Kesäpäivänhattu, Rudbeckia hirta

Kesäpäivänhatut (Toto) on tässä vaiheessa.

Kivoja "kennostoja" sinulla noille taimille. Onko nuo jotain ammattilaisten käyttämiä vai voiko tuollaisia jostain ihan harrastelijatkin ostaa ?

Noissa kennostoissa tuli aikanaan pistokastaimet ja niitä on useaa eri kokoa. Niissä on reikä pohjassa ja siten saa juuripaakun helposti sitä kautta painettua ulos. En ole nähnyt kaupoissa mutta kannattaa varmaan kysyä puutarhamyymälöistä, jos vaikka antaisivat niitä ylimääräisiä. Nuo on hyviä koulintavaiheessa, mutta harhauttavat sitten taimien määrän, eli nyt kun pitäisi vaihtaa isompaan rukkuun ei kasvit mahdu minnekkään.

noita kennostoja menee puutarhoilla satoja roskiin,varmaan kannattais kysyä jos kiinnostaa!

Tykkään ihan hirveästi tuosta Totosta, kun se pysyy esikasvatusvaiheessa matalana lehtiruusukkeena eikä venähdä, niin kuin monien muiden kesäkukkien taimet tuppaa tekemään. Vähän hidashan se on aloittamaan kukinnan, että aikaisin saa kylvää, mutta kestäähän kukat sitten sitäkin pitempään ja ovat niin lämpimänkeltaisia ja iloisia väriläiskiä.

Kannattaa kylvää syksy-istutuksia  ajatellen vaikka vähän myöhempäänkin (niin miunkin piti), kestävät syksyllä hieman pakkastakin.

Olipas hyvä muistutus, kesäpäivänhatutkin on vielä kylvämättä!

Minäkin olen unohtanut kesäpäivänhatut kokonaan. Täytyypä vielä kylvää tänään.  Minä olen ostanut jostain pari vuotta sitten kahta eri kokoa olevat kennostot.

Ei onnistunut hattujen kylvö kun en löytänyt siemeniä mistään. Impectalta kyllä tilasin ja tulivat, lajike oli jokin jota en ole ennen kasvattanut, mutta nyt kyllä jossain tosi oudossa paikassa.

Miulla ois jäljellä kesäpäivänhatun siemeniä jollekin innokkaallesilmän isku

Lajit on "Toto mix", noin 25cm korkea ja "Marmelade", 60 cm.

Omat taimet on suunnilleen samankokoisia kuin Kurpitsalla.

Kaiken penkomisen jälkeen löysin viime vuotisists päivänhatuista keräämiäni siemeniä ja kylvin ne, toivottavasti itävät.aurinkohymy

Eipä itäneet minun viime kesänä keräämäni kesäpäivänhatun siemenet.

Minä kylvin viime viikonloppuna toisen kolmanneksen Päivänhatulta saaduista ''''Toto''''ista. Viimeinen kolmannes jää sitten ensi keväälle. Kovin on riittoisia siemeniä.

Toivottavasti itävyys on tallella! silmän isku

Kyllä vain on itävyys tallella! Kylvin Päivänhatulta muistaakseni viime vuonna saamiani Toton "roskaisia" siemeniä ja viiden päivän kuluttua ilmestyi paljon silmukoita!

Hauskaa kuulla, Liisukka! Mulla on niitä vielä varastossa yllin kyllin...silmän isku

Mulla ois Marmalade ja Goldilocks. Onko niitä pakko kylvätä ensi sisälle? Saako istuta suoraan avomaalle?

Kesäpäivänhatut eivät ennätä oikein kesän aikana kukkaan, jos ei esikasvata. Mieluusti pitäisi kylvää jo maaliskuussa. Mulla on sellainen käytännön kokemus niin Totosta, Marmaladesta kuin Goldilocksistakin, että jos kylvää maaliskuun alkupuolella, alkavat kukkia sentään jo heinäkuulla. Ovat kesäkukiksi melkoisen hitaita kehittymään.

No entäs, voiko ''koopeehoota'' kylvää sitten syksyllä, jotta ihan ite nousisi sitten keväällä aikaisemmin? Selviääkö siemenet talvesta?

Jaa, enpäs tiedä sanoa varmasti. En ole kylläkään omissa penkeissäni nähnyt mitään itsestään kylväytyneitä kph-taimia, vaikka kuihtuneet kukkavarret ovat joskus jääneetkin paikoilleen hyyyyvin pitkäksi aikaa syksyllä (enkä muutenkaan ole mikään ahkera kukkapenkinkitkijä, niin että jos kylväytyneitä taimia olisi ollut, varmaan olisivat päässeet kehittymään tunnistettavan kokoisiksi).

En usko, että onnistuu itse kylväytymällä. Koskaan en ole ainakaan siitä nähnyt mitään mainintaa missään, monesta muusta kesäkukasta kyllä mainitaan, että säilyy paikallaan kylväytymällä.