasvaa kolmehaaraisena tästä eteen päin, joten nyt ei muuta kuin kukan aukeamista odottamaan.
Matkamuisto tämäkin. Siemenet saatu pikkaraiselta mummolta Kreikan matkalla. Vieläköhän Elena on elossa? Ainakin muisto hänestä säilyy tässä kermesmarjassa.
Mulla talvehti toinen silberstein sisällä viileässä ja on alkanut kasvaa, mutta syksyllä maahan istutetusta ei näy merkkiäkään.
Ei mulla ole vielä nuo phytolaccat nousseet, ovat hitaita ainakin mun pihassa.
Kukkapenkissä talvehtinut silberstein on myös hengissä! Tänään huomasin n 2cm korkean taimen nousseen.
Aika kookkaaksihan tuo kasvaa, yli metriseksi ainakin. Kuvassa 3 vuotta vanha yksilö.
Istutin aikoinaan kermesmarjan juurakon aika pintaan ja tänä keväänä "kanto" oli ihan pehmennyt. Äsken kaivoin sen ylös,kun luulin, että se on ihan vetelä kokonaan. Mutta ei, juuren alaosat on vielä kovia ja sahasin nyt sen mössön pois kovaan osaan asti. Antaisko nyt juurenpalojen kuivahtaa? Vai istuttaisko samantien?
Onko muille käynyt näin?
Viime syksynä laitoin tuon silbersteinin siemeniä maahan ja kaksi taimea on tähän mennessä ilmestynyt.
Hei voisko nää nyt olla kermesmarjan siementaimia?!
Näitä kasvaa edesmenneen kermesmarjan lähiympäristössä ja mä olen siemeniä sinne kyllä ripotellu.
Voisivatpa ollakin. Googlaa myös “Phytolacca seedling”.
Täsäs kuva mun vanhimmasta kermesmarjastani, onkohan tuo nyt ollut kuutisen vuotta. Pari uudempaa ja erilaista on kans, mutta eivät oo kasvaneet yhtä kovasti. Tuon korkeus on n. metri ja leveys kait samaa luokkaa. Mulla kyllä ovat nuo niin ahtaassa paikassa, että ei oo tilaa levistyä.